گزارش و تحلیل

کارشناس ایرانی: فعلا زود است که نفت با جنگنده مبادله شود

© Fotolia / James Thewکارشناس ایرانی : فعلا زود است که نفت با جنگنده مبادله شود
کارشناس ایرانی  : فعلا زود است که نفت با جنگنده مبادله شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین برای دستیابی به موفقیت جدید در بخش انرژی ایران آماده می شود.

 جمهوری اسلامی ایرانی می تواند تا 20 سال حق بهره برداری از میدان نفتی آزادگان را به چین واگذار کند. روزنامه ی " تزانکوآ سیاوسی" در این باره اطلاع داد.

شرکت های چینی واقعا به تصاحب و توسعه ی آزادگان نزدیکند. ماندانا تیشه یار ، قائم مقام موسسه ایراس و پژوهشگر مسائل انرژی در اوراسیا در مصاحبه ای با ایوان زاخاروف خبرنگار رادیو اسپوتنیک می گوید:  این مسئله هنوز به طور رسمی حل و فصل نشده است.

معاهده مربوط به توسعه ی آزادگان توسط شرکت های چینی ممکن است مبادله کالا با کالا  باشد. روزنامه ی  " تزانکوآ سیاوسی" خاطر نشان می کند که توافق مورد بحث صورت حساب های مالی را بررسی نمی کند: برای حق بیست ساله بهره برداری ازمیدان آزادگان ایران ممکن است 24 هواپیمای جنگی تا سال 2020 از چین دریافت نماید. سخن در خصوص جنگنده های چند منظوره " تزیان-10" است که برپایه تکنولوژی شوروی ساخته شده اند. دوربرد آن 2940 کیلومتر است. روزنامه ی  " تزانکوآ سیاوسی"  می نویسد:  در صورتی که ایران این ماشین های جنگی را در تسلیحات خود داشته باشد به طور تئوریک نیروی هوایی کشور نه تنها می تواند بر کل حوزه ی خلیج فارس کنترل داشته بلکه به محدوده ی اسرائیل حمله کرده و به پایگاه بازگردد. به نقل این روزنامه  ، به عقیده کارشناسان قیمت چنین قرارداد نظامی تقریبا یک میلیارد دلار است. توافق " نفت به ازای جنگنده" هم به نفع  فروشنده و هم به نفع  خریدار است اگرچه نارضایتی آمریکا را به همراه خواهد داشت.

در عین حال پایه حقوقی برای مبادله نفت در عوض جنگنده فعلا وجود ندارد، ماندانا تیشه یار می گوید:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала