افشای افراط گرایان

© AP Photo / Alexander Zemlianichenkoمنظره تاجیکستان
منظره تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دسته های داوطلب « آوانگارد» در تاجیکستان کار خود را آغاز می کنند.

در تاجیکستان  دسته های  پلیس محلی احیا می شوند. دستیاران داوطلب پلیس  به پیشگیری افراط گرایی و  ایدئولوژی بیگانه خواهند پرداخت. فعالیت آنها بیشتر متوجه  محصلان مدارس و دانشجویان  خواهد بود.  عالم فصح اادینوف در این خصوص گزارش  می دهد.

دسته های داوطلب « آوانگارد»  در تاجیکستان  در روزهای آینده کار خود را آغاز می کنند. تعداد اعضای این دسته ها  فاش نمی شود.  اما اعلام شده است که استادان و معلمان جوان و فعالان دانشگاه ها اعضای این دسته ها  خواهند بود  که با  محصلان و دانشجویان دیدارهایی ترتیب خواهند داد  و طی آن  خطر رواج  افراط گرایی در جمهوری برای آنها توضیح داده خواهد شد.  اعضای « آوانگارد»  فعالیت خود را با پلیس هماهنگ خواهند کرد. تشکیل این دسته ها واکنش جوابیه مقامات  به  فعال گرایی سازمان های  اسلامی رادیکال مانند «  جنبش اسلامی ازبکستان» ، «  جماعت انصارالله» و « کشور اسلامی» (داعش) در استخدام  اعضاست. طی یکسال و نیم  در  دستگیری بیش از 100  مبلغ از این نوع  موفق شدند.  آنها سعی می کردند جوانان تاجیک را برای  استخدام  در صفوف گروهبندی  های فعال در افغانستان و سوریه و عراق استخدام کنند.

مطابق با داده های رسمی اکنون  بیش از 520  تاجیک  از جمله دهها دختر تاجیک  در  این گروه ها  در حال جنگ هستند.  این آمار نمی تواند  از نظر  مقامات کشور دور بماند و باعث نگرانی نشود.

روشن  عبدالله یف  رئیس مرکز  تحقیقاتی « اورآسیا»  در این خصوص گفت: اقدامات دولت در جهت پیشگیری  از رواج  ایده های افراطی  سمت گیری شده است. تاجیکستان می تواند از عهده نظارت بر  کسانی که با  تجربه جنگی به کشور برمی گردند  برآید. تعداد آنها نه هزار و دهها هزار بلکه صدها نفر است.  آنها  به طرفداری  از  گروهبندی های  تروریستی  می جنگند و  از تجربه  جنگی — خرابکاری برخوردار می شوند که زمانی ممکن است در تاجیکستان بکار گرفته شود که برای  کشور خطرناکند.  از اینرو عملکرد مقامات  در جهت جلوگیری  از  بروز مسائل سمتگیری شده است.

ناظران معتقدند که تاجیکستان ممکن است  ایده تشکیل دسته های داوطلب را از کشورهای همسایه  بعاریت بگیرد.  به عنوان مثال، سالهای زیادی است که  اینگونه دسته های  وابسته به وزارت کشور در ازبکستان فعالیت می کنند.  در واقع آنها « خبرچینان»  ارگان های انتظامی هستند و آنچه در محله و یا  انجمن ها در این و یا آن  محل رخ می دهد و ظاهر شدن  هر گونه مبلغ  سازمان افراطی  در  نقاط مسکونی  خبر می دهند.

 ویکتور میخائیلوف  مدیر سایت  اطلاعاتی  « « آنتی ترور تودی. کوم» کارشناس تاشکندی در این باره گفت: اعضای کمیته های محله  نه فقط  اوضاع در انجمن ها را کنترل می کنند  بلکه بر کار مبلغان و فرستادگان نیز نظارت می کنند.  والدین  در کمیته های محله جمع می شوند و  فیلم های ویدئویی  به آنها نشان داده می شود و برایشان توضیح داده می شود  که چه اتفاقی برای  آن افرادی  می افتد  که  تحت تأثیر  اسلام گرایان  رادیکال قرار بگیرند. این نوع فعالیت ها  تأثیر  زیادی بر  آنها می گذارد. یک وسیله تأثیر گذاری دیگر  —  تأسیس سازمانی  است به نام «  نگهبان  محله».  این سازمان جوانان  است که کلا آن را می  توان نوعی ذخیره  وزارت کشور نامید. ارگان های انتظامی  بر جوانانی نظارت می کنند  که نه تنها بر زندگی  محله تأثیر زیادی می گذارند، بلکه  تمام کسانی که  وارد محله می شوند (روستایی و یا انجمن شهری) نظارت می کنند.  اعضای «نگهبان  محله»  از دولت حقوق می گیرند  و از آنها حمایت می شود. یک شرط دیگر آن است که آنها حتما باید  مسلمان و نه آتئیست باشند.

به گفته  متخصص تاشکند  در امور مبارزه با  افراط گرایی ، به لحاظ  چنین فعالیتی  در سال گذشته  هیچ کس به صفوف  سازمان های  اسلامی رادیکال استخدام نشد.

در ازبکستان روش های  بحد کافی شدیدی  مورد استفاده قرار می گیرند  که شاید زیاد دمکراتیک نباشند. بهر حال  نتیجه آشکار است.  جوانان می دانند  که در ازبکستان  بیش از 2500  مسجد بطور رسمی به ثبت رسیده اند و تعداد زیادی  مدارس دینی  وجود دارد. جوانان فقط به مسجد می روند، همین و بس.  در سال گذشته  حتی یک نفر هم برای کار در سازمان های افراطی اسلامی  استخدام نشد. این همان نتیجه ای است  که آن را می توان مثبت نامید.

 زمان نشان خواهد داد که روش هایی که تاجیکستان از  ازبکستان بعاریت گرفته است چه نتیجه ای ببار آورده اند.  در تاجیکستان، وزارت کشور روی  کارایی  فعالیت دسته های داوطلب  « آوانگارد»  حساب می کند.  اما کارشناسان در دوشنبه  متذکر می شوند  که با کمک  تبلیغات  و اقدامات تنبیهی می توان فقط به  نتایج  موقت دست یافت.  تحلیلگران به مقامات  کشور توصیه می کنند   جاهای کار در کشور ایجاد شود و  سطح اقتصاد  بالا برود  و به این ترتیب  امکان پیدا کردن  طرفداران خود در جامع تاجیکستان از  فرستادگان  جنبش های رادیکال سلب شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала