گزارش و تحلیل

اختلافات و دودستگی طالبان

© AP Photo / Ishtiaq Mahsudکشته شدن حدود 100 جنگجو در نتیجه عملیات ویژه در افغانستان
کشته شدن حدود 100 جنگجو در نتیجه عملیات ویژه در افغانستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از انتشار اطلاعات در خصوص مرگ ملا عمر که از سال 1996 تا 2001 میلادی حکومت در افغانستان را به دست داشت و پس از سرنگونی حکومت طالبان در کوه های صعب العبور اطراف مخفی شد، شاهد تزلزل رو به رشد در بین رهبران این گروهک هستیم.

هفته گذشته تصمیم شورای عالی جنبش طالبان مبنی بر تعیین ملا اختر منصور به جای ملاعمر، نه تنها نقطه اتکای رهبری این گروه را تقویت نکرد که حتی باعث تزلزل در مبارزه با حکومت حاضر شد. در مطالبی که رسانه های افغانستان منتشر می کنند می گویند که ممکن است ملا عمر توسط جانشین خود مسموم شود. برادر و پسر ملاعمر می گویند که او با تصمیم شورا کاملا مخالف بود.

پس از این جریانات شاهد دمارش بی سابقه ملا محمد طیب آغا مسؤل دفتر طالبان در دوحه بودیم. او در سخنان خود مسئولیت همه تصمیمات را مستقیما بر دوشت ملا منصور گذاشت و گفت که او دست راست ملا عمر بوده است. وی حتی مرگ برخی از اعضای جنبش را طی دو سال گذشته از همه مخفی کرده است. به همین خاطر فوت رهبر طالبان را نیز مقامات افغانستان اعلام کردند و نه جنبش طالبان. این دست اقدامات ملا منصور محمد از نظر نماینده طالبان «اشتباه تاریخی» است.

پس از اینکه او شورای عالی مستقر در شهر کویته پاکستان را به چالش انداخت، انتخاب رهبر تام الاختیار طالب ها را زیر شک و تردید برد. نماینده طالبان در کویت می گوید: «اینکه رهبر توسط افرادی انتخاب شود که خارج از کشور هستند، یک اشتباه تاریخی است. او از اینکه مرکز تصمیم گیری طالبان در افغانستان نیست و در پاکستان قرار دارد، اظهار ناخرسندی می کرد. ملا محمد طیب آغا به نشانه عدم وفاداری به ملا منصور و شورای عالی اعلام کرد که از سمت خود کناره می گیرد.

شکاف در صفوف طالبان باعث افزایش درگیری های مسلحانه بین گروهک های درگیر می شود و اولین نشانه های آن در طول این هفته آشکار شدند. به گفته فرمانده پلیس استان هرات، در جریان درگیری بین دو گروه از نیروهای طالب، هشت شبه نظامی کشته شدند. طبق گفته های رسانه های افغانستان و پاکستان، درگیری دیگری در شهر کویت رخ داده است.

حوادث اخیر در افغانستان گواه آن هستند که امروز در صفوف طالبان کسی نیست که بتواند پرچم طالبان را به نقطه اول و همبستگی بین آنها برگرداند. در این شرایط، طالبان ممکن است محتوم به دو جناح میانه رو و رادیکال شود و میانه رو ها به گفتگو با کابل تن بدهند و توافقاتی را با میانجیگری پاکستان برای ورود به ساختار حکومت افغانستان به نتیجه برسانند. گروه افراطی و آشتی ناپذیر نیز با مذاکرات صلح آمیز مخالفت خواهد کرد و درگیری مسلحانه ادامه پیدا می کند.

با این حال از نظر کارشناسان سناریوی محتمل برای گروه آشتی ناپذیر این است که آنها به صفوف داعش بپیوندند که هم اکنون به شدت در حال رخنه به قلمروی افغانستان هستند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала