ویتالی چورکین: امیدوارم «طرح پوتین» امکان بدهد مساله داعش حل شود

© AP Photo / John MinchilloПостоянный представитель России при ООН Виталий Чуркин
Постоянный представитель России при ООН Виталий Чуркин - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در مصاحبه اختصاصی با «انیسه نائوی» از کانال تلویزیونی آر تی مناسبات روسیه و آمریکا و اختلاف مسلحانه در سوریه را مورد تفسیر قرار داده و در باره جزئیات کار در شورای امنیت سازمان ملل صحبت نمود.

چورکین گفت:

در‌واقع نه تنها روسیه بلکه کل جامعه جهانی با چالش به امنیت ملی و جهانی رو برو می شوند. در این هنگام شورای امنیت در حال انجام حدود 20 عملیات حفظ صلح است. ما همچنین تعداد زیاد ماموریت های ویژه انجام می‌دهیم که به جلوگیری از اختلافات گوناگون مساعدت می‌کنند و ممکن نیست موفقیت خیلی از آن‌ها انکار شود. الان امیدواریم که موقعیت مشکل در سودان جنوبی زیر کنترل قرار داده شود. ما در این راستا حرکت می‌کنیم عمدتا به برکت حضور نیرو های حافظ صلح سازمان ملل در آنجا. متأسفانه در طول چند سال اخیر تعداد بحران ها و کانون های بی ثباتی جدید پدید آمدند مثلاً داعش که خطر تروریستی را در سطح جدیدی قرار داد و ما بعنوان جامعه بین‌المللی هنوز قادر نیسنیم با آن بطور ثمربخش مقابله کنیم».

آمادگی آمریکا برای تعامل با روسیه وایران جهت جلوگیری از درگیری ها در سوریه - اسپوتنیک ایران
آمادگی آمریکا برای تعامل با روسیه وایران جهت جلوگیری از درگیری ها در سوریه

به گفته ویتالی چورکین شورای امنیت یک کارپایه بسیار ثمربخش برای رسیدن به تفاهم و وفاق است. در 2014 شورای امنیت 63 قطعنامه را به تصویب رسانده که اکثر آن‌ها به اتفاق آرا پذیرفته شده است. شورای امنیت همچنین 120 اعلامیه  متفاوتی صادر کرد که به اتفاق آرا پذیرفته شدند. چورکین ادامه داد:

شورای امنیت در مورد سوریه با وجود همه اختلاف نظرهایی که بوده ده سند دارای خصلت متفاوت را پذیرفت. مثلاً شورای امنیت در ماه اوت اعلامیه رسمی در حمایت از فعالیت «استفان دی میستورا» نماینده ویژه دبیر کل را پذیرفت. همه آن‌ها اقدام ها و سهمیه مهم شورای امنیت در کار مشترک است. ما در مورد جنبه انسانی موقعیت در سوریه توانستیم یک سلسله قطعنامه های بی سابقه را تدوین کنیم. مثلاً  سال گذشته قطعنامه ای به تصویب رسید که به هیات های نوعدوستانه سازمان ملل امکان داد به اراضی سوریه محمولاتی عملاً بدون موافقت دولت این کشور رسانده شود زیرا برخی راه‌ها خارج از کنترل مقامات آن کشور بودند. ما توانستیم چنان فرمولبندی  را تدوین نماییم که در آن لزوم فوری کمکرسانی نوعدوستانه و احترام به استقلال سوریه و دولت آن کشور در نظر گرفته می شد. به این خاطر من بر آن هستم که ما برخی اوقات موفق می‌شویم بطور خلاقانه کار کنیم، ما با همتایان آمریکایی تنگ همکاری کردیم و نتیجه آشکار ببار آمد.

ویتالی چورکین اعلام کرد که رسانه‌های غربی بیهوده روسیه را به «تجاوز» در سوریه متهم می کنند. وی گفت:

ما با مواقفت دولت سوریه اقدام می کنیم. کاملاً آشکار است که نظامیان روسی وجود دارند که به ارتش سوریه در استعمال سلاحی که روسیه به سوریه تحویل می‌دهد کمک می کنند. این برای کسی پوشیده نیست. از این رو هیچ پایه‌ای برای اتهام وجود ندارد ولی این نگرانی هست که همه این‌ها به چه چیز بیانجامد. بدون شک این یک عنصر جدید وارد شده به موقعیت است. ما امیدواریم که این عنصر به تقویت همکاری‌های بین‌المللی و مبارزه ثمربخش تر با داعش در سوریه و عراق مساعدت کند. بیاید اعتراف کنیم که یک سال است که ائتلاف آمریکایی در آنجا عمل می‌کند و در طول یک سال آن‌ها ضربات هوایی وارد می کننند و به نوشته رسانه‌ها  تا به حال حدود 7 هزار ضربه از طرفشان وارد آمده است. ولی داعش مثل سابق در آنجا عمل می کند و چندین هفته است که پالمیرا  را  این شهر باستان و اثر میراث فرهنگی یونسکو را تصرف کرد. یعنی مساعی شان آشکارا ثمربخش نیست. باید اشکال جدید و ثمربخش تر همکاری‌های بین‌المللی را پیدا کرد، من معتقدم که ابتکار پرزیدنت پوتین از این لحاظ یک سلسله امکان ها را باز کرده و امیدوارم در جریان مجمع عمومی به مبحث جدی تبدیل شود و به دنبال آن  تصمیمی اتخاذ شود که به ما امید بدهد که مساله داعش با موفقیت حل خواهد شد.

هماهنگی اقدامات ایران و روسیه برای دفاع از رژیم اسد در سوریه - اسپوتنیک ایران
هماهنگی اقدامات ایران و روسیه برای دفاع از رژیم اسد در سوریه

از ویتالی چورکین همچنین پرسیده شد که آیا شما بر آن هستید که توصیف اینکه الان مناسبات میان روسیه و آمریکا به داغترین نقطه خود از زمان جنگ سرد رسیده اغراق آمیز است؟ چورکین در جواب گفت:

نه، من می‌گفتم که همینطور هم هست. واقعاً الان پرتشنج ترین دوره مناسبات ما است. امیدوارم که این دوره گذرا باشد. من در طول تمام عمرم این کار را می کنم. هوش ذاتی حرفه‌ای به من می‌گوید که امید به بهبودی مناسباتمان با آمریکا و دیگر کشور ها وجود دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала