گربه های جاسوس

© REUTERS / Thomas Peterگربه
گربه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رام کردن گربه غیر ممکن است.

از زمان « کیپلینگ» کمتر چیزی در  خصوصیات گربه ها  تغییر کرده است. « من گربه هستم، به هر جا دلم بخواهد می روم  و تنها گردش می کنم».  اینها خصوصیات اصلی  رفتار گربه هاست.  هر چند  متخصصان  می گویند که رام کردن گربه غیر ممکن است  اما  بعضی از  نظامیان  تا این اواخر  اطمینان داشتند که برای آنها هیچ چیزی غیرممکن نیست.

پروژه ««Acoustic Kitty»  توسط سازمان اطلاعات آمریکا برای نظارت بر  کارمندان  سفارت  شوروی در آمریکا طراحی شده بود.  مکانیزم کار خیلی ساده بود: میکروفون را در  گوش گربه  و گیرنده رادیویی را  زیر جمجمه و آنتن نازکی از سر تا دم  گربه روی بدن او جاسازی می شد. این میکروفون متحرک امکان  ضبط  صدا بدون  هر گونه ظنی را فراهم می ساخت.  اما پس از 5 سال این پروژه شکست خورد: گربه های  جنگی  دنبال سرگرمی های خود می رفتند. این نکته نشان داد  که گربه  یک ماشین نظامی نیست.

یوری کوکلاچِف کارشناس رفتار و روحیات گربه در این خصوص گفت: گربه جانوری نرم و راحت  و مهربان و نوازشگر به نظر می رسد.   وقتی شنیدم  از گربه در مأموریت های جاسوسی استفاده می شود  فکر کردم که توضیح منطقی  دارد. زیرا گربه  همیشه زبان مشترک با انسان پیدا می کند، همیشه در کنار آدمهاست، بدون آنکه کسی به  هدف گربه جاسوس شک ببرد  می تواند در بین کارمندان  سفارت در رفت و آمد باشد و اطلاعات را جمع آوری کند. این یک ایده  عالی است.  اما نظر خود گربه در اینباره چیست؟  سگ و دلفین که حمل بمب و  خنثی کردن  جنایتکار به آنها  آموزش داده می شود  با  گربه فرق دارند. آنها بهتر دستورات  را اجرا می کنند. گربه موجود دیگری است.  گربه معنی دستورات را نمی فهمد و چنین فرمانی برای او بی معناست.

اما دیپلمات های  خرمندی پیدا شدند که از گربه برای  جاسوسی استفاده نکردند.  بلکه از گربه ها به عنوان وسیله  برقراری مناسبات  و تماسهای سیاسی استفاده کردند.

گربه اصلا به درد مأموریت نظامی نمی خورد. فقط با یک هدف می توان از گربه استفاده کرد — برقراری تماس  بین کشورهای  مخالف یکدیگر.  سالها پیش وقتی جنگ سرد بین روسیه و ژاپن برقرار بود نمایندگان ژاپن  و دیپلمات ها در زمان دیدار با رهبری کشور شوروی  گربه های شرقی — ایرانی  را به عنوان هدیه تقدیم می کردند — گربه به عنوان سمبل نیکی، آرامش و  مناسبات  متقابل  نیکو هدیه می شد. گربه جانوری است  که خشونت را به هیچ شکل آن  قبول ندارد.  گربه موجودی است که فقط  محبت و نوازش  را می پذیرد.  هر گونه ناسازگاری  و  برخورد  تند نسبت به خودش را فورا حس می کند و از شخص رو بر می گرداند.  وقتی شما در کنار گربه هستید باید او را نوازش کنید.  گربه با عشق و نوازش به شما جواب خواهد داد.

اگر در باره  آموزش و رام کردن  نمایندگان بزرگتر  خانواده گربه صحبت شود در اینجا  روی غریزه حساب می شود. با  برخورد صحیح می توان به نتایج خوبی رسید.

عمر سمیونوف  رئیس مرکز  پرورش و توانبخشی  یوزپلنگ  آسیایی در این خصوص گفت:

 من شکار را به یوزپلنگ ها با توجه به  غریزه طبیعی آنها  یاد می دهم.  رام کنندگان با طراحی نوعی  رفتار معین جانوران را  مجبور به انجام   کارهای مصنوعی می کنند. دشمن از بوی و رفتار خاصی برخوردار است.  وقتی به یوزپلنگ آموزش دیده نزدیک می شوید، او با کمک صدا، و صورت و  دیگر عناصر  می شناسد و بیگانگان را دوست ندارد.  به نظر من این جانور از نظر تئوریک می تواند به هر کسی  حمله ور شود.  یوزپلنگ یک جانور بسیار مقاوم است و دمای هوا از بالای 50 درجه تا منهای 30 درجه را می تواند تحمل کند.  یوزپلنگ یکی از معاصرترین جانوران وحشی است.  واکنش او از هر نوع گربه وحشی دیگر فراتر می رود.

البته استفاده از  یوزپلنگ برای چنین اهدافی  فعلا فانتزی است.  زیرا هنوز هیچکس  روش آموزش مرحله به مرحله  یوزپلنیگ را طراحی نکرده و  هنوز به فکر آن نیفتاده که از  مهارت های  جانور به نفع خود استفاده کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала