گزارش و تحلیل

نشست عمومی اقتصاد شرق در ولادیواستوک

© Sputnik / Sergey GuneevПрезидент России Владимир Путин выступает на пленарной сессии Восточного экономического форума во Владивостоке
Президент России Владимир Путин выступает на пленарной сессии Восточного экономического форума во Владивостоке - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز 4 سپتامبر رییس جمهور ولادیمیر پوتین در نشست عمومی اقتصاد شرق در ولادیواستوک حضور یافت. رییس جمهور ضمن ارزیابی این برنامه خاطر نشان کرد که «برای اولین بار نشست اقتصادی در خاور دور تاثیرات خود را نشان داد. من این سخنان را با اطمینان کامل و بر مبنای تعداد شرکت کنندگان، اعضای هیات های حاضر و توافقاتی می گویم که به امضا رسیده اند».

به اعتقاد ولادیمیر پوتین، «حضور گسترده محافل داخلی و خارجی در این نشست گواهی است بر افزایش توجه به خاور دور. طبیعی است که توجه به این نشست زیاد است، زیرا امکانات زیادی در این منطقه وجود دارد. البته برگزاری نشست نیز نماد تغییرات عمیقی است که امروز در خاور دور رخ می دهد. سیاست های ما در راستای تسریع توسعه این منطقه است».

یکی از دلایل اصلی برگزاری نشست اقتصادی خاور دور، جستجوی راه های بهتر و موثرتر برای توسعه اقتصادی خاور دور است. پوتین در ادامه می گوید: «خاور دور یکی از مراکز کلیدی توسعه اجتماعی — اقتصادی تمام کشورهایی است که باید به همگرایی در منطقه رو به توسعه آُسیا — اقیانوسیه دست یابند. در عین حال، رشد اقتصادی و زیرساخت ها، تولید محصولات جدید و اشتغال زایی هدف اصلی ما است و برای رسیدن به آن کار می کنیم».

به اعتقاد ولادیمیر پوتین، با این اوصاف اولیت ما باید «توسعه آزادی اقتصادی، ایجاد شرایط بهتر برای سرمایه گذاری در تجارت و متعاقب آن استفاده بهتر از سرمایه باشد و خاور دور روسیه با موفقیت می تواند به رقابت با دیگر مراکز بزرگ تجاری بپردازد». برای این منظور مقامات روسیه آماده کار با سرمایه گذاران داخلی و خارجی از چین، استرالیا، دیگر کشورهای منطقه اسیا — اقیانوسیه و هند هستند. علاوه بر این، رهبر روسیه تفهیم کرد که درب های خاور دور روسیه برای محافل تجاری غرب نیز باز است.

پوتین خطاب به تجار گفت: «ما بی شک مایل به سرمایه گذاری در تمام شاخه های اقتصادی منطقه هستیم. از جمله مایلیم در بخش کشتی سازی، متالوژی، چوب، بیوسفر، حمل و نقل، انرژی، بهداشت و توریسم سرمایه گذاری داشته باشیم. طرح های شما با حمایت و همراهی دولت روبرو خواهند شد. در تمام مسایل و مشکلات می توانید مستقیما به افرادی مراجعه کنید که پاسخگو در آن حوزه هستند و از جمله به نماینده رییس جمهور فدراسیون روسیه در خاور دور و معاول رییس دولت آقای ترونتف. ایشان از اختیارات کافی برخوردار هستند».

Рубли и юани - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مصوبه دولت روسیه در خاوردور باعث جلب سرمایه گذاران چینی می شود

ولادیمیر پوتین ضمن تفسیر شرایط اقتصادی در کشور تفهیم کرد که علیرغم افت شدید قیمت نفت، نوسان نرخ روبل و افت پیش بینی های تولید ناخالص داخلی کشور اوضاع چندان فاجعه بار نیستند. رهبر کشور اظهار کرد که «هیچ مساله عجیبی در این رابطه نیست. به طور کل، ما در سال های 2008 و 2009 نیز از این شرایط عبور کرده ایم و قبلا نیز چنین تجربه ای داشته ایم. اقدامات برای حمایت از اقتصاد و تجارت تدوین شده است و مساله فقط در این است که چه ابزارهایی و در چه ابعادی بکار ببندیم. اما اینها همه اقدامات تاکتیکی هستند. به طور کل، خط اصلی مدیریت روسیه در اقتصاد از نظر رهبر کشور، «در افزایش آزادی تجار و برداشتن بروکراسی سیستم اقتصادی است».

در خصوص مساله قیمت نفت نیز رییس جمهور جداگانه سخن گفت. ولادیمیر پوتین اظهار کرد که در شرایط کنونی اوضاع وخیم نیست و تغییرات ارزی قابل پیشبینی بودند. قیمت بر مبنای بازتولید انرژی و ورود بازیکنان جدید به بازارهای جهانی شکل می گیرد. رییس جمهور گفت: «به اعتقاد من، این پروسه کاملا طبیعی است. اقتصاد جهانی از جمله در حوزه انرژی، باید به شیوه طبیعی توسعه یابد. اقتصاد در شرایط طبیعی است و نه زیر فشار عوامل سیاسی خارجی». وی همچنین ابراز اطمینان کرد که در شرایط نه چندان ساده امروز، شرکت های نفت و گاز روسیه میزان اثربخشی خود و توانایی رقابتی خود را بالاتر برده به بازارهای جدیدی وارد می شوند و ظرفیت صادراتی روسیه را ضمن حفظ ثبات بازار داخلی افزایش می دهند.

رییس جمهور خاطر نشان کرد که در سال 2014، نمودارهای استخراج نفت روسیه رکورد زدند: بیش از 526 میلیون تن نفت استخراج شد. استخراج گاز نیز به بیش از 640 میلیارد مترمکعب رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала