پاکسازی تریتیوم

© AP Photo / Tom Curleyنیروگاه فوکوشیما در ژاپن
نیروگاه فوکوشیما در ژاپن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دستگاه « تریتون» ساخت روسیه براساس روش اصلاح و تبادل ایزوتوپ کار می کند.

 شرکت  وابسته « روس اتم» — « روس رائو» — کارخانه  ای که با فضولات رادیو اکتیو  کار می کند، مجموعه اسناد کاری  مربوط به مونتاژ دستگاهی برای  پاکسازی  فضولات مایع رادیو اکتیو  از تریتیوم را  آماده کرده است.  این دستگاه برای نیروگاه اتمی « فوکوشیما —1» در نظر گرفته شده است.

در سال 2014 میلادی  ژاپن  مناقصه بین المللی برای  ساخت فناوری  و دستگاهی جهت پاکسازی  فضولات مایع  رادیو اکتیو را اعلام کرد. این فضولات در نتیجه بروز سانحه  در نیروگاه اتمی «  فوکوشیما —1»  جمع شده اند که حاوی تریتیوم  است.  رویهمرفته 29 تقاضا برای شرکتد در مناقصه ارسال شده بود.  اما پس از معرفی  پروژه ها  ، سه  شرکت باقی ماندند: از کانادا، آمریکا و روسیه  که شرکت « روس رائو» نماینده  کشور روسیه است.

دستگاه «  تریتون»  ساخت  متخصصان روسیه  بر اساس  روش اصلاح و  تبادل ایزوتوپ  کار می کند.  این دستگاه  غلظت بالای  تریتیوم  و  حفظ آن  بصورت  هیدرید تیتانیوم در حجم کم  را  ممکن می سازد که می توان آن را بصورت امن  دفن کرد.

الکساندر باگوتسکی  رئیس  شرکت « روس رائو — شمال — غرب» در این خصوص گفت:  این مدل  دستگاه کوچک نمایشی خواهد بود  که  قابلیت کار  فناوری ما را نشان خواهد داد.  این مدل مطابق با پارامترهای  مورد نظر ساخته شده است  و برای پاکسازی  آب های آلوده به تریتیوم  و تبدیل تریتیوم به  ماتریس ویژه ای برای دفن ساخته شده است.  برای ژاپن این یک مدل  بسیار مناسب است.  اکنون  این پروژه در  مرحله طراحی  و ساخت قرار دارد. مونتاژ  این مدل در نیمه  دوم سال جاری انجام خواهد شد…»

مسأله پاکسازی  فضولات مایع رادیو اکتیو در نیروگاه اتمی « فوکوشیما —1»  یکی از مبرم ترین مسائل است.  طی بیش از  تاریخ نیم قرنی  بهره برداری از نیروگاه های  اتمی  و  فعالیت سازمان هایی  که استفاده از  رادیو نوکلوئید ها   مرتبط هستند  فناوری های  پاکسازی  فضولات رادیو اکتیو ساخته شده است  که  آبهای حاوی تریتیوم نیز  جزئی از آنهاست.  اما اشکال در آن است که نمی توان  تریتیوم را  با روش های کلاسیک از آب جدا کرد.  روش های موجود پاکسازی نیز  ناامن و انرژی زیادی مصرف می کند.

سرگی فلوری متخصص فنی در گفتگو با رادیو « سپوتنیک» گفت:  ما  محصولی با غلظت بمراتب بیشتر طی همان  مقدار صرف انرژی  در مقایسه با رقیبان خود بدست می آوریم. عملا  پس از پاکسازی  فضولات مایع رادیو اکتیو  آب حاوی تریتیوم بدست می آید.  هدف آن است که  دستگاهی ساخته شود  که  هنگام اجرای تمام سیکل  پاکسازی،  تریتیوم  برای دفن جمع آوری شود.  اصولا چنین فناوری  اکنون وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد:  اصلاح و  تبادل ایزوتوپی.  روش ما  ترکیب ایده آل این دو فناوری است که با صرفه تر است و امکان  حداکثر کارایی در مقایسه با نمونه غربی را فراهم می سازد…»

معرفی  نمونه ها باید  تا  مارس سال 2016 از طرف شرکت ها انجام شود.  در صورت  پایان موفق معرفی پروژه،  طراحان پروژه روسی  می توانند  تولید صنعتی  این دستگاه برای پاکسازی  فضولات رادیواکتیو حاوی مقدار زیاد تریتیوم  در  نیروگاه اتمی « فوکوشیما — 1» را  آغاز کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала