تأثیر اشعه گاما

© Sputnik / Vladimir Pesnyaسبزیجات در بازار مسکو
سبزیجات در بازار مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به روس ها پیشنهاد می کنم از استفاده از محصولات اصلاح شده ژنتیکی خودداری ورزند.

محصولات اصلاح شده ژنتیکی دائما در بین حل مسأله تأمین غذای جهانیان  و  هشدار در باره  خطر آنها برای  سلامت انسان در نوسان است. فعلا طرفداران آن  می گویند که فقط با کمک این نوع محصولات می توان  غذای انسان را تأمین کرد و  مخالفان  به اندیشیدن در باره نسل های آینده فرا می خوانند.

تأمین غذای سالم بشریت  را می توان مسأله شماره یک  در دنیای معاصر دانست. احتمالا  پرورش نوع خاص  محصولات غذایی  که متخصصان در آزمایشگاه ها  آنها را با  شرایط طبیعی و هوایی  هر منطقه وفق می دهند  ممکن خواهد شد.  چنین محصولاتی می تواند  مسأله  کمبود مواد غذایی در آفریقا را  رفع کند  که باران در آنجا کم است.  در خود آفریقا معتقدند که همانا  محصولات اصلاح شده ژنتیک می تواند  مسأله تأمین   ساکنان  در حال رشد سریع را با حداقل آسیب  برای  محیط زیست حل و فصل کند. اما در اینجا یک سوال مهم مطرح می شود: آیا  محصولات اصلاح شده ژنتیکی واقعا برای انسان و  محیط پیرامون بی ضرر است؟

رومان پوکالوف  مدیر برنامه  حفاظت از طبیعت  سازمان  اجتماعی « گشت سبز» در این خصوص گفت: در اینجا ما با یک فرض ایمنی روبرو هستیم. اگر  ثابت نشده است که  استفاده از  محصولات اصلاح شده ژنتیکی  امن است  انسان باید از حق انتخاب برخوردار باشد —  از اینگونه محصولات استفاده کند یا  نه. وجود گواهی  و حداکثر  مقدار آنها باید ارائه شود.  من به روس ها پیشنهاد می کنم  از استفاده از محصولات اصلاح شده ژنتیکی  خودداری ورزند.  بهتر است ما  از  دور   بر آزمایشات  نظارت کنیم.

اما برای ساکنان آفریقا چنین چیزی در نظر گرفته نمی شود.  زیرا تحقیقات مخالفان محصولات اصلاح شده ژنتیکی  به آنها نمی رسد. بسیاری از متخصصان و دانشمندان  مدتهاست که این نکته را مورد تأکید  قرار می دهند  که محصولات ژنتیکی برای  انسان مضر است و  فرمرها و حتی یک کشور کامل  را  به شرکت های  تولید کننده  محصولات اصلاح شده ژنتیکی وابسته می کند.  در رابطه با آفریقا یک دایره بسته شکل می گیرد: کشورهای پیشرفته  عملا  گرسنگی واقعی را در آنجا تحریک کرده اند  و حالا بذرهای  اصلاح شده ژنتیکی و دیگر محصولات را به کشورهای آفریقایی تحمیل می کنند.

ایگور آباکوموف  دانشیار  آکادمی کشاورزی « تیمیریازِف» در این خصوص گفت: مواد غذایی  فقط یک محصول غذایی نیست، بلکه در آن واحد  سلاح استراتژیک است.  این سلاح تأثیرگذاری  خطر گرسنگی  بر شخص جداگانه و  خانواده اوست که بعد  به سراسر کشور و یا قاره  گسترش می یابد.  آفریقا را در نظر بگیریم. کدام کشورها در آنجا از گرسنگی رنج می برند؟  کشورهایی که دارای منابع معدنی  و طبیعی با ارزش هستند. برای کشورهایی که سرپرستی آنها را به عهده گرفتند سودآور نیست  به آنها اجازه بدهند به تولید مستقلانه محصولات غذایی خود دست بزنند.  از اینرو این محصولات به آنجا صادر می شود.  برای  بردن این مواد به آنجا و یا پرورش آنها نیاز به نوع جدید  مواد غذایی است.  به عنوان مثال، بذرهای اصلاح شده ژنتیکی که بتوانند در شرایط سخت  خشکسالی  و گرما و  نوسانات شبانه روزی دمای هوا طاقت بیاورند.

یک حقیقت دیگر به نفع  تولید کنندگان بذرها و محصولات اصلاح شده ژنتیکی بازی می کند.  شرکت بیو تکنولوژی  بزرگ جهان «  مونسانتو»  بارها   در  روندهای  جنجالی  مربوط به کیفیت مواد تولیدی خود  مورد انتقاد قرار گرفته است.  اما  هیچ یک از دادگاه ها نتوانست  خطرناک بودن  محصولات اصلاح شده ژنتیکی را  برای انسان  به اثبات برساند.  با وجود این روش های دیگر افزایش  محصولات غذایی وجود دارد. رومان پوکالوف در این باره گفت: در روسیه این  مسأله ساده تر و  باتوجه به  محیط زیست  حل و فصل می شود. در نواحی پریموریه،  جمهوری یاکوتیا  و بلگورود،  قطعات زمین  بطور رایگان در اختیار  مردم گذاشته می شود تا در آنجا  کشاورزی کنند.  روسیه چنان کشور پهناوری است که می تواند هم تمام ساکنان خود و هم نصف جهان را غذا بدهد.  در دیگر کشورها کمبود زمین های حاصلخیز خیلی حاد است.  از همین نقطه نظر  فعالیت  همان شرکت های  چند ملیتی  در اوکراین خیلی  گویاست.  اوکراین  نان آور اتحاد  شوروی بود.  مهمترین ثروت آن از نقطه نظر  فاتحان جهان  خاک سیاه آن  و  زمین های  کشاورزی  آن است.  جای تعجب نیست که شرکت های چند ملیتی  در آنجا جای پای خود را محکم می کنند.

ماجرا در حول محصولات اصلاح شده ژنتیک  مدتهاست به یک میدان نبرد  جهانی مبدل شده است.  طرفداران و مخالفان  به جمع آوری ثبوت حقانیت گفته های  خود ادامه می دهند و از  ثابت کردن نظرات خود در این باره خسته نمی شوند.  البته چنین بحث هایی برای حل مسأله  خانواده های گرسنه آفریقایی تأثیر چندانی نخواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала