زنان ژاپنی

© AP Photo / Yoshikazu Tsunoآبه سیندزو نخست وزیر ژاپن
آبه سیندزو نخست وزیر  ژاپن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زنان کارمند باعث کاهش زادو ولد می شوند.

 سیندزو آبه نخست وزیر ژاپن  قصد دارد دست به اصلاحات بزرگ مقیاسی بزند تا شرایط  جذاب تری برای  کار  زنان  فراهم شود.

 وی با  سخنرانی در کنفرانس بین المللی  ویژه نقش زنان در اقتصاد  اعلام نمود  که مانع اصلی  در راه شرکت  فعال  زنان در تمام  عرصه های کاری،  طولانی بودن زیاده از حد ساعات  کار است.  به عقیده آبه،  کاهش ساعات کار زنان  شرط مهم  حل و فصل  مسأله دیگر —  کاهش  جمعیت کشور — خواهد بود.

 نخست وزیر گفت: «  برای  جلوگیری از کاهش زاد و ولد  در ژاپن  باید  تغییراتی در  ساعات کاری  برای زنان  صورت گیرد».

واضح است که  در  بسیاری از عرصه های  کاری ژاپن و نه فقط ژاپن،  روسا برخورد سردی نسبت به  مرخصی  زایمان  همکاران خود نشان می دهند.  برای بسیاری از زنان  شغل آنها حتی اگر  خیلی هم موفق باشند  با تولد کودک به پایان می رسد.  بسیاری از زنان خوشحال می شدند اگر می توانستند یکی دو سال پس از تولد کودکشان سر کار برگردند. اما  روسای یکسری از شرکت ها  معتقد هستند که طی دوسال  غیبت از سر کار،  مهارت های کارمند بشدت کاهش می یابد.  وجود کودک خردسال  موجب افزایش ریسک  غیر قابل پیش بینی می شود  وقتی  مادر جوان  مجبور  شود  ناگهان  محل کار را ترک کند.  از اینرو بسیاری از مادران  جوان مجبور می شوند  به صورت  روز مزد  کار کنند. بدین ترتیب بازگشت  بدون  مانع  سرکار پس از مرخصی زایمان یکی از جهات اولویت دار  سیاست  نخست وزیر ژاپن است  که در مسأله رشد  اقتصاد ملی حساب خود را روی زنان بنا می کند.   او   به  شرکت هایی که  تعادل  مناسبی  بین کار و  زندگی شخصی برای  کارمندان   خود ایجاد کنند  و  روزهای تعطیل بیشتری  با پرداخت دستمزد در اختیار آنها بگذارد  قول داد  از حمایت دولت برخوردار شوند.

اما عوامل دیگری وجود دارند که مانع از آن می شوند تا نخست وزیر بتواند  اصلاحات خود را  که او آن را «  زن اقتصاد» می نامد  پیاده کند.  یکی از آنها  سلطه زنان است.  بعضی از  زنان موفق ژاپن  نمی خواهند  جای خود را به مردان بدهند.  نظرسنجی اجتماعی  گواه آن است  که زنان ژاپن نمی  خواهند  حرفه خود و آزادی  خود را  از دست بدهند. تنهایی که  نتیجه  تلاش برای رسیدن به مقامات عالی حرفه ای است  را  قابل قبول  و گاهی  خوب می دانند. در نتیجه تعداد  دختران  و پسران جوان  مجرد  با گذشت هر سال  افزایش می یابد.

میخائیل موزژِچکو  رئیس «  کلوب روسی در ژاپن»  در این خصوص گفت: در ژاپن تعداد زیادی  خانم خانه دار  وجود دارد که دولت می خواهد آنها را از توی « لانه اشان» بیرون بکشد.  البته  هم اکنون زنان کارمند بیشتر  شده اند.   نه کسانی که میخواهند ازدواج کنند  و به کار خود ادامه بدهند، بلکه زنانی که فقط به فکر ارتقاء مقام هستند.  وقتی زنان می توانند خودشان  خرج خود را تأمین کنند، پس چه لزومی برای  وجود بار سنگینی  به  شکل مرد  هست  که آنها در ژاپن اصولا  توجه بیشتری به کار مبذول می دارند تا به خانه.  در این جا  چنین وضعیتی شکل می گیرد: زنان کارمند مستقل  باعث کاهش زادو ولد می شوند و تعداد اینگونه زنان هر چه بیشتر می شود.»

گرایش  کلی آن است  که زاد و ولد بالا  در  کشورهای جهان سوم  و فقیر مشاهده می شود.  در ژاپن، سطح زندگی بحد کافی بالاست. ژاپنی ها معتقدند که  برای  تأمین یک زندگی  بحد کافی سطح بالا  در عصر تصورات  روبه افزایش در باره راحتی  باید  بیشتر کار کرد، دیرتر ازدواج کرد و  بچه های کمتری بدنیا آورد.  البته  در  کشورهای دیگر نیز این عامل مد  نظر قرار می گیرد.  شاید به این دلیل  موضوع  افزایش زنان در  جامعه معاصر  یکی از  موضوعات  مهم در اجلاس « گروه 7»  خواهد بود  که در سال آینده در ژاپن برگزار خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала