پیش نویس توافق جامع پیرامون نتایج مذاکرات وین درباره برنامه هسته ای ایران

© AFP 2023 / Joe Klamarپیش نویس توافق جامع پیرامون نتایج مذاکرات وین درباره برنامه هسته ای ایران
پیش نویس توافق جامع پیرامون نتایج مذاکرات وین درباره برنامه هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در وین برگزار شد. مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپا اعلام کرد ایران و گروه"1+5" میانجیان بین المللی اساس طرح جامع آینده برای حل و فصل مساله هسته ای ایران را پی ریزی کردند.

محدودیت ها برای تحقیقات علمی ایران در زمینه هسته ای به مدت هشت سال حفظ خواهد شد. در سند مربوطه گفته می شود:" طرح درازمدت ایران متشکل از برخی از محدودیت های مورد توافق برای تمام اقدامات در زمینه غنی سازی اورانیوم و در رابطه با غنی سازی اورانیوم طی هشت سال اول است. آنها همراه با ارزیابی مرحله به مرحله برای گذار به مرحله بعدی کار غنی سازی اورانیوم در راستای اهداف صرفا صلح آمیز با آهنگ معقولانه خواهد بود".


طبق توافقنامه درباره برنامه هسته ای ایران تحریمات اتحادیه اروپا در زمینه عملیات بانکی، بیمه و در رابطه با سیستم پرداختی "سوئیفت" لغو می شوند.

ذخایر اورانیوم کم غنا در ایران طی 15 سال نباید از 300 کیلوگرم بیشتر باشد.
در پیش نویس توافقنامه جامع درباره نتایج مذاکرات گروه"1+5" میانجیان بین المللی و ایران ضمن اعلام این مطلب گفته می شود " تمام هکزارفلوراید اورانیوم دارای غلظت تا 3.67 درصد ایران باید تا سطح طبیعی رقیق شده یا در باز بین المللی فروخته شده و در ازای تحویل اورانیوم طبیعی بعه خریدار خارجی رسانده شود. "1+5" در صورت ضرورت آماده مساعدت به انعقاد و اجرای چنین قراردادی خواهد بود. ایران می توان همچنین گزینه فروش اورانیوم غنی شده اضافی به بانک آژانس بین المللی انرژی اتمی در قراقستان پس از آغاز کار آنرا انتخاب کند".
طبق پیش نویس تا 150 ـ 130 نفر از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از کشور های دارای روابط دیپلماتیک با تهران در ایران کار خواهند کرد و افزایش تعداد بازرسان "طی 9 ماه از زمان آغاز اجرای توافق صورت خواهد گرفت".
واردات نفت و گاز
پیش نویس توافقنامه جامع لغو محدودیت واردات نفت و گاز به اتحادیه اروپا از ایران و همچنین صادرات تجیزات لارم برای استخراج به جمهوری اسلامی را در نظر می گیرد. طبق این سند اعتبار طرح اقدام مشترک که بر اساس نتایج مذاکرات ایران و گروه"1+5" به تصویب رسیده ، طی ده سال پس از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد متوقف خواهد شد.

 

"1+5" و ایران درباره برداشتن گام هایی در راه تامین دسترسی ایران به تجارت، فناوری ها، ذخایر مالی و منابع انرژی به توافق رسیدند. اتحادیه اروپا امکانات آتی برای همکاری بین این اتحادیه ، اعضای آن و ایران و در این چارچوب امکان استفاده از وسائلی همچون واگذاری اعتبارت صادراتی برای تشویق تجارت، تامین مخارج طرح ها و سرمایه گذاری در ایران را بررسی خواهد کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала