گزارش و تحلیل

هشدار روسیه و چین به آسیا به خاطر تکرار اشتباهات اروپا

© AP Photo / Bullit Marquezهشدار روسیه و چین به آسیا به خاطر تکرار اشتباهات اروپا
هشدار روسیه و چین به آسیا به خاطر تکرار اشتباهات اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه و چین در کمیته آسیای شرقی ، ایجاد معماری امنیتی تفکیک ناپذیر را در کرانه اقیانوس آرام پیشنهاد می دهند.

ایگور مرگولوف ، معاون وزیر امور خارجه روسیه در این باره اطلاع داد. نشست ها و انجمن های مختلف آسه آن (انجمن ملل آسیای جنوب شرقی)  در سطح وزرا در کوالالامپور از پنجم تا ششم اوت برگزار می شود. وزیر امور خارجه ، سرگی لاوروف نماینده روسیه در این اجلاس خواهد بود.

 این دیپلمات روسی خاطر نشان نمود: روسیه و چین معتقدند که باید تلاش های مشترک برای جهش امنیت تفکیک ناپذیر و برابر در آسیا بیشتر شود. وی بیان داشت که روسیه و پکن از حمایت برخی از شرکا در آسه آن در این زمینه برخوردارند. هدف این ایده این است که اجازه ندهند  اوضاع پیچیده و دشوار اروپا به آسیا نفوذ کند. در آنجا معماری جامع و کلی امنیت اروپایی تلاش می کند که جایگزینی برای ساختار بلوک نظامی ناتو شود. به اروپاییان پیشنهاد شده است که تصور کنند این اتحادیه ، گارانتی اصلی امنیت منطقه ای است. بنابراین کشورهایی که در ناتو جای ندارند ، یعنی به نظر خارج از این سیستم هستند ، حق خود را برای حل این مشکلات از دست می دهند.

ویکتور سومسکی ، رئیس مرکز آسه آن دانشکده دولتی ارتباطات بین الملل مسکو در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک گفت: ابتکار مشترک مسکو و پکن این است که آسیا را از اشتباه تکراری که اروپاییان انجام دادند دور کنند.

ابتکار مشترک چین و روسیه ، حرکت و جهشی قوی است. این حرکت با آنچه قبلا بود متفاوت است یعنی وقتی که روسیه پیشنهاد ایجاد سیستم امنیت جمعی را در آسیا مطرح کرد و چین از آن حمایت نمود در این مورد این ابتکار مشترک چین و روسیه است که بیانگر کیفیت متفاوت آن است. سخن در خصوص ایجاد ساختار غیر متعهد است. پیشنهاد می شود که اجازه ندهند چنین اوضاعی بروز کند ، وقتی که به طور مثال ضمانت امنیت در آسیا یا منطبق با اتحادیه دوجانبه آمریکایی با کشورهای منطقه است و یا یک ساختار جدیدی است و  بقیه در آن دخالتی ندارند. اما از طرف دیگر اگر خارج از مرزهای ساختار امنیت در آسیا دو قدرت مانند روسیه و چین ظهور کنند آنوقت هرقالب و فرمتی که ایجاد شود برای کنترل بر روی امنیت منطقه ای است و آنها نمی توانند به عنوان سیستم منطقه ای واجد شرایط باشند.

انتظار می رود که یکی از مهمترین موضوعات در اجلاس وزرای آسه آن ، فعالیت چین در دریای چین جنوبی باشد. در واقع تلاش جدیدی برای پذیرش بیانیه ای ویژه انجام می شود و یا در اعلامیه ی نهایی کمیته آسه آن ایجاد سدهای مصنوعی در مجمع الجزایر مورد مناقشه سپراتلی و پاراسل توسط چین محکوم میگردد.  نظر دیمیتری موسیاکوف ، کارشناس دانشکده ی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه در این زمینه:

البته همه ی اینها در واقع آن کشورهایی را عصبی می کند که به طور مستقیم به این جزیره ها وارد شده اند یعنی فلیپین و ویتنام. و در عین حال سایر کشورهای آسه آن در سطح کمتری به اوضاع دریای چین جنوبی علاقه و توجه نشان می دهند. آنها بیشتر نگران ارتباطات اقتصادی با چین و توسعه ی منطقه آزاد تجاری هستند. همه ی اینها در آسه آن شرایط شکاف بالقوه را در خصوص این مسئله به وجود می آورد. درواقع این شکاف از مدت ها پیش وجود دارد. یعنی از زمان اجلاس مشهور در کامبوج در سال 2012 ، وقتی که در نتیجه ی آن برای اولین بار در تاریخ آسه آن هیچ اعلامیه ی مشترکی در اجلاس پذیرفته نشد. این اعلامیه با عطف به ماسبق دوهفته ی بعد تصویب گردید. همه، کامبوجی ها را متهم کردند که پیش نویس سند را آماده نکرده اند. در آنجا اتفاقا مشکل مربوط به درگیری مهم در دریای چین جنوبی برای ارتباطات آینده ی آسه آن با چین وجود داشت.

تحلیل گران فشار از پشت صحنه را توسط واشنگتن به برخی کشورهای آسه آن برای ایجاد جبهه متحد ضد چینی در خصوص مشکل منطقه ی مورد مناقشه ی دریای چین جنوبی در کوالالامپور بعید نمی دانند. در وهله ی اول سخن ممکن است در خصوص ایجاد سنگاپور، اندونزی، مالزی، کامبوج و میانمار آمریکایی باشد. آنها سعی می کنند تا حد ممکن از حمایت و پشتیبانی انتقاد شدید فلیپین و ویتنام به چین فاصله بگیرند.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала