گزارش و تحلیل

اولین پرتاب موشک "براموس" از هواپیمای سوخوی ۳۰ ام ک ای، در سال ۲۰۱۶

© Sputnik / Alexei Danichevاولین پرتاب موشک "براموس" از هواپیمای سوخوی ۳۰ ام ک ای، در سال ۲۰۱۶
اولین پرتاب موشک براموس از هواپیمای سوخوی ۳۰ ام ک ای، در سال ۲۰۱۶ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سال های اخیر رابطه روسیه و هند در بخش همکاری های فنی نظامی، از عنوان "فروشنده - خریدار" به یک رابطه ویژه و خاص تبدیل شده است. در حال حاضر پروژه های مشترکی در بخش طراحی تجهیزات نظامی و تسلیحاتی در حال انجام است.

امروز یکی از موفق ترین طرح ها، به خدمت گرفتن موشک های مافوق صوت بالدار "براموس" در نیروهای مسلح هند است. سودیر میشرا، مدیر عامل شرکت مشترک روسی — هندی BrahMos Aerospace در حین برگزاری نمایشگاه MAKS-2015 طی مصاحبه ای با خبرگزاری ریا نووستی، آخرین وضعیت پروژه "براموس" را این چنین تشریح کرد.
موشک و سامانه پرتاب آن آمده شده است. شرکت HAL ، اولین شکاری چند منظوره سوخو 30 ام ک ای را به همراه سامانه پرتاب، یکپارچه و مدرنیزه کرده است. چندی قبل پروازهایی را به همراه سامانه پرتاب، با موفقیت مورد آزمایش قرار دادیم. اطلاعات حاصله در حال بررسی است و امیدوارم که آزمایش نهایی پرتاب موشک از هواپیما در اوایل سال 2016 به مرحله اجرا درآید.
یکپارچه سازی موشک "براموس" با هواپیمای سوخو 30 ام ک ای، توان و شعاع عملیاتی نیروی هوایی هندوستان را افزایش می دهد، آخر هواپیماهای سوخو 30 با استفاده از سوخت گیری هوایی می توانند مسافت 3000 کیلومتری را طی کنند و با بهره وری از موشک های دوربرد "براموس" ، از فاصله ایی مطمئن، اهداف دشمن را مورد اصابت قرار دهند.
موشک "براموس" از نوع موشک های «هوا به زمین» است که با وزنی معادل 5/2 تن، نسبت به دیگر موشک های کلاس خود، سبک تر است. اما با این حال توان تخریبی خود را حتی با برد 290 کیلومتری حفظ کرده است. این موشک با حمل کلاهک 300 کیلوگرمی قادر است اهداف زمینی را با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد. تجهیز شدن سوخو 30 ام ک ای به چنین سلاح مرگباری، توان رزمی نیروی هوایی هند را برای هدف قرار دادن دشمن، خارج از پوشش پدافندی آن، چند برابر می کند. نیروی هواییِ هیچ یک از کشورهای جهان دارای چنین موشک های بالدار قوی مافوق صوت نیستند.
موشک "براموس" می تواند به عنوان یک سلاح ضربتی در زیردریایی ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. ما انتظار داریم که دولت هند به زودی مناقصه خرید زیردریایی P-75 I را اعلام کند. امیدواریم که سامانه موشکی ما برای تجهیز شدن در زیردریایی جدیدی که قرار است نیروی دریایی هند خریداری کند، انتخاب شود.
علاوه بر این ما انتظار داریم که نیروی دریایی روسیه، کشتی های جنگی در حال ساخت خود را با موشک های "براموس" نیز تجهیز کند. البته این کار باعث می شود تا امکان صادرات اینگونه شناورها به کشورهای دوست افزایش یابد. این واقعیت که دو ناوگان قدرتمند دریایی در جهان دارای کشتی ها و سیستم های تسلیحاتی یکسانی باشند، بی تردید علاقمندی کشورهای دوست هندوستان و روسیه واقع در جنوب شرق آسیا را برای خرید فریگیت کلاس کریواک (پروژه 1135.6) جلب می کند.
کارهای پژوهشی و مطالعاتی موشک مافوق صوت "براموس" در انستیتوی علمی هند و انستیتوی هواپیمایی مسکو (مایی) صورت می گیرد. این یک موشک جدید است که انقلابی را در حوزه تسلیحات بوجود آورده چرا که قادر است با سرعت بسیار زیادی پرواز کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала