گزارش و تحلیل

ادامه مبارزه با شر جهانی بعد از هفتاد سال

© AP Photo / Vahid Salemiادامه مبارزه با شر جهانی بعد از هفتاد سال
ادامه مبارزه با شر جهانی بعد از هفتاد سال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی رئیس جمهور ایران از دول خاور میانه خواست که در مبارزه با تروریسم متحد شوند.

کاملا واضح است که امروز سازمان " داعش" تروریست اصلی جهانی است که تهدید شماره یک برای امنیت دنیا محسوب می شود.

نقش ایران در مبارزه علیه گروهک تروریستی " داعش" چیست؟ چشم اندازهای ایجاد ائتلاف بین المللی نظامی موثر علیه داعش چطور است؟ شرق شناس ولادیمیر ساژین در این باره می گوید:

ایران از روزهای اول مبارزه با داعش نقش مهمی را در تقابل با این سازمان تروریستی بازی می کند. ضمنا این نقش  تنها در زمینه ارسال تسلیحات و فرماندهی متخصصین نظامی و مشاورین به ارتش عراق و مبارزین شیعه ی عراقی و گروه های  مبارز کرد " پیشمرگ" نیست.

ساژین ادامه می دهد: بر اساس اطلاعات رسانه ها ، حداقل سه گردان از نیروهای ویژه ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (بیش از 1000 مبارز) علیه داعش مسلح می جنگند ، و بر اساس اطلاعات نماینده ی مجلس عراق آقای عبدالله تقریبا 30 هزار سرباز- داوطلب ایرانی (دو بخش کامل) در این مبارزه حضور دارند. سربازان و افسران ایرانی لباس فرم مبارزین ملی عراقی یعنی داوطلبین شیعه را به تن دارند و عملا نمی شود آنها راتشخیص داد.

ساژین معتقد است: امروز در واقع ایران با داشتن نیروی مسلح مجهز شده و آماده، رقیب واقعی داعش است. روحیه ی جنگی سربازان ایرانی بعید است که از طرفداران داعشی کمتر باشد.

اما متاسفانه به تنهایی در منطقه مرزی با عراق فعالیت می کند ضمن آنکه بدون تعامل موثر با سایر شرکت کنندگان در مبارزه با داعش شامل شیعیان عراقی ، کردها و شرکت کنندگان ائتلاف که حملات هوایی به مواضع داعش ترتیب می دهند. اگرچه بر اساس برخی از اسناد بین نیروهای ویژه ی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا " تماس های کاری" وجود داشته و گاهی هماهنگی خاصی بین عمل نیروی هوایی آمریکا و نیروهای ایرانی که روز زمین مبارزه می کنند مشاهده می شود. در عین حال هم در تهران و هم در واشنگتن این امر را نفی می کنند.

از طرف دیگر کاملا ممکن است که در شرایط جدید پس از انعقاد توافق هسته ای بین " گروه 5+1" میانجیان بین المللی و ایران ، تحولات مثبتی در زمینه مسئله ی ساخت ائتلاف ضد داعشی با آمادگی نظامی صورت گیرد.

در حال حاضر ایران فعالانه برای بدست آوردن امکان جنگ در محدوده ی سوریه تلاش می کند. ایرانی ها می گویند که عملا مرزی بین عراق و سوریه وجود ندارد. ستاد فرماندهی داعش در سوریه است بنابراین محدود کردن عملیات های نظامی تنها در مرز عراق درست و موثر نیست.

تهران ایده ی ملحق شدن به ائتلافی را که با داعش مبارزه می کند کنار نمی گذارد. بیهوده نیست که وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف در هفته های اخیر به کویت ، دوحه و بیروت سفر کرد و نماینده اش حسین امیر عبداللهیان به ریاض رفت جایی که این موضوع بحث و بررسی گردید. در دیدار وزیر امور خارجه ی ایران در مسکو نیز الحاق تهران به ائتلاف مورد حمایت قرار گرفت.

اما واقعیت سیاسی این طور است که طرح های ایرانی جنگ در سوریه و وارد شدن به ائتلاف با نگرانی هایی از طرف مخالفین ایران همراه است. در وهله ی اول شورشیان سوریه ای که علیه بشار اسد  مبارزه می کنند و اسرائیل. فعلا بی تفاوتی نسبت به این ایده در کشورهای حاشیه ی خلیج فارس و در ترکیه هم مشاهده می شود. آنها بدون خوشحالی به آینده ی تقویت تاثیر ایران در منطقه می نگرند ، چیزی که اکنون هم مشاهده می شود و بدون شک پس از پیروزی بر داعش بیشتر خواهد شد.

ساژین تاکید می کند: اما حتی شکاکان هم به خوبی می دانند که بدون ایران پیروزی بر داعش غیر ممکن است.

و این امر اشتیاق ایرانیان را بیشتر می کند. در تهران تغییر در موضع غرب و از جمله در دولت رئیس جمهور آمریکا اوباما و برخی از دول عربی را خاطر نشان می کنند. جان کری وزیر امور خارجه از لزوم " تغییر پویایی در سوریه " گفت تا به طور موثرتر با داعش مبارزه شود. وی همچنین قول داد که با وزیر امور خارجه روسیه سرگی لاوروف گفتگو کند که ایران چه نقشی را در این مبارزه بازی خواهد کرد. رئیس دیپلماسی اتحادیه ی اروپا فدریکا موگرنی معتقد است که توافق مربوط به برنامه ی هسته ای ایران " پایه و اساسی برای اطمینان جدید در مبارزه با داعش" ایجاد می کند.

کاملا بدیهی است که جامعه ی جهانی خارج از چهارچوب های تفاوت های قومی ، مذهبی و سیاسی باید درک لزوم پایان دادن به این تهدید واقعی برای تمدن قرن بیست و یک را همین اکنون افزایش دهد. و حل مسائل سیاسی شخصی خود را تا زمان پیروزی کنار بگذارد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ی ایران چندی پیش بیان داشت: " تهدید مشترک اصلی ما ، رشد تهدید افراط گرایی تجاوزگرانه و دزدی آشکار است. تهدیدی که پیش روی ماست… من می گویم ما، برای آنکه این عملا همه را تهدید می کند… مردم در نقاب هایی که به چهره دارند ، مهد تمدن را غارت کرده و آنرا از بین می برند. برای مبارزه با این چالش به روش های جدیدی نیاز است."

ولادیمیر ساژین خاتمه می دهد: نمونه ی خوب همکاری نظامی کشورها که تناقضات خصمانه در ایدئولوژی و در سیاست دارند ،  ممکن است همکاری دول ائتلاف ضد هیتلر در زمان جنگ جهانی دوم باشد. در واقع وحدت در هدف یعنی نابودی نازی ها و نظامی گری ژاپنی ها ، اتحاد جماهیر شوروی کمونیست و آمریکا کاپیتالیست و بریتانیا را متحد ساخت که در نهایت به پیروزی نهایی ختم گردید. و این را امروز در هفتاد سالگی پایان جنگ جهانی دوم باید به یاد آورد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала