گزارش و تحلیل

وتو در گفتگوی فرهنگ ها

© AP Photo / Lionel Cironneauوتو در گفتگوی فرهنگ ها
وتو در گفتگوی فرهنگ ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجله ی فکاهی فرانسوی " شارلی ابدو" که با کاریکاتورهای جنجالی و توهین آمیزش به مسلمانان و مسیحیان مشهور است ، یک بار دیگر به موضوعی برای بحث و انتقاد شدید تبدیل شد.

این بار مجله تصمیم گرفت موضوع " بحران مهاجرت در اروپا " را به نمایش بگذارد.

کاریکاتوریست امانوئل شونیو از پسربچه ی سه ساله ی سوریه ای آیلان کوردی که همراه با برادر و مادر خود در تلاش برای خروج از ترکیه به اروپا غرق شد استفاده کرد. عکس بدن بی جان آیلان کوردی ، کرد سوریه ای سه ساله در ساحل ترکیه تمامی شبکه های اجتماعی و روزنامه های جهانی را پر کرد و هیچ کس نسبت به آن بی تفاوت نبود. اما مجله ی جنجالی شارلی ابدو تصمیم گرفت یکبار دیگر تبلیغات کرده و معروفیتی به خاطر غم ملت آسیب دیده ی سوریه بدست آورد.

یکی از اولین کشورهای خاور میانه که اعتراض و انتقاد خود را از کاریکاتور تحریک آمیز این مجله ی فرانسوی ارائه کرد ، ایران بود. حسین شیخ الاسلام ،  مشاور رئیس مجلس ایران در امور بین الملل ، در مصاحبه ای ما خبرنگار رادیو اسپوتنیک مارینا الشعلان ، موضع رسمی ایران را در خصوص این کاریکاتور که تراژدی این کودک سه ساله ی سوریه ای را به تصویر کشیده است مطرح می کند:

در شرایط به وجود آمده گفتگوی بین جهان اسلام و غرب دشوار می شود ، حسین شیخ الاسلام می گوید:

 سید هادی افقهی ، تحلیل گر سیاسی ایرانی و کارشناس ارشد امور خاورمیانه ، دیپلمات و کارمند سابق سفارت ایران در لبنان در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک می گوید که انتشار این کاریکاتور توسط شارلی ابدو ، تلاش دوباره برای جریحه دار کردن روحیه ی مسلمانان و منفجر کردن منطقه ی خاور میانه ی ناآرام است. وی شرح می دهد:

یادآوری می کنیم که در ماه ژانویه امسال مجله شارلی ابدو کاریکاتور حضرت محمد (ص) را منتشر کرد که با انتقاد های شدید و نفرت از جانب مسلمانان کل جهان روبرو شد. پس از آن حمله ی مسلحانه به دفتر مجله صورت گرفت که 12 نفر طی آن کشته شدند. و بعد ازاین  تراژدی شعار " من  شاری هستم" ساخته شد. مردم این شعار را به جای عکس پروفایل خود در شبکه های اجتماعی قرار داده و با تابلوهایی حاوی این شعار به خیابان ها آمدند. بدین ترتیب ملت می خواست در خصوص آزادی بیان در اروپا یادآوری کند ، در خصوص آن " آزادی بیان" که ممکن است تمامی حقوق بین الملل و قوانین اصول اخلاقی را نقض کند ، عزت و احساسات مومنان البته نه تنها مسلمانان بلکه سایر افراد اهل کتاب را نیز خدشه دار نماید.

و" آزادی بیان " تا به اینجا پیش می رود…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала