گزارش و تحلیل

نزدیک شدن خاوردور روسیه و دونبای چین

© Photo / Institut Giprostroymostپل آمور
پل آمور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه پنجره ای به شمال شرق چین باز می کند.

گذرگاه ریلی درمرز آمور که روستایی واقع در خودمختاری یهودیان فدراسیون روسیه را با شهر تونزیان در استان هیلیونزیان مرتبط می سازد، یکی از سه منطقه ارزشمند برای طرح های سرمایه گذاری است که صندوق دولت در امورتوسعه خاور دور و منطقه بایکال می توانند روی آن کار کنند. امروز این طرح حمل و نقلی بین دو کشور با حضور صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه و شرکت سرمایه گذاری چینی انجام می گیرد.

پل فرامرزی از طریق آمور تاریخی بسیار طولانی دارد. در روسیه این طرح به قبل از سال 2007 برمی گردد اما از آن زمان برنامه های سرمایه گذاری چندین مرتبه بازنگری شده و تغییر کرده است. اگر سهم چین از این پل به سرعت ساخته شود، آنوقت در ساحل دریای آمور تازه کارها آغاز خواهد شد. ضمن اینکه مدیر کل صندوق توسعه خاوردور الکسی چیکونکوف نسبت به این مساله کاملا خوشبین است. موضوعات اصلی حل و فصل شده اند. تمام موانع دولتی از سر راه برداشته شده و منابع مالی تعیین شده اند. حال کار سریعتر پیش می رود. وی در این رابطه می گوید: «قسمت روسیه شامل پل، بازسازی ایستگاه راه آهن «لنینسک — 1» و احداث ایستگاه «لنینسک — 2» و همچنین احداث مسیر زیرزمینی می شود. بلافاصله پس از انتخاب پیمانکار اصلی، توافقنامه ای با شرکت چینی امضا شده و تعاملات دو طرف در بخش ساخت و بهره برداری از پل آغاز می شود».

قیمت کل این پروژه که در سواحل آمور به اجرا درمی آید، در حدود 10 میلیارد روبل برآورد شده است (تقریبا 155 میلیون دلار با نرخ امروز). به گفته چیکونکوف، چین هم به همین اندازه هزینه می کند.

اولین پل فرامرزی از طریق آمور میتواند فاصله و زمان ارسال بارهای صادراتی را از روسیه به چین به شدت کاهش دهد. این کالاها می توانند از خاک چین عبور کرده و دیگر کشورهای آسیا اقیانوسیه برسند. چیکونکوف در این رابطه توضیح می دهد: «احتمال می رود که از روسیه سنگ آهن، کربن و الوار به چین صادر شود. از چین هم مصالح ساختمان سازی و کالاهای مصرف عمومی به روسیه وارد می شود. طبق برنامه های تجاری، در 90% موارد از پل مذکور برای صادرات کالاهای روسی بهره برداری می شود. بنابراین، هیچ تبعیضی وجود ندارد و معیارهایی که در نظر گرفته ایم،بر اساس تقاضای بازار است»

روز پنج شنبه یوری ترونتف نماینده رییس جمهور در منطقه خاور دور اظهار کرد که احداث پل ریلی بین نیژنیلینسک و تونزیان تا اواخر سال جاری آغاز می شود. انتظار می رود که اولین پل روسیه-چین از طریق آمور تا یک سال و نیم دیگر به بهره برداری برسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала