گزارش و تحلیل

محقق روس: آیا چین رژه نظامی را هر سال برگزار خواهد کرد؟

© REUTERS / Jason LeeПарад в честь 70-летия победы во Второй мировой войне в Пекине
Парад в честь 70-летия победы во Второй мировой войне в Пекине - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا چین از این به بعد مانند روسیه و هند و بسیاری دیگر قدرت های کم و بیش بزرگ رژه نظامی را هر سال ترتیب خواهد داد؟

سوم سپتامبر به مناسبت 70 — مین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم و مقاومت نظامی با ژاپن در پکن رژه نظامی بر گزار شد. به عقیده "واسیلی کاشین" کارشناس نظامی روس رژه نظامی در میدان تیان آنمن رشد اقتصادی و نظامی چین به نمایش گذاشته است. واسیلی کاشین به این پرسش "اسپوتنیک" پاسخ داد که آیا چین از این به بعد مانند روسیه و هند و بسیاری دیگر قدرت های کم و بیش بزرگ رژه نظامی را هر سال ترتیب خواهد داد؟

کاشین در جواب به پرسش "اسپوتنیک" گفت: در اولین دهه موجودیت خود   جمهروی خلق چین مانند شوروی هر سال به مناسبت جشن اساسی ملی رژه بزرگ نظامی بر پا می کرد. در اتحاد شوروی جشن ملی — سالگرد انقلاب اکتبر 1917 و در چین تاریخ تشکیل جمهوری خلق چین است ولی در 1960 رهبری چین تصمیم گرفت که رژه را فقط در سالگرد های منتهی به عدد گرد بر گزار کند. در واقع در شرایط دشوار "انقلاب فرهنگی" و مشکلات اقتصادی و سیاسی بعدی این تصمیم اجرایی نمی شد. در 1981 "دن ژیائوپینگ" پیشنهاد کرد که در 1984 به مناسبت 35 سالگرد جمهوری خلق چین رژه نظامی برگزار شود.

Китайские войска на репетиции предстоящего военного парада в честь 70-летия Победы над фашизмом - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سراسر جهان بجز آمریکا تاریخ پیروزی در جنگ جهانی دوم را به یاد می آورد

رژه سال 1984 از نظر افزایش شفافیت چین در برابر جهانیان اهمیت بسیار بالا داشت. در آن زمان بسیاری انواع سلاح های ارتش مردمی چین برای اولین با به نمایش گذاشته شده بود. عکس های گرفته شده از آن رژه تا به حال هم در کتاب ها و مقالاتی در باره ارتش مردمی آزادیبخش چین استفاده می شود. در 1999 و 2009 رژه های بزرگی به مناسبت سالگرد تشکیل جمهوری خلق چین برگزار شدند. رژه های دهسالگی از اهمیت بسیار بالا برخوردار می شدند چون هر کدامش کیفیت جدید پیشرفت ارتش چین را رقم زده و تماشاچیان امکان داشتند ناظر چندین نمونه از سلاح های معاصر باشند.

قبلا چین به مناسبت پیروزی در حوزه اقیانوس آرام در جنگ جهانی دوم رژه برگزار نکرده بود. تصمیم برگزاری رژه کنونی منعکس کننده تمایل چین به دفاع از نتایج جنگ جهانی دوم در برابر تلاش های بازنگری تاریخ و بدتر شدن مناسبات با ژاپن است. احتمالا این فقط یکی از عواملی است که چین را به برگزاری این رژه "زودرس" وا داشته است.

هدف مهم رژه ها نمایش کیفیت امکانات نظامی جمهوری خلق چین بود. در سال های اخیر پیشرفت دستاورد ها در این رشته سه برابر افزایش یافته. پیشتر چین برای نمایش تازگی های نظامی 10 سال لازم داشت ولی الان حتی با گذشت 6 سال رژه به یادماندنی بود. مثلا چند نوع از سلاح موشکی استراتژیک و تاکتیکی و تعداد زیاد پهپاد ها و غیره نشان داده شد.

سربازان نیروی دریایی چین در خودروهای رزمی در رژه نظامی به مناسبت 70 سالگی  پیروزی در جنگ جهانی دوم در پکن - اسپوتنیک ایران
رژه نظامی در پکن به مناسبت 70 سالگی جنگ جهانی دوم

ولی مشوق از این بیشتر برگزاری رژه زودرس کنونی — تغییرات وضعیت بین المللی و سیاست خارجه چین است. در 30 سال اخیر این کشور از خط غیر فعال سیاست خارجی پیروی کرده و تلاش می کرده کاری کند تا توجه دیگران به امکانات نظامی اش جلب نشود و از موقعیت سیاسی مساعد جهت تقویت نیروی خود استفاده می کرد. چین وارد اختلاف با دیگر قدرت ها نمی شد.

الان وضع دگرگون شده است. چین وارد گروه کشور های دارای درآمد متوسط شده و طبعا آهنگ رشد آن کند تر شده. موقعیت بین المللی مساعد دارد تمام می شود. آمریکا چین را بعنوان مخالف عمده تلقی می کند. بحران اوکراینی برای مدتی توجه آمریکا را به سوی اروپای شرقی منتقل کرد ولی نباید فکر کرد که واشنگتن به خود اجازه دهد که در این حوزه دور دست و فاقد چشم انداز برای زمان طولانی باقی بماند. اختلافات چین با ژاپن رو به افزایش است و چینی ها می خواهند کشور خود را بعنوان قدرت بزرگی معرفی کنند که می تواند از منافع خود دفاع کند. دوره بی فعالیتی تصنعی و خودداری از قدرتنمایی به هر شکلی که باشد دارد سپری شده.  آیا چین مانند روسیه، هند و بساری دیگر کشور ها به برپایی هر ساله رژه نظامی بپردازد؟ شاید چین به حرکت در این مسیر دست بزند و رژه هفتاد سالگی پیروزی گامی در این راستا باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала