تمام شدن زودتر از وقت منابع تجدید پذیر جهان در سال 2015

© Fotolia / V.P.پیش بینی رسیدن جمعیت جهان به 9 تا 10 میلیارد نفر
پیش بینی رسیدن جمعیت جهان به 9 تا 10 میلیارد نفر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بشریت منابع سالانه تجدید پذیر و لازم جهان برای حیات خود را در سال جاری میلادی طی 7 ماه و 13 روز یعنی 4 ماه و 17 روز زودتر از وقت تمام کرده و حالا باصطلاح با "قرض گرفتن" زندگی می کند. انسان ها سال به سال با تمام کردن زودتر از وقت منابع و دخایر تجدید پذیر جهان هر چه بیشتر باصطلاح "در قرض فرو می روند".

به گزارش روزنامه "گاردین" گروه بین المللی دانشمندان عضو طرح Global Footprint Network که از سال 1970 میلادی چنین گزارش هایی را تهیه می کند، این مطلب را اعلام کرده است. آنها حجم منابع و ذخایر تجدید پذیر در جهان را که انسان می تواند بگیرد، محاسبه کرده و هرسال اعلام می کنند، که انسان چه مقداری از این حد فراتر رفته و در نتیجه به محیط زیست لطمه وارد می سازد. طبق محاسبات آنها، انسان ها منابع و ذخایر تجدید پذیر برای سال 2015 را شش روز زودتر از سال 2014 تمام کردند.
دانشمندان با در نظر داشت عواملی همچون میزان پخش گازهای مضر، سرعت نابودی جنگل ها ، میزان صید آبزیان و امکانات کره زمین برای رفع عواقب مربوطه و تجدید منابع و ذخایر مصرف شده ، مقدار مجاز مصرف منابع را محاسبه می کنند.
طبق محاسبات کارشناسان، در حال حاضر میزان مصرف منابع توسط بشریت 1.6 برابر بیشتر ازامکانات کره زمین برای رفع لطمات وارده به محیط زیست است و ممکن است میزان مصرف منابع 15 سال بعد به دو برابر حد مجاز برسد. مصرف منابع در برخی از کشور ها مثلا بریتانیا سه برابر بیشتر از حد مجاز و قابل تجدید است.
به عقیده برخی از کارشناسان اگر این وضع ادامه پیدا کند، جنگل های آمازون که دارای اهمیت زیادی برای تمام انسان ها هستند، 40 سال بعد از بین خواهند رفت و در اینصورت میزان دی اکسید کربن در جهان به شدت کاهش یافته و روند تغییر آب و هوا در جهان سرعت پیدا خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала