سازمان امنیت ملی آمریکا از نخست وزیر آبه و شرکت های بزرگ ژاپن جاسوسی می کرد

سازمان امنیت ملی آمریکا از نخست وزیر آبه و شرکت های بزرگ ژاپن جاسوسی می کرد
سازمان امنیت ملی آمریکا از نخست وزیر آبه و شرکت های بزرگ ژاپن جاسوسی می کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تارنمای ویکی لیکس اعلام کرد که سازمان امنیت ملی آمریکا از کابینه وزیران و شرکت های بزرگ ژاپن مانند "میتسو بیشی" جاسوسی کرده بود.

روز جمعه این سایت فهرستی با عنوان "هدف- توکیو" شامل 35 هدف آن سرویس را منتشر کرد.

گفته می شود که سازمان ان اس ای لا اقل از دور اول نخست وزیری سیندزو آبه که در 2006- 2007 عهده دار این مقام بود از شرکت ها، کارمندان دولتی و مشاوران ارشد وزارتخانه های ژاپن جاسوسی می کرد.

جاسوسی آمریکا از پوتین - اسپوتنیک ایران
جاسوسی آمریکا از پوتین
در آن سند اشاره می شود: "اسناد موجود صریحا می فهمانند که آمریکا دارای معلومات مفصلی می باشد در باره بحث های داخلی ژاپن در باره موضوع هایی مانند واردات کشاورزی، مناطره های تجاری، مواضع ژاپن در مذاکرات راجعبه سازمان تجارت جهانی در دوحه، طرح های پیشرفت فنی، سیاست زیست محیطی و در رشته انرژتیک هسته ای".

بنا به اطلاع ویکی لیکس، آمریکا همچنین مکاتبات توکیو با سازمان های بین المللی از جمله با آژانس بین المللی انرژی را دریافت می کرده و مطابق با توافق Five Eyes اطلاعات جاسوسی دریافتی را به استرالیا، کانادا، انگلیس و زلاند نو می فرستاد.

"کادزوکی هامادا" نماینده حزب جدید مردمی مخالفان در مجلس فوقانی پارلمان ژاپن بر آن است که این جنجال بر روابط ژاپن و آمریکا تاثیر منفی خواهد گذاشت. وی گفت:

در جریان بازدید اخیر نخست وزیر آبه از آمریکا وی هنگام ملاقات با پرزیدنت اوباما جهات اساسی همکاری های ژاپن و آمریکا را تعیین کرد از جمله در باره پیوند ها به قانون دفاعی که الان در حال بحث و بررسی در پارلمان ژاپن است و نیز موضوع های مربوط به مرحله پایانی مذاکرات در باره مشارکت ترانس پاسیفیک. در این موقع بسیار حساس برای مناسبات دو کشور جنجال بروز می کند. این امر می تواند اعتماد به حکومت آبه را بسیار شدید متزلزل کند. محافل اجتماعی ژاپن در حال حاضر روحیات ضد آبه دارند و به وی اعتماد ندارند. مخالفان سعی خواهند کرد از این روحیات مردم به نفع خودشان بهره گیری کنند.

به عقیده "سیگکی هاکامادا" سیاستشناس مطرح ژاپن، این جنجال مناسبات ژاپن- آمریکا را زیاد تیره نخواهد کرد. او گفت:

راجعبه شنود نخست وزیر و دیگر مقام های بلند پایه ژاپن باید گفت که این عملیات روزمره بوده ولی در مورد نخست وزیر کشور همپیمان چیز غیر مجاز است. در ضمن آلمان هم سر و صدای بالایی بلند کرد ولی این کار نمایشی بیش نبود و این امر به تیرگی چشم گیر مناسبات آمریکا و آلمان منجر نشد. گمان می کنم که حتی اگر گزارش ها در باره شنود آبه از طرف آمریکا واقعیت شناخته شود باز هم باعث تیرگی مناسبات دو کشور نخواهد گردید. 

"دمیتری استرلتسوف" خاورشناس مطرح روس، استاد انستیتو مناسبات بین المللی و اقتصاد جهانی مسکو با عقیده پروفسور هاکامادا موافقت کرده چنین اظهار کرد:

وضعیت ژاپن نسبت به آمریکا در حال حاضر غیر از آلمان است. آلمان الان دارد لباس رهبر سیاسی اروپا را به تن می کند و سعی دارد سیاست خارجی مستقل خود را اجرایی کند. ولی در ژاپن الان سطح جدید همبستگی ترانس پاسیفیک با آمریکا مطرح است، در درجه اول در زمینه تغییر سیاست ژاپن در رشته امنیت ملی که سطح جدید مشارکت با آمریکا را در نظر دارد. اگر در این هنگان عدم تفاهم با آمریکا بروز کند مثلا در مورد شنود در این صورت خط امنیت ملی ژاپن و سرنوشت لوایح قانونی در خصوص امنیت به خطر خواهد افتاد که الان در حال بررسی بوده و آبه سعی دارد کاری کند تا آنها در تابستان پذیرفته شوند. آینده سیاسی آبه و چشم انداز حفظ حکومت در دست حزب لیبرال دمکرات به این عوامل بستگی دارد. ولی این حادثه پی آمد های جدی نخواهد داشت. با این حال شکی نیست که مخالفان و احزاب و مطبوعات چپ در ابعاد کامل از آن استفاده خواهند کرد. حالا در آستانه 70 مین سال بمباران هیروشما و ناگازاکی توسط آمریکا روحیات ضد آمریکایی در ژاپن افزایش خواهد یافت لیکن فکر می کنم که حکومت سیاسی کنونی ژاپن به نفع این روحیات کاری نخواهد کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала