گزارش و تحلیل

سخنان ولادیمیر پوتین درخصوص ارتباط با غرب و جام جهانی فوتبال در روسیه

© Sputnik / Michael Klimentyevسخنان ولادیمیر پوتین درخصوص ارتباط با غرب و جام جهانی فوتبال در روسیه
سخنان ولادیمیر پوتین درخصوص ارتباط با غرب و جام جهانی فوتبال در روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور روسیه در مصاحبه ای با رسانه های سوئیس بیان داشت : روسیه به دنبال رویارویی و تقابل نیست اما از منافع خود دفاع می کند و همچنین تعادل نیروها در جهان را حفظ خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین به رهبران اروپایی پیشنهاد کرد که سیاست مستقل تری را اجرا نمایند و اعمال آمریکا در خصوص اصول " هر کس که با ما نیست ، علیه ماست" و کمپین مخالف فیفا را محکوم کرده  و ریاست این سازمان یوزف سپ بلاتر را نامزد دریافت جایزه نوبل معرفی کرد.

درگیری با سایر کشورها از موارد مورد توجه و علاقه روسیه نیست. رئیس دولت بیان داشت: " اما ما مجبوریم گاهی از منافع خود دفاع کنیم و بدون شک این کار را خواهیم کرد." اما نه از طریق رویارویی به خصوص نظامی بلکه از طریق جستجوی راه حل های مصالحه آمیز ی که مورد قبول دو طرف باشد.

در خصوص تهدید اتمی از جانب مسکو به عقیده پوتین ، می گویند " مردم بی پروا و یا بی دقت هستند. " وی یادآوری نمود: روند چرخش یک مسابقه ی تسلیحاتی جدید از لحظه ی خروج یک جانبه ی ایالات متحده از قرارداد  مربوط به دفاع ضد موشکی آغاز گردید. " این قرارداد ، سنگ بنای سیستم امنیت بین المللی بود. رئیس جمهور شرح داد: " و وقتی ایالات متحده از آن خارج شد و ایجاد سیستم دفاع ضد موشکی را به عنوان بخشی از سیستم استراتژی جهانی تسلیحات استراتژیک آغاز کرد ، ما بلافاصله گفتیم: ما مجبوریم گامی را در پاسخ به آن برداریم برای آنکه تعادل استراتژیک نیروها حفظ گردد. "

پوتین به پرسش مربوط به احتمال آغاز جنگ جدید در اروپا پاسخ داد: امیدوارم که نباشد. اما در هر صورت خیلی می خواهم که اروپا استقلال و حاکمیت بیشتری از خود نشان داده و در وضعیتی قرار بگیرد که از منافع ملی خود، منافع ملل و کشورهای خود دفاع کند. " عضویت در هر سازمان نظامی — سیاسی (مانند ناتو) با منع داوطلبانه از سهم حاکمیت همراه است. رئیس جمهور افزود: " بپذیرید ، خیلی جالب نیست که ما امور داخلی اروپا را با شرکای اروپایی در واشنگتن بررسی کنیم."

رهبر روسیه همچنین بیان داشت ، وقتی روسیه با مشکل تروریسم بین المللی در قفقاز روبرو شد ، رهبران اروپایی حمایتش نکردند. اما اکنون هم آنها و هم آمریکایی ها خطر واقعی بروز رادیکالیسم را ایجاد کرده و به این مبارزه پیوستند. رئیس جمهور تاکید کرد: " ما ، مردم روس نه تنها در این جهت بلکه در مسائل دیگر هم در زمینه حل و فصل اوضاع در اوکراین و هم مسائل اقتصادی ، گفتگو کرده و راه حل مورد قبول برای همه را جستجو می کنیم. "

ولادیمیر پوتین در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست امپراتوری آمریکا در ارتباط با اعمالش با فیفا بازخواهد گشت بیان داشت که این کار از مدت ها پیش انجام می شود و اکنون این وضعیت تقویت می گردد. ضمنا حتی تحلیل گران سیاسی آمریکایی معتقدند که امپراتوری ضرر و زیان را برای کشورشان به همراه می آورد. وی افزود: " این موضع به هیچ وجه با موضع ضد آمریکایی مرتبط نیست ، ما با احترام و عشق فراوان با ایالات متحده و از جمله با مردمش برخورد می کنیم. " رئیس دولت خاطر نشان نمود: " تصور می کنم که چنین اعمال یک طرفه و گسترش اختیارات قانونی یک کشور خارج از مرزهای خود ، برای سایرین غیر قابل قبول بوده و ارتباطات بین المللی را خراب می کند. "

رئیس جمهور یادآوری نمود: آمریکا مدعی برگزاری جام جهانی فوتبال در سال 2022 و متحد نزدیکش در اروپا یعنی بریتانیا ، برای قهرمانی سال 2018 است. وی ادامه داد:  و این شکل مبارزه با رشوه خواری و فساد من را مجبور می کند بیاندیشم که آیا این همان ادامه مبارزه برای 2018 و 2022 نیست؟ هیچ کس مخالف مبارزه با فساد نبوده و همه موافقند. و من معتقدم که باید مبارزه ی سخت گیرانه تری انجام شود. اما استانداردهای حقوقی بین المللی مشخصی وجود دارند ، اگر کسی مظنون به ارتکاب جرم است ، هر کسی که باشد  ، اسناد مشخصی جمع آوری شده و به دادگاه آن دولت داده می شود ، دولتی که فرد ناقض قانون ملیت آنرا دارد. اما این امر هیچ ربطی ندارد که یک کشور چه بزرگ و چه کوچک کل جهان را بگردد و هر کس را که می خواهد بگیرد و به زندان بفرستد. به نظر من این غیر قابل قبول است. "

روسیه جاه طلبی خاصی ندارد که جام جهانی 2018 فوتبال را برگزار نماید اگرچه انتظار دارد که تیمش خوب بازی کند. رئیس جمهور گفت: " هدف ما قبل از اجرای این مسابقه با اهداف فیفا مطابقت داشت یعنی توسعه ی جغرافیای فوتبال. من  دیگر از این نمی گویم که روسیه کشور بسیار بزرگی است یعنی بزرگترین کشور جهان از لحاظ وسعت و از لحاظ جمعیت ، پرجمعیت ترین کشور دراروپاست.

به گفته ی رئیس جمهور روسیه ، تا آن زمان که مبارزه برای درخواست جام جهانی 2018 اعلام شد با بلاتر تقریبا آشنا نبودند. اما در جریان کار مشترک ، ارتباطات کاری و شخصی خوبی شکل گرفت. پوتین به هیچ حرفی در ارتباط با رشوه خواری رئیس فیفا اعتقاد ندارد. و بلاتر و روسای سایر فدراسیون های ورزشی بین المللی بزرگ ، کمیته های المپیک ، توجه ویژه و احترامی از جانب سازمان های بین المللی برخوردارند. رئیس جمهور پیشنهاد داد: اگر قرار است به کسی جایزه ی نوبل داده شود در واقع به این افراد تعلق می گیرد. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала