ژاپن نتایج اولین شش ماه سال 2015 میلادی در رابطه با تعداد گردشگران را جمعبندی کرد. بر طبق داده های منتشره از اول سال 2015 میلادی شمار کل توریست های خارجی از 9 میلیون نفر تجاوز کرده است و بیشترین گروه گردشگران — 2 میلیون و 100 هزار نفر گردشگران چینی بودند. اما تعداد گردشگران روس در مقایسه با دوره مشابه سال 2014 میلادی هفده و نیم درصد کاهش یافت و کمی بیش از 25 هزار نفر بود.
افت ترافیک گردشگری از روسیه به ژاپن به دلیل کاهش علاقه روسیه به کشور تابان نیست، بلکه علاوه بر کاهش نرخ روبل که گران شدن تور و بلیط هواپیما را در برداشته است، افزایش محبوبیت توریسم داخلی نیز یکی دیگر از علل کاهش سفر به ژاپن است. بعلاوه فصل خوب برای سفر به ژاپن در بین روس ها — آوریل ، زمان شکوفایی درختان « ساکورا»ست و اکتبر — نوامبر — فصل « مومیدزه». عمدتا ساکنان خاور دور روسیه در فصل های — ژوئن و ژوئیه به ژاپن می روند.
مطابق با داده های « روس توریسم»، تعداد کل گردشگران روسیه که به خارج از کشور سفر کردند در نیمه اول سال 2015 میلادی تا 40 درصد نسبت به دوره مشابه سال 2014 میلادی کاهش یافته است ولی توریسم داخلی یک سوم افزایش نشان داده است. توریسم داخلی پس از افت محبوبیت روسیه در بازار گردشگری بین المللی در سال 2014 میلادی، در سال جاری افزایش توجه گردشگران خارجی به روسیه مشاهده شده است. شمار گردشگران از اروپا و آمریکا کاهش یافت ولی تعداد توریست ها از منطقه آسیا — اقیانوسیه افزایش داشت. طی شش ماه، ورود گردشگران 16 درصد بیشتر بود. مثل ژاپن افزایش زیاد تعداد گردشگران چینی به ثبت رسید: اگر در سال 2014 میلادی بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر از چین به روسیه سفر کردند ، از اوایل سال 2015 میلادی ترافیک توریستی از چین 180 درصد افزایش نشان داد. این امر با ارزان شدن تورهای توریستی به شهرهای روسیه و « تور خرید» سودآور مرتبط است. مطابق با آمار سازمان جهانی گردشگری، در سال 2014 میلادی توریستهای چینی « قهرمانان» خرج پول در خارج از کشور بودند. این شاخص 165 میلیارد دلار بود، د رحالی که صنعت گردشگری چین فقط 57 میلیارد دلار وارد کشور کرد.
بطور سنتی دو شهر مسکو و سنت پطربورگ در صدر فهرست شهرهای گردشگری روسیه قرار دارند. در سال 2015 میلادی ولادی واستوک در جای سوم ایستاد. از زمانی که ولادیمیر پوتین قانون مربوط به مقام ولادی واستوک به عنوان « بندر آزاد» را به امضا رساند جذابیت این شهر بدون شک افزایش یافت. در سال های اخیر فعالیت و تحرک ساکنان کشورهای آسیا — اقیانوسیه افزایش می یابد و پریموریه به عنوان منطقه آینده دار در همکاری چند جانبه بین المللی در عرصه های گوناگون از جمله گردشگری در نظر گرفته می شود.
اولویت برای همه یکی است: توریسم فرهنگی روشنگری. شرکت های توریستی روسیه مدتهاست متوجه این نکته شدند که ژاپنی ها عاشق توریسم غذایی هستند. در اولین روز ورود به روسیه، آنها هر غذای روسی که دم دستشان قرار بگیرد — برش، بلینی، پیراشکی، و پلمنی- را نوش جان می کنند. سعی می کنند ودکای روسی بنوشند و یا آن را مزه کنند تا بعد بگویند: « من ودکای واقعی روسی» نوشیدم!»
در سال جاری باصطلاح « تور سرخ» در بین چینی ها از محبوبیت زیادی برخوردار شده است — دیدن از جاهایی که با انقلاب اکتبر سال 1917 میلادی ، با گذشته شوروی و زندگی رهبران شوروی در ارتباط است. مقبره لنین، موزه زیر زمینی « پناهگاه استالین» ، موزه زندگی سوسیالیستی ، موزه — ملک یادبود « تپه های لنین» ، موزه ژیمنازیوم که لنین در آنجا درس خواند و غیره از جمله جاذبه های « تورهای سرخ» است. لو جیان مین رئیس نهاد دولتی در امور گردشگری چین گفت که بازنشستگان بازدیدکنندگان اصلی « مسیرهای سرخ» هستند. وی گفت: « در چین، افراد مسن برای اتحاد شوروی دلتنگی می کنند. آنها با آثار نویسندگان شوروی پرورش یافتند و ترانه های شوروی را در دوران جوانی گوش می کردند. لنین و دیگر انقلابیون برای آنها شخصیت های ایده آل و سرچشمه الهام بودند. امروزه این گروه از افراد نیروی اصلی ترافیک گردشگری از چین به روسیه را تشکیل می دهند. برای آنها « مسیر سرخ» فوق العاده جالب است.
وی ابراز امیدواری نمود که گردشگران روس نیز نسبت به دیدن از « مسیرهای سرخ» چین ابراز علاقه کنند- مثلا دیدن از موزه مائو تسوتونگ. اما بعید است چنین اتفاقی بیفتد، زیرا بازنشستگان روسیه بندرت راهی سفرهای خارجی می شوند و جوانان علاقه زیادی به گذشته تاریخی کمونیسم چینی ندارند.