گزارش و تحلیل

کارشناس: فرانسه مسئولیت ظهور داعش را برعهده دارد

© AFP 2023 / Louai Besharaکارشناس: فرانسه مسئولیت ظهور داعش را برعهده دارد
کارشناس: فرانسه مسئولیت ظهور داعش را برعهده دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با رسانه های روسی بیان داشت که ائتلاف به ریاست آمریکا که علیه شبه نظامیان داعش مبارزه می کند ، هیچ کاری نمی تواند بکند.

به عقیده ی او ، این " ائتلاف ضد تروریستی گمراه کننده " است که هیچ تمایل جدی برای مبارزه با تروریسم ندارد.

اسد بیان داشت: " واقعیت این است، علی رغم اینکه ائتلاف عملیات خود را شروع کرده است ، داعش به توسعه و گسترش خود ادامه میدهد. آنها هیچ کاری نمی توانند بکنند. این ائتلاف به هیچ طریقی در اوضاع روی " کره زمین" تاثیر ندارد.

به عقیده ی وی چنین کشورهایی چون ترکیه، قطر، عربستان سعودی و همچنین فرانسه ، آمریکا و سایر دول غربی  که " حامی و پشتیبان تروریسم هستند نمی توانند خودشان با آنها مبارزه کنند. " اسد خاطر نشان نمود: " نباید همزمان  هم مخالف و هم همراه تروریسم بود."

نظر رهبر سوریه در محافل کارشناسی فرانسه نیز به اشتراک گذاشته شد.

فردریک پیشون،  کارشناس مسائل خاور میانه و نویسنده کتاب " اشتباهات غرب در سوریه" در مصاحبه ای با رادیو " اسپوتنیک" می گوید: " می توان به طور کامل با نظر بشار اسد (در خصوص بی تاثیر بودن ائتلاف غربی که با تروریست همزمان هم مبارزه کرده و هم از آن حمایت می کند) موافقت کرد اینکه غرب مسئولیت مسلح کردن شورشیان اسلام گرا را برعهده دارد. از همان آغاز این امر به آمریکا و همچنین فرانسه مرتبط می شد که شورشیان به اصطلاح آشتی جو را که در واقع بخش اعظمی از شبه نظامیان القاعده بودند مسلح کرده اند. از طرف دیگر من فکر می کنم که در سطح بین المللی،  فرانسه در آن ائتلافی جای دارد که هم کشورهای عرب خلیج فارس هستند ، کشورهایی که بخش مشخصی از مسئولیت ظهور خلیفه ی اسلامی یا داعش را برعهده دارند چرا که بستر ایدئولوژیک داعش ، وهابیت و بنیاد گراییست. بدین ترتیب موضع غرب در این مسئله متناقض است.

پیشون ادامه میدهد:  کاملا صادقانه می گویم، در مرحله ی کنونی نباید به آنچه که رهبر فرانسه می گوید اطمینان کرد. رهبر فرانسه از همان ابتدا اشتباه کرد. موضع وی این بود که مهره های قوی منطقه ای و بین المللی چون ایران و روسیه را از حل و فصل بحران حذف کند. در حال حاضر این موضع اشتباه اصلاح می شود اما فکر نمی کنم که اصلاح آن واقعی باشد. من فکر می کنم که اکنون فرانسه شاید ،عصبی شده و ناخن هایش را می جود و فهمیده است که توسعه ی ائتلاف بدون در نظر گرفتن توانایی روسیه و ایران برای تاثیر در تغییرات سیاسی در دمشق و ثبات اوضاع اجتناب ناپذیر است. اکنون رهبران فرانسوی سعی دارند تصویر خود را پس از چهار سال اشتباه تراژیک در برآورد اساسی این درگیری حفظ نمایند.

این کارشناس فرانسوی می گوید: بحران مهاجرت ، نتیجه ادامه تشدید درگیری سوریه با حضور غرب است. ابتکارات دیپلماتیک وجود داشتند از جمله روسی که باید از همان ابتدا تصویب می شدند ، ابتکاراتی که باعث می شدند از به وجود آمدن این دریای خون ، آشوب و فرار هزاران سوری از کشور اجتناب کرد. این پیشنهاد ها به خاطر ارزیابی های اشتباه رد شدند از جمله از تقویت این ایده که رژیم سوریه طی چندین ماه شکست خواهد خورد. این اتفاق نیافتاد و ما به هرج و مرج و ظهور مناطق خاکستری بی ثبات در اروپا روبرو شدیم. در ارتباط با موضع کشورهای خلیج فارس می توان گفت که آنها کاملا ریاکارانه رفتار می کنند از آنجا که هیچ کاری برای پذیرش پناهندگان از کشور نزدیک یعنی سوریه انجام نمی دهند.

فردریک پیشون ، نویسنده کتاب " اشتباهات غرب در سوریه " می گوید:" ارتش سوریه بسیار ضعیف است. خود رئیس جمهور اسد در تابستان اعلام کرد که ارتش از کمبود منابع انسانی و فن آوری رنج می برد ، کمبودی که به خاطر تحریم ها از جانب کشورهای غربی است که بر جامعه هم تاثیر می گذارد. در عین حال باید گفت که ارتش می جنگند هر چند بیش از 100 هزار نفر را از آغاز درگیری از دست داده است. یک ژنرال آمریکایی گفت که حتی یک ارتش غربی هم نمی توانست کاری را که ارتش سوریه کرد ،انجام دهد. مزیت این امر در این است که ارتش به خوبی محلی را که در آن این اتفاقات می افتد می شناسد. به نظر من در فرانسه رای گیری در این موضع آغاز شده است که آیا ارتش سوریه به این ائتلاف و یا حداقل در جبهه کلی مبارزه با تروریسم در منطقه وارد شود یا خیر. حتی علی رغم اینکه ارتش کاملا ضعیف است ، باید یکی از شرکت کنندگان در این مبارزه باشد. من فکر می کنم که هیچ کس به شکست آن علاقه مند نیست برای اینکه این امر ممکن است باعث به قدرت رسیدن اسلام گراها و جهادیون در دمشق شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала