گزارش و تحلیل

دیپلماسی با چهره ی زنانه

© Photo / State Department دیپلماسی با چهره ی زنانه
دیپلماسی با چهره ی زنانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز دوشنبه ، ماریا زاخاروا ، به سمت ریاست دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه روسیه برگزیده شد.

وی اولین زن در این مقام است. دیروز سخنگوی جدید وزارت امور خارجه کل روز و از جمله در شبکه اجتماعی فیس بوک خود پذیرای تبریکات بود. بیش از 22 هزار نفر کاربر اینترنتی در صفحه او ثبت شده اند. ماریا زاخاروا مدت زمان طولانی چهره ی رسانه ای است: وی سرگی لاوروف را در سفرهای خارجی همراهی می کند و در مناظره های تلویزیونی شرکت کرده و در رسانه ها مطلب چاپ می کند.

زاخاروا با تبدیل شدن به یکی از دیپلمات های  مورد استناد روسی و کسی که به " سبک تند و تیز در جنجال ها و اختلاف نظرها مشهور است قول می دهد که همانند سابق اوضاع بین المللی را به صورت آنلاین در شبکه های اجتماعی نقد و بررسی نموده و همچنین " به اندازه کافی و مناسب" به حملات غیر دیپلماتیک از جانب همکاران خارجی پاسخ خواهد داد. " در آنجا زبان خود و طرز رفتار خود را دارد ، بنابراین نگرانی بی پایان وزارت خانه ای برای کاربران شبکه های اجتماعی که دیپلمات ها با زبان مقید و محدود شده ابراز می دارند کاربردی نیست. نماینده ی جدید وزارت امور خارجه روسیه گفت: ما فهمیده ایم که مخاطبان از ما انتظار دیگری دارند. فکر می کنم که این ژانر باقی خواهد ماند برای آنکه متقاضی دارد و خیلی خوب پیش رفته است.

ماریا زاخاروا ، فارغ التحصیل دانشکده دولتی ارتباطات بین الملل مسکو و دیپلمات حرفه ای است. او ویرایش مجله " دیپلماتیچسکی وستنیک" را برعهده داشت ، در سال های 2005 تا 2008 سرپرست دفتر مطبوعاتی نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد واقع در نیویورک بود ، سپس سمت های مسئولیتی خود را در ساختار مرکزی وزارت امور خارجه عهده دار شد. ماریا زاخاروا ، چین شناس ، استاد تاریخ و عضو شورای سیاست دفاعی و خارجی روسیه است و رتبه ی دیپلماتیک مشاوره درجه یک دارد.

ماریا زاخاروا در مصاحبه ای با روزنامه ی " پراودا" گفت: " این مقام غیر منتظره نبود،  ریاست ، پیشنهاد مربوطه را به من ابلاغ کرد و من آنرا پذیرفتم. من این کار را خیلی دوست دارم ، کاری که بخش اعظم زمانم را به آن اختصاص داده ام و بیشترآنرا در وزارت امور خارجه سپری کرده ام. "

ماریا زاخاروا به این پرسش که فرد ایده آل او کیست پاسخ داد:

" من خیلی خوش شانس بودم که روسای بسیار حرفه ای داشتم ، کسانی که من برایشان احترام قائلم و به عنوان دیپلمات های برتر و انسان های خوب هستند. از جمله رئیس اول من الکساندر یاکونکو است ، کسی که اکنون سفیر روسیه در لندن است. من افتخار کار کردن تحت ریاست آندری ایوانویچ دنیسوف، ویتالی ایوانویچ چورکین و البته سرگی لاوروف را داشتم.  تیم بسیار حرفه ای من را احاطه کرده است. بنابراین من به الگوی اضافی احتیاج نداشته ام.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала