گزارش و تحلیل

روسیه در جستجوی تمدن فرازمینی

© Fotolia / Mopicروسیه در جستجوی تمدن فرازمینی
روسیه در جستجوی تمدن فرازمینی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یوری میلنر ، کارفرمای روسی ، تصمیم گرفت 100 میلیون دلار به ساخت سیستمی اختصاص دهد که به یافتن تمدن فرا زمینی کمک می کند.

شریک میلنر ، دانشمند و فیزیک دان مشهور در کل جهان استیون هاوکینگ است. تجهیزاتی که در این پروژه ی جدید استفاده می شود تقریبا 50 برابر حساس تر از چیزیست که امروز به کار می رود. میدان با پوشش فضای آسمانی ده برابر بزرگتر از پروژه های مشابه قبلی بوده و بدان معناست که شانس موفقیت بیشتر است.

دانشمندی از استرالیا با نام ماتئو بیلی در پروژه ی جدید هاوکینگ و میلنر کار خواهد کرد وی بیان داشت که معتقد است تمدن فرا زمینی برای بشریت خطرناک است. به گفته ی این دانشمند ، به دنبال سیگنال هایی از سایر تمدن ها ممکن است خطر جدی نهفته باشد. بیلی خاتمه داد: " داستان تماس و برخورد تمدن های ضعیف با پیشرفته خیلی خوب نخواهد بود. " در عین حال کارشناسان بسیاری این تحقیقات را آشکارا غیر سودمند و تعهدی گران قیمت می دانند که برای بشریت هیچ چیز جدیدی به همراه نخواهد داشت.  ایگور مارینین ، سردبیر مجله " نوواستی کاسماناوتا" مطمئن است که در پروژه های مشابه بیشتر کنجکاوی بشریت بوده نه علوم مشخص.

از نقطه نظر من ، اختصاص سرمایه ی بیشتر به جستجوی سیگنال هایی از تمدن های فرا زمینی ، دفن پول هاست. مسئله این است بر اساس نظریه احتمالات ، ما در دنیا تنها نیستیم. تمدن های فرازمینی دیگری هم هستند. و البته هر کشوری که تماس دوستانه با تمدن فرازمینی برقرار کند ، مزیتهایی کسب خواهد کرد. همیشه تصور می شد که مشاهده ی تماس یک مسئله ی مهم است. اما زمان نشان داد که ما آنقدر دور از محل احتمالی تمدن های فرازمینی هستیم که نه تاثیر اقتصادی ، نه سیاسی ، نه نظامی — استراتژیک تماس با آنها را به همراه ندارد. این فاصله زیاد بیانگر صدها سال نوری است. البته ، جالب است که پول هایی را در نرم افزارها و سخت افزارهای رهگیری تمامی سیگنال های طیف رادیویی قرار داده اند که از جهان می آیند و در آن ها منابع مصنوعی هم وجود دارد. جالب است اما نباید چنین پول های زیادی برای آن صرف شود.

گفتگوها در خصوص اینکه بشریت ممکن است همسایگان باهوش در فضا داشته باشد ، سال های طولانی ادامه دارد. همچنین اگر آنها به زمین سیگنال می فرستند ، این یعنی هزاران و میلیون ها سال نوری در راه خواهد بود. بسیاری از متخصصین هشدار می دهند که طی این زمان در سیاره ی اصلی ممکن است خیلی چیزها عوض شوند. و قابل درک نیست که چه اندازه این تغییرات برای بشریت بی خطر است. اما مهم این است که سیگنال های مشابه ، حتی یک بار هم به زمین نرسیده اند اگرچه از فضا اطلاعات بسیاری دریافت شده است. ایگور مارینین می گوید:

مواردی از دریافت سیگنال های مصنوعی در تاریخ وجود داشتند. در سال های 60 سیگنالی دریافت شد و به همه اعلام کردند که این سیگنال از تمدن های فرازمینی بوده است. اما در واقع این تپ اختر ها هستند که تپ مستطیلی ایجاد می کنند. هیچ چیز اصلی اینجا نیست،  برای جوانان این ممکن است جالب باشد. اما من معتقدم که نباید هزینه های هنگفتی صرف شود. برای آنکه جهات آینده دار جالبتری  و از جمله در هوا فضا وجود دارند.

طی سالهای وجود تمدن زمینی مردم ارتباط مشخصی ایجاد کردند که امروز آنرا فضا می نامیم. بخشی از حقیقتی که نمی دانیم چه اتفاقاتی در آن می افتد و تخیلی ترین نظریه ها و پیشنهادات را متولد میسازد. و نظریه مربوط به هوافضا منبع پدیده های آخرالزمانی است که از جایگاه مهمی هم برخوردارند. سرگی موسکالف، رئیس پروژه ی " فوتورا. رو" می گوید:

پایان جهان، واژه ای مذهبی است اما به موضوعات فیزیکی ، به سیاره ها و دنیا مربوط است. در اینجا به دشواری می توان در خصوص پایان جهانی صحبت کرد که میلیاردها سال وجود دارد. این تصویر سیاسی و نمادینی است که توسط مردم برای نشان دادن خطرات و تهدیدها استفاده می شود. انتهای جهان در چنین مفهوم بشری ،  وحشتناک ترین چیزی است که می توان تصور کرد ، در واقع این سقوط یک سیارک بزرگ بر روی زمین است که می تواند بحران پی در پی را به همراه داشته باشد. حتی نه این ضربه بلکه موارد بعدی غیر قابل پیش بینی ممکن است حوادث دیگری را به دنبال هم باعث شوند.

مشکل این است که حتی دانشمندان همیشه نمی توانند عواقب چنین پدیده های مشهور در کل جهان را برشمرند به طور مثال شعله های خورشیدی و یا خورشید گرفتگی. د رواقع برای همین پروژه ی جدید که تیم هاوکینگ به آن خواهد پرداخت قصد دارد از نرم افزارهایی استفاده کند که بر اساس اصول کد منبع آشکار هستند و تمامی اطلاعات دریافتی به جامعه ارائه خواهد شد. این بدان معناست که هر کسی که منابع  کامپیوتر خود را به کل جهان اختصاص داده است (امروز 9 میلیون داوطلب وجود دارد) می تواند تمام اطلاعات دریافتی را آنالیز و تحلیل نماید.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала