گزارش و تحلیل

بحران بشری در یمن : کشور در مرز قحطی و گرسنگی است

© REUTERS / Mohamed al-Sayaghiبحران بشری در یمن : کشور در مرز قحطی و گرسنگی است
بحران بشری در یمن : کشور در مرز قحطی و گرسنگی است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ائتلاف دول خاور میانه به ریاست عربستان سعودی حملات هوایی به یمن را ادامه می دهد

در این کشور از بهار درگیری مسلحانه بین شورشیان حوثی و ارتش رئیس جمهور برکنار شده عبد ربه منصور هادی آغاز شده است. منصور هادی از طرف ریاض حمایت می شود.  

سازمان بین المللی حقوق بشر عربستان سعودی را به جنایت نظامی متهم می کند برای آنکه نیروهای ائتلاف مناطق پر جمعیت را بمباران می کنند و تعدادقربانیان در بین ساکنین غیر مسلح افزایش یافته است. سازمان ملل متحد نمی تواند پول لازم را برای حمایت مالی از عملیات های بشر دوستانه در یمن جمع آوری نماید.

در نتیجه ی بمباران های گسترده که ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی ترتیب داده است ، بحران بشری جدی یمن را تهدید می کند. به گفته ی رئیس کمیته ی بین المللی صلیب سرخ " طی 5 ماه جنگ این کشور به سوریه ای بعد از 5 سال جنگ تبدیل شده است. "

علاوه بر این سازمان ملل متحد هشدار می دهد که کشور در مرز قحطی و گرسنگی قرار دارد. بر اساس برخی از ارزیابی ها ، از آن زمان که بمباران به مواضع شورشیان حوثی شروع شده است در یمن تقریبا 4 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.  اغلب بچه ها در بحبوحه ی درگیری قرار دارند و طی عملیات های جنگی تقریبا 400 کودک کشته شده اند.

عربستان سعودی حملات هوایی به یمن را ادامه می دهد ، علی رغم آنکه ائتلاف کشورهای عربی ، خاتمه ی عملیات های نظامی را در تاریخ 21 آوریل سال 2015 اعلام کرده است. در جریان بمباران اخیر یکی از راه های رفت و آمدی که برای ارسال کمک های بشر دوستانه به مناطق شمالی یمن است نابود شد. کاترین شاکدام از مرکزتحقیقات خاور میانه ی بیروت نگران است که ریاض مسئولیت این حادثه را برعهده نگیرد.

کاترین معتقد است: " عربستان سعودی پول زیادی دارد و در جهان ما، این نقش تعیین کننده ای را بازی می کند. نمی توان از او به دادگاه بین المللی شکایت کرد و من حتی نمی توانم تصور کنم که سازمان ملل متحد او را به جنایت نظامی متهم کند ، علی رغم اینکه آنها به طور مفصل مستند هستند. سازمان عفو بین الملل بشر گزارشی را منتشر کرده است که در آن به طور مستقیم عربستان سعودی را متهم می سازد. چند ماه پیش سازمان نظارت بر حقوق بشر هم این کار را کرد. باید عربستان سعودی را متقاعد نمود که این جنگ جنایتکارانه است. آنوقت سایر کشورهای ائتلاف از او یاد می گیرند. "

سازمان ملل متحد کمپینی را برای جمع آوری پول برای میلیون ها ساکن یمن ایجاد کرده است یعنی برای افرادی که به شدت به کمک های بشر دوستانه نیازمندند. معاون دبیر کل سازمان تاکید نمود ، پولی که عربستان سعودی قول داده بود برای بازسازی یمن بپردازد هنوز دریافت نکرده اند.

استیون اُ براین شرح می دهد: برای اجرای طرح عکس العمل بشر دوستانه به بحران یمن به 1.6 میلیارد دلار نیاز است. در حال حاضر ما فقط 18 درصد از این پول را که تقریبا 282 میلیون دلار است دریافت کرده ایم. سازمان ملل متحد 274 میلیونی را که عربستان سعودی در ماه آوریل قول داده بود دریافت نکرده است. "

علی الاحمد ،رئیس موسسه ی امور خلیج فارس  معتقد است که عربستان سعودی قصد ندارد برای بازسازی یمن کمک کند. دولت عربستان سعودی اغلب با هدف تبلیغ قول می دهد اما آنها قولهایشان را عملی نمی کنند. وی خاطر نشان می کند:"سعودی ها قول دادند که بیش از 250 میلیون دلار برای بازسازی یمن خرج کنند ، اما تا به حال این کار را نکرده اند. این قول تنها برای این بود که فشار جوامع بین الملل  را بر عربستان سعودی کم کنند. این فشار ها به خاطر بمباران هایی است که تحت رهبری سعودی ها انجام شده و4 هزار یمنی را از ادامه حیات محروم کرده است. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала