بحران یونان

© AP Photo / Petros Karadjiasپرچم اتحادیه اروپا و یونان
پرچم اتحادیه اروپا و یونان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحریم ها آسیب جدی به مناسبات تجاری روسیه و اروپا وارد آوردند.

امواج  بی پایان  تکان های  اروپایی،  اقتصادهای  تمام کشورهای  پیشرفته را مورد حمله قرار خواهد داد.  روسیه نیز در این  رابطه استثنا نیست.  اما  کارشناسان  متذکر می شوند  که  وضعیت اقتصاد  داخلی   و امکاناتی  که می توان برای درست کردن این وضع در داخل کشور بکار گرفت، نقش اصلی را بازی خواهند کرد.

تحریم ها آسیب جدی به مناسبات تجاری  روسیه و اروپا وارد کردند.  افت  گردش کالا برای  کشورهای اروپایی  یک مسأله جدی شده است.  اما  مطابق با  اوضاع  چند هفته اخیر،  روسیه در وضعیت  بهتری قرار دارد.  اولا  آنچه در یونان رخ می دهد تأثیر جدی بر اقتصاد روسیه نمی گذارد ، دوما  کشور توجه هر بیشتری به  همکاری با کشورهای آسیایی مبذول می دارد.  نهایتا اینکه  در کشور  بتدریج  اجرای سیاست جایگزینی واردات به اجرا درمی آید.  با وجود این، ارتباط حفظ می شوند.  از اینرو باید  خیلی  مراقب بود  و  در اقتصاد داخلی از بروز  مسائلی جلوگیری کرد که سراسر اروپا با آنها دست بگریبان است.  البته  در این وضعیت همه چیز آنقدر ها  که به نظر می رسد  تلخ نیست.

واسیلی یاکیمکین  تحلیلگر  گروه « فیبو» در این خصوص گفت: حجم واردات  روسیه کاهش خواهد یافت، به ویژه که  کشور  برنامه جایگزینی  واردات را در عرصه هایی که این کار ممکن است  به اجرا می گذارد  و  نسبت به واردات از کشورهای آسیایی  توجه بیشتری مبذول می شود.  اما هم اکنون  به علت ارتباط  قوی ما با اروپا،  هر نوع  تغییر منفی در آنجا  مثل بومرانگ  بطور اتوماتیک بر روسیه نیز تأثیر خواهد گذاشت.  با وجود این، اگر  در باره تأثیر یونان بر روسیه صحبت شود این تأثیر حداقل است، زیرا  دارایی بانک های روسیه  در یونان در سطح  14 میلیون  یوروست که از نقطه نظر   تعامل بین المللی مساوی با صفر است.  در بخش واقعی اقتصاد،  شرکت های روسی  چیزی به همان اندازه — حدود 15 میلیون یورو — در یونان سرمایه گذاری کرده اند.  اصولا تأثیر  مستقیم یونان بر روسیه حداقل است و نباید محسوس باشد.

عدوم ارتباط  محکم ارزی  نیز به  کاهش این تأثیر کمک می کند.  روبل در وهله اول  نمایانگر تمام چیزهایی است  که مستقیما در اقتصاد روسیه رخ می دهد.  از اینرو  نباید در باره  نوعی عواقب غم انگیز برای روبل صحبت شود.

میخائیل  بِلیایِف  کارشناس اقتصاد  انستیتوی  بازار سهام و مدیریت در این خصوص گفت: ارتباط ارزی  روسیه و اروپا چندان  قوی نیست. عوامل روانی بیشتر  روی  زوج روبل — یورو تأثیر می گذارند. وقتی  نرخ ارز  مثلا  در رابطه با حوادث یونان « فرار» می شود می توان از چنین تأثیرگذاری صحبت کرد.  در  مورد کنونی ، روبل از یک امتیاز مشخص برخوردار است —  روبل بر  اقتصاد داخلی  تکیه دارد و وابسته به  وقایع داخلی  است. رویدادهایی  که بر یورو تأثیر می گذارند می توانند  باعث  تضعیف آن شوند، زیرا  اقتصاد و ارز  از توانایی بازیابی موضع خود مطابق با  شرایط اقتصادی برخوردارند.  از اینرو نباید گفت که رویدادهای کنونی در اروپا  نوعی تأثیر غم انگیز بر  روبل  می گذارد. نباید به تشدید  ترس های بیشتر  نسبت به اقتصاد  روسیه دست زد.

در عین حال،  مهم آن است  که موضع متعادل  در لحظه کنونی حفظ شود  و تحت تأثیر روحیات  کلی قرار نگرفت که بجز آشفتگی و ترس غیر قابل کنترل چیز دیگری نیست.

شهروندان نیز بهتر است آرامش خود را حفظ کنند. دویدن از عابر بانک به شعبه تبدیل ارز  و بر عکس می تواند فقط برای  کسانی مفید باشد که می خواهند وزن کم کنند.  در موارد دیگر  بهتر است به یاد داشته باشیم  که پول سکوت  و آرامش را دوست دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала