گزارش و تحلیل

ویتالی چورکین : شورای امنیت نباید در تشکیل دادگاه کیفری شرکت کند

© AP Photo / ویتالی چورکین : شورای امنیت نباید در تشکیل دادگاه کیفری شرکت کند
ویتالی چورکین : شورای امنیت نباید در تشکیل دادگاه کیفری شرکت کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تشکیل دادگاه های کیفری به برنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد ربطی ندارد.

ویتالی چورکین ، نماینده ی دائم روسیه در سازمان ملل متحد در جلسه ی غیر علنی شورای امنیت این موضع را اعلام کرد.  این جلسه به پیشنهاد روسیه تشکیل شده بود و به پیش نویس قطع نامه ی مربوط به بررسی سقوط هواپیمای بوئینگ مالزی 777 در اوکراین اختصاص داشت.

این دیپلمات روسیه در پایان جلسه بیان داشت: " ما یک مسئله ی آشکار و بارز را تکرار کردیم اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد نباید در تشکیل دادگاه کیفری شرکت کند از آنجا که پیشنهاد مالزی تشکیل دادگاه کیفری بین المللی را مطرح کرده است. این امتیاز غیرقانونی شورای امنیت است اینکه دادگاه کیفری ایجاد نماید و آنرا تحت عنوان تهدیدات بین المللی برای صلح و امنیت به کار گیرد."

یاد آوری می کنیم که مالزی این پیش نویس قطع نامه مربوط به لزوم ایجاد دادگاه بین المللی برای بررسی سانحه هواپیمای بوئینگ 777 در دانتسک در ماه ژوئیه سال 2014 را مطرح کرده است.

چورکین در پایان جلسه خاطر نشان نمود: " نتایج قطعی و یا توافقی حاصل نشده است ، اما به نظر من ، بسیار مهم است که ما با روحیه پیدا کردن نتیجه ی کلی و بررسی اینکه چطور روش پیشنهادی طرف مالزی و یا روش پیشنهادی ما  ، باعث می شود که شورای امنیت گام بعدی را بردارد از هم جدا شدیم. " وی تاکید نمود که روسیه پیشنهاد می دهد که نقش دبیر کل سازمان ملل متحد در بررسی سانحه ی هوایی تقویت شود.

این دیپلمات بیان داشت: " ما خواستار بیشتر شدن نقش دبیر کل هستیم ، که در قطع نامه ی 2166 ذکر شده است. پیشنهاداتی برای جذب بیشتر تمامی طرفین ذینفع به تحقیقات و بررسی ها وجود دارد. ما پنهان نمی کنیم که پرسش هایی را در خصوص اینکه چطور این تحقیقات انجام شده است داریم. "

نماینده ی دائم روسیه ابراز اطمینان نمود که شورای امنیت سازمان ملل متحد قادر است تصمیم درست را برای قطع نامه بگیرد. این دیپلمات خواست که برای تصویب سند عجله نکنند به ویژه در شرایطی که تحقیقات این سانحه ی غم انگیزی که طرف هلندی انجام می دهد خاتمه نیافته است. چورکین گفت: " من هیچ دلیلی برای عجله کردن نمی بینم. قبلا گفتید " بیایید تا سالگرد آن اقدامی کنیم." اصلا قابل درک نیست چرا. این تاریخ غم انگیزیست که باید دقیقه ای برایش سکوت کرد به خاطر مراسم عزاداری نه اینکه اسنادی ارائه شوند که با عجله آماده شده اند. به نظر من باید بر این شتاب غلبه کرد، و اگر آرام باشیم ، با دقت کار کنیم می توانیم تصمیم درستی اتخاد نماییم. من امیدوارم که این اتفاق بیافتد. "

هواپیمایی که از آمستردام به کوالالامپور می رفت در تاریخ هفدهم ژوئیه سال 2014 سقوط کرد. کل 298 نفری که در هواپیما بودند و از بین آنها 193 هلندی جان خود را از دست دادند. اواخر ماه می کارشناسان بین المللی ماموریت های جستجوی خود را در محل سانحه ی هواپیما خاتمه دادند.  قطعات جمع شده از هواپیما و باقی مانده های اجساد مسافرین و وسایل شخصیشان به هلند فرستاده شد. انتظار می رود که گزارش نهایی شورای امنیت هلند در خصوص دلایل این سانحه در نیمه ی اول ماه اکتبرسال 2015 اعلام شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала