کپسول های هوشمند

© Sputnik / Valeriy Melnikovتولید کپسول
تولید کپسول - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کپسول طی 8 ساعت تمام مسیر معده و روده بزرگ را طی می کند.

برای نخستین بار  در روسیه  تا پایان سال جاری،  تولید  مجموعه اندوسکوپی ساخت داخل « لاندیش»  و کپسول « هوشمند» برای  معاینات  معده و روده که بهتر از نوع مشابه خارجی است  در  کارخانه «  لسنویه» در  ناحیه سوردلوفسک (اورال) آغاز می شود.  به نوشته  هفته نامه « جستجو» آکادمی علوم روسیه، این مجموعه باید  نیاز  طب روسی به این محصول  از نظر فناوری عالی را تأمین سازد.

 مجموعه « لاندیش»  توسط  متخصصان  دانشگاه ملی تحقیقاتی  هسته ای « می فی»  طراحی شد.  این طرح شامل  یک کپسول کوچک  یکبار مصرف  با ذخیره انرژی  و دوربین ویدئویی رنگی  و گیرنده  کوچک  است که روی کمر  بیمار وصل می شود و نرم افزاری برای کامپیوتر  که امکان دریافت  اطلاعات  و پردازش آنها را ممکن می سازد.  این کپسول طی 8 ساعت  تمام مسیر معده و روده بزرگ را طی می کند.  قبلا اعلام شده بود که قراراست  تولید کپسول  در  کارخانه  « روس اتم» « الکترو خیم پریبور» در « لسنویه» آغاز شود.

 کنستانتین  مژانکوف  معاون رئیس  مرکز  مهندسی « می فی»  در مصاحبه با  هفته نامه « جستجو گفت: « قرار است در « لسنویه»   تا پایان سال جاری  بخش تولید چند منظوره ویژه ساخت این مجموعه راه اندازی شود». این بخش با سرمایه  « روس اتم» ساخته می شود  که در ایجاد جای کار در شهرهای « بسته»  خود  ذینفع است.

 به محض پایان  آزمایش کلینیکی آن،  در « لسنویه» تا 300 هزار  کپسول از این نوع تولید خواهد شد که  بر طبق  محاسبات انجام شده تأمین کننده  نیازهای داخلی  خواهد بود. به گفته  مژانکوف ،  نوع بعدی  آن امکان  گسترش امکانات آن  و  بهبود  کیفیت  معاینات را فراهم خواهد ساخت.

به عنوان مثال پزشک نمی تواند  هر روز بنشیند و  ویدئو هر بیمار را  تماشا کند.  ما نرم افزاری  طراحی کردیم  که محل آسیب را مشخص کرده و سیگنال را  برای پزشک ارسال می کند و او  می تواند توجه خود را به محل  مربوطه متوجه سازد.

کپسول ما در مقایسه با نوع  ژاپنی و اسرائیلی بهتر است. نرم افزار ما را می  توان در هر کامپیوتری  استفاده کرد.  در خارجه  کامپیوتر  خاصی همراه کپسول باید خریداری شود که هزینه آن را افزایش می دهد.

به گفته وی، متخصصان قصد دارند طرح روسی را ارزانتر کنند. « لاندیش» از نظر خصوصیات  فنی  نیز بهتر از نوع خارجی است.  گام بعدی  ساخت کپسول آهنرباست که بتواند دارو را همراه خود  به محل لازم برساند. این کپسول نیز قرار است در  « لسنویه» ساخته شود.

کنستانیتن مژاکوف در پایان گفت: «ما به عنوان یک مرکز مهندسی  مانند اینتگراتور  ایده، عمل خواهیم کرد  که با کمک آن می توان جوانان  —  کادرهای  متخصص از جمله فارغ التحصیلان  دانشگاه را  در شهر های کوچک  نگه داشت. با اطمینان می توانم بگویم که  هم اکنون  طرح های  بالقوه خوبی  در روسیه وجود دارد که  در جهان بی نظیر هستند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала