گزارش و تحلیل

ماکس- 2015: مسابقات جت ها با خودرو ها

© REUTERS / Maxim Shemetovماکس- 2015: مسابقات جت ها با خودرو ها
ماکس- 2015: مسابقات جت ها با خودرو ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایشگاه هوافضای بین المللی ماکس که در سال های طاق در "ژوکوفسکی" واقع در حومه مسکو برگزار می شود 25 اوت گشایش می یابد و در میان همایش های هوایی جهانی جای خاصی دارد

موضوع سر آن است که فرودگاه ژوکوفسکی متعلق به انستیتوی پروازی — پژوهشی "گروموف" دارای درازترین و شاید محکمترین باند پرواز در جهان است. این باند برای نشست هواپیمای دارای بزرگی حد اکثر و وزن بسیار بالا راحت است. مساحت زمین پرواز به قدری گسترده است که در آن می شود درخشان ترین شو های جهانی را ترتیب داد و تعداد نامحدود هواپیما ها و موشک ها را رو زمین گذاشت و مانند "له بورژه" در این هنگام شلوغ نخواهد بود.

جالب اینجا است که تحریم روسیه بر تعدا مهمانان خارجی هیچ تاثیری نگذاشته است. قرار است 156 شرکت خارجی از 30 کشور به ژوکوفسکی بیایند. بر خلاف تحریمات، عمده شرکت هایی مانند Boeing آمریکا و Airbus اروپا حضور خود را در این نمایشگاه تایید کرده و غرفه هایشان مثل سابق از بزرگترین ها در این همایش خواهند بود.

شرکت Airbus تایید کرده که هواپیمای A350 XWB آن به ژوکوفسکی خواهد آمد. این هواپیمای جدید دورپرواز جای А330 و А340 را خواهد گرفت. بازدیدکنندگان می توانند ابتدا این هواپیمای تازه را در غرفه تماشا کنند و سپس این مدل به هوا بلند خواهد شد. در ژوکوفسکی اولین مدل آزمایشی این هواپیما دارای شماره MSN001 نشان داده می شود که از ژوئن 2013 در حال پرواز های تست بود.

هواپیمای جنگنده پیشرفته ت ـ 50 (پک فا) - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
هواپیمای جنگنده پیشرفته ت ـ 50 (پک فا)
قرار است در ایستگاه ثابت رو زمیمی 119 هواپیما به نمایش گذاشته شوند. تماشاگران معمولا در مقابل هواپیما های قدیمی نادر جمع می شوند. چند تا از این هواپیما ها در ماکس- 2015 خواهد بود مثلا Tu-144 مسافربری مافوق صوت و Tu-155 آزمایشی. جنگنده های دوران جنگ کبیر میهنی I-15 BIS و I-153 Chaika ، دو میگ- 3 و هواپیما های جنگی ترابری DC-3 وارده به شوروی مطابق قرارداد با آمریکا رو زمین ایستاده و به هوا بلند خواهند شد. آنها پرواز تاریخی از ایالت مونتانا از طریق آلاسکا آمریکا به سیبری و ژوکوفسکی انجام داده و دوباره مسیری را طی کردند که خط سیر انتقال تکنیک "لند — لیزی" آمریکایی در سال های جنگ جهانی دوم بود و در حین نمایشگاه در محیط شکوهمندی به موزه نیرو های مسلح روسیه تسلیم خواهند شد.

بخش پرواز های نمایشی نیز در ژوکوفسکی بسیار دیدنی خواهد بود. قرار است 81 هواپیما در آسمان حومه مسکو برتری های خود را نشان دهند. از همه درخشان تر نمایش مهارت 8 گروه خلبانی خواهد بود. از طرف نیروی هوایی روسیه 5 دسته است. آنها "شوالیه های روسیه" (6 سوخو- 27)، "استریژی" (6 میگ- 29)، "سوکولی روسیی" (4 سوخو- 30)، "برکوتی" (6 بالگرد ام آی — 28) و برای اولین بار "بال های تاوریدا" هستند. قرار است هواپیماهای دیگر دسته های خلبانان نیز در این شو شرکت کنند.

در ماکس کنونی برای اولین بار "مغز" الکترونی و سامانه های هدایت جنگی سوخو- 35 اس و میگ — 31 ب ام که این جنگنده ها را بسیار خطرناک می سازند نشان داده خواهد شد. اصلا غرفه "تجهیزات رادیو الکترونیک" بسیاری محصولات از نوع "های تک" دارد.

هنوز معلوم نیست که آیا نمونه تقریبی جنگده سبک نسل 5 نشان داده خواهد شد یا نه؟ مطابق نوشته های رسانه های غربی در دفتر طراحی میگ روی این جنگنده کار می کننند.

نکته جالب این نمایشگاه افشای میگ — 41 بسبار محرمانه است که می تواند هدف های دشمن را در مسافت دور رهگیری کند. این یک پروژه مطلقا بسته صنایع دفاعی روسیه بوده و نام فرضی میگ — 41 دارد. معلوم نیست که این جنگده وجود خارجی دارد یا خیر، ولی دوستان آن سوی اقیانوس ما منویسند که این میگ جای میگ — 31 ب ام را خواهد گرفت. اگر ایطور شود از روی پارامتر هایی که دارد می تواند جنگنده رهگیر نسل ششم شود.

برای اولین بار دو پادشاه کشور های خاور نزدیک — سلمان پادشاه عربستان سعودی و عبد الله دوم ملک اردن در صدد برآمدند از ماکس دیدن کنند. امروزه این دو کشور به خرید تسلیحات روسیه علاقمند اند که مدت ها در خاور نزدیک از شهرت فراوان برخوردار است. در ماکس منتظر سران این کشور و وزیر دفاع روسیه هستند.

روز های 28- 30 اوت در ماکس می شود شو خیلی جالب را تماشا کرد — مسابقه هواپیما ها با خودرو ها. مطرح ترین اتومبیل رانان میهنی سوار در خودرو دارای تجهیزات خاص با جت های در حال صعود به مسابقه خواهند پرداخت.

این گونه مسابقات همیشه علاقه خاص تماشاگران را بر می انگیزد و هنگامی که اتومبیل دارد از جت سبقت می گیرد صدا های هیاجان آمیز هزاران نفر از بینندگان، گاهی اوقات رساتر از غریو موتور های هواپیماها و ماشین ها به گوش می رسد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала