ذخایر قطب شمال

© Sputnik / Valeriy Melnikovمأموریت قطبی « کارا-زیما2015»روسیه
مأموریت قطبی « کارا-زیما2015»روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارزش کل منابع طبیعی قطبی روسیه بیش از 30 تریلیون دلار است.

 فدراسیون  روسیه به گفته  سرگی  دونسکوی رئیس وزارت  منابع طبیعی، قصد دارد  در آینده نزدیک برنامه  مصوبه گسترش مرزهای فلات قاره  در قطب شمال را   به پایان رسانده و آن را به بررسی سازمان ملل متحد بگذارد. بر طبق اخبار  منتشره  ارزش کل  منابع  طبیعی  در  بخش قطبی روسیه  از 30 تریلیون  دلار فراتر می رود.  کارشناسان  به این نتیجه می رسند  که  مرکز جاذبه  معادن نفت روسیه  به دریای قطب منتقل خواهد شد.

مدتهاست که در باره انواع مختلف ثروت  قطب صحبت می شود. بر طبق تحقیقات انجام شده،  بیش از 80 میلیارد  بشکه نفت زیر یخ ها قرار دارد که 13 درصد  ذخایر جهان است.  گاز طبیعی دراین منطقه بر طبق اطلاعات  متخصصان  چیزی حدود 1550  تریلیون  متر مکعب است. نکته جالب در اینجا  این است که  بیشترین ذخایر  اکتشاف نشده  نفت  در نزدیکی سواحل آلاسکا قرار دارد و  تقریبا کل ذخایر گاز  در سواحل روسیه متمرکز شده است.  تا به امروز  در سواحل دریاهای بارنتس ، پچورسکی و  کارسک  بیش از 200  معدن آینده دار  کشف شده اند و دهها معدن   به بهره برداری رسیده است. از این تعداد  11 معدن در  منطقه ساحلی « بارنتس»  و « کارسک»  و 8 معدن  در سواحل دریای « آخوتسک»  واقع است.  روسیه می تواند  پروژه های مهم زیادی را در قطب  پیاده کند.

الدار  کاسایف  عضو شورای کارشناسی  اتحادیه صنعت نفت و گاز روسیه در این خصوص گفت:

آنچه به حجم  استخراج مربوط می شود، ما چند سال است  که در حال استخراج نفت در قطب هستیم. البته  مقدار استخراج ناچیز است.  اکنون کارهای  اکتشافی — زمین شناسی  در این منطقه جریان دارد.  بر طبق نتایج آنها می توانیم  پیش بینی کنیم که  چه مقدار  نفت و گاز  در قطب  استخراج و در بازارهای  جهان  تقسیم کنیم.

اوایل قرن جاری،  تحلیلگران  می گفتند که قطب  در آستانه  تغییرات بزرگی است و روسیه  از نقش خاصی در استخراج معادن قطبی برخوردار است.  اما سیاست، تصحیحات خود را در این  رابطه وارد کرد.

ویتالی کروکوف مدیر  آژانس تحلیلی  « Small Letters» در این خصوص گفت: برنامه های  بزرگی در باره تسخیر  قطب و آغاز  کارهای  حفاری  تا سال 2020 میلادی وجود داشت.  به نظر من اجرای این برنامه ها باید به  25-20 سال دیرتر موکول شوند که تحریم ها باعث تأخیر در این مورد می شود.  روسیه فاقد تجهیزاتی است که  بطور موثر و کارا بتوان از آنها در  شرایط قطب استفاده کرد.  امید آن می رود که بازیگران  اروپایی به قطب بیایند- شل و  استات اویل — می توانند بشکلی باعث  فعال شدن اکتشافات زمین شناسی  در قطب شوند، اما به عقیده من در شرایط کنونی  تحریم ها و  قیمت های امروزی،  نباید در سال های نزدیک در انتظار افزایش فعالیت در قطب باشیم.

روسیه قصد ندارد  اجرای  این پروژه ها را متوقف سازد.  دیر یا زود این ذخایر  استخراج خواهند شد. الدار کاسایف در این خصوص گفت: ذخایر روسیه در قطب فوق العاده زیاد است.  بر طبق ارزیابی وزارت  انرژی — 100 میلیارد معادل نفتی. استخراج و انتقال  ذخایر  بالقوه  نیاز به وقت و فناوری دارد.  بر طبق  ارزیابی  سازمان ما  چیزی حدود 20-15 سال.

ذخایر عمده  مواد خام قطب  در  بخش شمالی  شهر « کولسک»  متمرکز شده است: پلاتینیوم،  معادن مس — نیکل،  تیتان، تانتال، آهن، فسفر،  طلا، الماس، نیوبیوم، فلوریت، کروم، منگنز، فلزات خاکی کمیاب و فلزات پایه.  این ذخایر بعید است سرمایه گذارانی را بی تفاوت بگذارد که به دلیل  فشار تحریمی  پروژه های  خود را در روسیه برچیدند. به اعتقاد کارشناسان اوضاع تغییر خواهد کرد:  سرمایه گذاران دیر یا زود راهی برای  کار در روسیه خواهند یافت تا همراه یکدیگر  از گنجینه  قطب استفاده کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала