گزارش و تحلیل

درخواست روسیه برای توسعه ی فلات قاره در قطب شمال

© Sputnik / Alexander Liskinدرخواست روسیه برای توسعه ی فلات قاره در قطب شمال
درخواست روسیه برای توسعه ی فلات قاره در قطب شمال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه درخواست بررسی دوباره توسعه ی مرزهای فلات قاره در قطب شمال را به منظور الحاق خط الراس لامانوسوف و سایر قسمت هایی که طبیعت قاره ای دارند ، به سازمان ملل متحد ارسال کرد.

 روسیه از سال 2001 بر این بخش فلات قاره ی غنی از هیدروکربن ها ادعا دارد ، در عین حال پیشتر درخواستش در ارتباط با اطلاعات ناکافی رد شد.

در ارتباط با کنوانسیون سازمان ملل متحد در خصوص حقوق دریایی در سال 1982 ، دول دریایی حق دارند منطقه ی انحصاری اقتصادی با وسعت 200 مایل از بخش ساحلی داشته باشند. در صورت امتداد فلات قاره به خارج از مرزها، کشور ممکن است مرزهای خود را تا 350 مایل بسط دهد. در این مرزها دولت کنترل بر منابع و از جمله نفت و گاز را دریافت خواهد کرد. 

در درخواست مجدد روسیه ، مختصات جغرافیایی تاسیسات و فاصله های محاسبه شده ارائه شده است. در صورتی که دانشمندان بتوانند ثابت کنند که این خط الراس ها در واقع ادامه ی فلات قاره ی روسیه هستند ، کشور حق اولیه برای پیشرفت و توسعه ی این منابع را خواهد داشت. حجم آنها بر اساس اسناد وزارت منابع طبیعی ، ممکن است تا 5 میلیارد تن سوخت معمولی باشد.

همانطور که لئوپلد لبکوسکی ، معاون ریاست پژوهشکده ی اقیانوس شناسی با نام شیرشوا و مسئول هماهنگی کار علمی برای آماده کردن درخواست روسیه به خبرنگار ریا نوواستی گفت ، پایه و اساس علمی این درخواست ، مجموعه ای از معروف ترین زمین شناسان و  دانشمندان ژئوفیزیک که به مسائل قطب شمال می پردازند و در پژوهشکده های حرفه ای و برجسته ی آکادمی علوم روسیه کار می کنند، تولید شده است. برنامه ی ایجاد مدل امروزی سیر تحول ژئودینامیکی قطب شمال پیش روی آنها قرار داشت. این مورد باید به پایه ی اساسی برای توجیه مفهوم توسعه ی فلات قاره قطب شمال روسیه تبدیل می شد. درواقع ناکافی بودن توجیهات علمی دلیلی برای رد درخواست اولیه ی روسیه بود که در سال 2001 مطرح گردید.  

به گفته ی این دانشمند ، پس از ده سال تحقیقات زمین شناسی و ژئوفیزیکی  "  انبوهی از اسناد ژئوفیزیکی و جغرافیایی و نقشه کشی مورد نیاز تهیه شده است که باید کمیسیون سازمان ملل متحد را راضی کند. " مشخص شده است که در میانه اقیانوس منجمد شمالی ، نوعی از پل تکتونیکی، خط الراس های زیر دریایی ، واصل اوراسیا و آمریکای شمالی قرار دارند. این ها ، پایه و اساسی برای توسعه ی فلات قاره هم از طرف روسیه و هم از طرف کانادا و دانمارک هستند.

بدین ترتیب ، آیا نتایج تحقیقات دانشمندان روسی برای سایر کشورهای قطب شمال نیز مفید است؟ در واقع آنها باعث می شوند که فلات قاره  آنها نیز تا قطب شمال توسعه یابد. در عین حال به عقیده لئوپلد لبکوسکی ، اوضاع بین المللی به حل سریع این مسئله به نفع روسیه کمک نمی کند. تصویب درخواست در کمیسیون سازمان ملل متحد ممکن است تا چندین سال طول بکشد. باید حقایق و اسناد دیگر نیز برشمرده شوند. در حال حاضر هر کشتی می تواند به اقیانوس منجمد شمالی خارج از 200 مایلی منطقه ی اقتصادی وارد شده و در آنجا هر کاری که می خواهد انجام دهد. اگر کشورهای حاشیه ی قطب شمال فضای دریایی اقیانوس منجمد شمالی را بین خود تقسیم کنند سایر کشورها از این موضوع خوشحال نخواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала