ایران و روسیه تفاهم نامه همکاری های نمایشگاه های فرهنگی امضا کردند

© Sputnik / Grigoriy Sisoyev /  مراجعه به بانک تصاویر ایران و روسیه تفاهم نامه همکاری های نمایشگاه های فرهنگی امضا کردند
ایران و روسیه تفاهم نامه همکاری های نمایشگاه های فرهنگی امضا کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران و روسیه در نخستین روز کار نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو 2015، تفاهم نامه همکاری های نمایشگاه های فرهنگی با هدف تسهیل در روابط دو کشور در این زمینه امضا کردند.

به گزارش ایرنا، «امیر مسعود شهرام نیا» مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و «کایکین» رییس نمایشگاه و بازار بین المللی کتاب روسیه این تفاهم نامه را روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب مسکو امضا کردند.
براساس این تفاهم نامه دو کشور خدمات لازم و متقابل را برای حضور گسترده ناشران و گروه های فرهنگی و هنری را ایجاد می کنند تا زمینه های آشنایی بیشتر مردم دو کشور از یکدیگر فراهم شود.
این تفاهم نامه در جارچوب راهبرد دو کشور برای توسعه فراگیر روابط امضا شده است.
نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با ایران به عنوان میهمان ویژه در آن حضور دارد امروز توسط سرگئی ناریشکین رییس دومای روسیه و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، افتتاح شد.
ناریشگین و جنتی در سخنرانی افتتاحیه این نمایشگاه بر لزوم توسعه روابط دو کشور بویژه در عرصه فرهنگی و همچنین افزایش ترجمه متقابل آثار به زبان های روسی و فارسی تاکید کردند.
در نمایشگاه 5 روزه کتاب مسکو، برنامه های ویژه ای در غرفه فرهنگی ایران برگزار می شود.
16 ناشر ایرانی از جمله سمت، دانشگاه علامه طباطبایی، انتشارات علامه جعفری، انتشارات دانشگاه تهران، انتشارات بین المللی حافظ، شباویز، انتشارات بین المللی الهدی، انتشارات خانه ادبیات، مجمع ناشران دفاع مقدس، بنیاد ایران شناسی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، بنیاد سعدی و جامعه المصطفی العالمیه، آثار خود را به زبان های روسی، فارسی، عربی، آذری و تاجیکی، در معرض دید علاقه مندان علم و دانش و فرهنگ ایران زمین قرار داده اند.
بر اساس برنامه اعلام شده، ترجمه انگلیسی کتاب 'روشنایی علم' به عنوان راهبرد و نقشه کلان کشور و جهان اسلام برای جبران فاصله علمی با جهان توسعه یافته دربرگیرنده تاکیدات آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این حوزه رونمایی خواهد شد.
همچنین در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب مسکو، جایزه طلایی روشنگری اتحادیه بین المللی خلاقیت اوراسیا به مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برای انجام فعالیت های رسانه ای و سیاسی و همچنین دانشگاهی و تحقیقاتی تاثیرگذار در منطقه اورآسیا در آکادمی علوم دیپلماتیک مسکو اهدا خواهد شد.
بر اساس برنامه غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو، رمان ' شما که غریبه نیستید' اثر هوشنگ مرادی کرمانی با حضور نویسنده این اثر برای مخاطبان روس رونمایی و عرضه خواهد شد.
همچنین رونمایی و عرضه ترجمه روسی دو اثر 'دمکراسی یا دموقراضه' و 'طوفانی دیگر در راه است' نوشته سید مهدی شجاعی در نمایشگاه انجام خواهد شد.
نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی متعددی توسط استادان دانشگاه ها، محققان و نویسندگان ایرانی و روس، با محوریت ادبیات معاصر ایران در محل غرفه ایران و سالن 'A' برگزار می شود.
برنامه های جنبی مختلفی از جمله برپایی روز ایران، رونمایی از جدیدترین آثار تألیف و ترجمه شده به زبان روسی، معرفی طرح حمایت از ترجمه کتب علوم انسانی به زبان روسی (طرح تاپ)، شعر خوانی و مسابقه ترجمه ادبیات فارسی به روسی، ارایه خواهد شد.
افزون بر این در این نمایشگاه، گروه های هنری برنامه اجرا خواهند کرد. اجرای برنامه موسیقی محلی نواحی جنوب ایران (موسیقی بندری) توسط 'گروه موسیقی نغمه' و اجرای شاهکارهای ادبی ایران همراه با موسیقی به زبان روسی و برخی زبان های دیگر توسط کودکان و نوجوانان ایرانی با اجرای گروه 'سفیران صلح و دوستی' از جمله این برنامه هاست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала