گزارش و تحلیل

آسمان ایران فضایی امن برای پرواز هواپیماهای روسیه به سوریه- گفتگو با دکتر محمود شوری

© Sputnik / Andrey Steninآسمان ایران فضایی امن برای پرواز هواپیماهای روسیه به سوریه- گفتگو با دکتر محمود شوری
آسمان ایران فضایی امن برای پرواز هواپیماهای روسیه به سوریه- گفتگو با دکتر محمود شوری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جان کربی سخگنوی وزارت امور خارجه آمریکا اجازه ایران به روس ها برای استفاده از حریم هوایی خود را ناامید کننده خواند.

خبرگزاری روسی «ریانووستی» روز چهارشنبه ۱۸ شهریور با استناد به اطلاعاتی که از سفارت این کشور در ایران دریافت کرده است گزارش‌ داد که تهران با عبور هواپیماهای روسیه از حریم هوایی ایران برای رساندن «کمک‌های انسان‌دوستانه» به سوریه موافقت کرده است. در پی انتشار بیشتر این موضوع جان کربی سخگنوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری به این مسئله واکنش نشان داده و اجازه ایران به روس ها برای استفاده از حریم هوایی خود را ناامید کننده خواند. دکتر محمود شوری- مدیر گروه مطالعات اوراسیا مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

«اخباری که در خصوص همکاری فدراسیون روسیه و ایران در زمینه اجازه انتقال تجهیزات نظامی و کمکهای بشردوستانه از طریق حریم هوایی ایران به سوریه منتشر شده، موضوعی نیست که در فضای مطبوعات ایران چندان رسانه های شده باشد. با توجه به تحولات اخیر در روابط روسیه و غرب به وقوع پیوست، کشورهایی مانند بلغارستان و یونان به سبب فشارهای ناتو و غرب فضای هوایی خود را بر روی روسیه بستند تا اجازه ندهند روسیه از مسیر هوایی این کشورها برای انتقال تجهیزات به سوریه استفاده نماید. به همین دلیل هم اگر روسیه علاقمند باشد تا از حریم هوایی ایران برای نقل و انتقالهایی از این دست استفاده نمایند، بعید به نظر نمی آید، البته از آنجایی که ایران مستقیما با سوریه دارای مرز مشترک نیست، برای چنین اقدامی لازم است که موافقت کشور عراق هم جلب شود. طی ماههای گذشته تمام تلاش های روسیه برای حل مشکلات سوریه از طریق مذاکرات دیپلماتیک ناموفق ماند و تا جایی که روسیه سعی کرد تا با کشورهایی مانند عربستان و ایالات متحده و حتی مخالفان دولت سوریه رایزنی نماید و مسئله را به هر طریق ممکن با یک راه حل دیپلماتیک حل نماید.

به هر حال روسیه فعلا موفق نشده و به همین دلیل علاقمند است تا مسئله را از طریقی که خودش صلاح می داند حل نماید و به این نتیجه رسیده است که کمکهای نظامی خود را به سوریه افزایش دهد، و طبیعتا در چنین شرایطی باید با کشورهای که حامی دولت سوریه هستند، همکاری نماید. در حال حاضر تمام مخالفان بین المللی و منطقه ای آقای بشار اسد تمامی تلاش و توان خود را تجهیز کردند تا فشار بیشتری را بر دولت سوریه وارد نمایند، انتظار می رود که حامیان دولت سوریه نیز هماهنگی و همکاریهایی را با هم داشته باشند، بنابراین چنین همکاری و توافقی بعید و دور از انتظار هم نخواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала