گزارش و تحلیل

حامد کرزی: من از طرح پوتین معطوف به مبارزه با داعش حمایت می کنم

© Sputnik / Alexander NatruskinЭкс-президент Исламской республики Афганистан Хамид Карзай
Экс-президент Исламской республики Афганистан Хамид Карзай - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان در مصاحبه با "اسپوتنیک" اظهار داشت که از طرح ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه معطوف به مبارزه با داعش جانبداری می کند

شما را با ادامه مصاحبه با حامد کرزی آشنا می کنیم.

پرسش: جبهه سوم (و حتی برخی نیرو های سیاسی محلی) وجود دارد که برای افغانستان چندان خوب نیست. گزارش های زیاد ناموثق در باره موقعیت در افغانستان منتشر می شود که در محل ها تایید نمی شود…

کرزی: "متاسفانه این نتیجه کار عمدتا رسانه های غربی است که 13 سال است که شاهد کار آنها هستم. چرا آنها این کار را می کنند برای همه ما سوال بر انگیز است. امیدوارم که این کار عمدی نیست. چون اگر عمدی باشد به معنای سیاستی است که برای کل ما غم انگیز می بود. پس امیدوار باشیم که این اعمال ناشی از بی اطلاعی باشد نه از نیات شوم".

پرسش: داعش در افغاستان چطور ظاهر شده؟ آیا این یک پدیده "خارجی" یا "افغانی" است؟ آیا داعش خطری به افغانستان است و مرتبط به حوادث جاری در خاور نزدیک است؟ شما اعمال داعش در کشور های عربی و درست تر گفته شود در سوریه و عرق را چطور ارزیابی می کنید؟

کرزی: "دولت اسلامی" — داعش سازمان و یا جنبشی است که آشکارا برای بی ثباتی در خاور نزدیک کار می کند. ما دیدیم که آنها آثار میراث فرهنگی در سوریه و عراق را تخریب کردند و  آشکارا می خواهند میراث فرهنگی این کشور ها را ویران کرده و این دو کشور اسلامی را به عصر حجر و ویرانی و یاس و نومیدی بکشانند. گسترش شان در عراق و سوریه ممکن است عوامل خارجی و داخلی داشته باشد. رشد آنها محدود به موقعیت داخلی بوده ولی با این همه آشکارا حمایت از خارج هم هست. آنها قادر نیستند بدون پشتیبانی خارجی این کار ها را انجام دهند. بدون حمایت از خارج کسی نمی تواند چنین فعال و متحرک و دارای تامین نظامی باشد. از این رو در آنجا کمک های خارجی هست و علاقه خارجی به حمایت از این نیرو  وجود دارد. در افغانستان برایشان هیچ زمینه داخلی وجود ندارد و آنها برای افغانتستان دشمن و بیگانه هستند. از این رو اگر موقعیتی پدید می آید که آنها از لحاظ نفرات و تسلیحات و اعمال جنگی به برتری برسند این ام برای مان به این معنا است که نیروی خارجی از آنها حمایت کرده و همانا این نیرو پیشرفتشان را تامین می کند".

پرسش: آیا شما از پیشنهاد ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در باره تشکیل ائتلاف علیه گروه تروریستی داعش که در خاور نزدیک ظاهر  شده و هم اینک به اروپا رسیده حمایت می کنید؟

کرزی: "بله، من از این پیشنهاد حمایت می کنم. اگر هدف صادقانه غرب و آمریکا مبارزه با تروریسم است آنها می توانستند با روسیه و چین متحد شده و به پرزیدنت پوتین گوش بدهند".

پرسش: شما در باره روسیه خیلی گرم صحبت کرده و رییس جمهور پوتین را دوست خود خواندید. شما آینده مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دوجانبه را چطور می بینید در این روابط چه چیز به نفع دو کشور خواهد بود؟

 کرزی: "برای پیشبرد مناسبات دو جانبه مان تمامی پیش در آمد ها و امکان ها وجود دارد. کشور های ما برای رفاه هر دو ملت و نیز بخاطر امنیت و  ثبات در منطقه باید از این امکانات استفاده کنند. روسیه — کشور پیشرفته است و استعداد این کار را دارا می باشد و افغانستان همرزم و همقطار و دوست باوفای شما خواهد بود. ما خواهان آن هسیتم که روسیه در این منطقه پا بر جا شده و همانطوری که قبلا بود مواضع و حضور خود را در اینجا مستحکمتر سازد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала