گزارش و تحلیل

نسل کشی مردم یمن با نظارت سازمان ملل

© REUTERS / Khaled Abdullah نسل کشی مردم یمن با نظارت سازمان ملل
نسل کشی مردم یمن با نظارت سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توجیه عربستان سعودی برای حمله و کشتار مردم یمن تقاضای عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری خلع شده یمن برای بمباران مخالفان وی و در واقع مردم این کشور بود. اما با اعلام موافقت جناح های درگیر در یمن به آتش بس سازمان ملل دیگر توجیهی برای این بمباران وجود ندارد ولی شاهد آن هستیم که حملات به یمن ادامه دارد.

هیچ قانون عرفی، انسانی و یا حتی بین المللی به هیچ رئیس جمهوری اجازه نمی دهد که از کشور دیگری تقاضا کند مردم کشورش را بمباران و قتل عام کند حال چه برسد که دوره زمامداری آن رئیس جمهوری دیگر به پایان رسیده باشد و اصلا دیگر قانونا رئیس جمهوری نباشد، حتی اگر هم کشورهای خارجی و یا سازمان ملل بخواهد تصمیم بگیرد وی را به رسمیت بشناسد یا نشناسد مهم این است که مردم آن کشور وی را به رسمیت بشناسند که در مورد عبدربه منصور هادی اگر هم برخی یمنی ها قبلا وی را قبول داشتند دیگر پس از علنی شدن همکاری وی با عربستان این تعداد اندک شده اند. و امروزه نیروهای مردمی یمن دیگر با طرفداران عبدربه منصور هادی نمی جنگند بلکه با بقایای گروه های تروریستی القاعده و داعش می جنگند و در واقع عربستان سعودی با بمباران های خود رسما از این گروه های تروریستی حمایت می کند.
من نمی خواهم خیلی وارد جزئیات این ماجرا شوم چرا که فکر کنم صدها مقاله و هزاران خبر در این موارد وجود دارد اما مساله ای که امروزه وجود دارد این است که چرا علیرغم اعلام آتش بس توسط سازمان ملل و حمایت عبدربه منصور هادی از این آتش بس (حد اقل طبق گفته اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده سازمان ملل) عربستان سعودی به حملات خود بر علیه یمن ادامه می دهد و روزانه صدها انسان بیگناه در حضور نمایندگان سازمان ملل در این کشور قتل عام می شوند و سازمان ملل هیچ واکنشی نشان نمی دهد. کما اینکه هفته پیش شاهد بودیم که بمباران های عربستان سعودی در مقابل چشم های آقای اسماعیل ولد شیخ احمد فجایعی آفرید و نماینده سازمان ملل فقط به بستن چشم های خود اکتفا کرد.
چند روز پیش سفیر سابق ایالات متحده در عربستان سعودی در مصاحبه ای با شبکه جهانی بی بی سی اظهار داشت که مسئولین ایالات متحده هم سردرگم هستند که هدف نهایی عربستان سعودی از حمله به یمن چیست؟ یعنی حتی ایالات متحده هم نمی داند سعودی ها از یمن چه می خواهند ؟ اگر تا به حال بهانه عربستان تقاضای منصور هادی بوده که دیگر چنین بهانه ای وجود ندارد. ادامه روند این بمباران ها بدون هیچ هدف مشخصی بجز کینه و نفرت برخی مقامات عربستان سعودی نسبت به مردم یمن هیچ دلیل موجه دیگری ندارد. البته قطعا عربستان منصور هادی را وادار می کند اظهارات خود را تغییر دهد.
این حملات به یمن نوعی قتل عام و نسل کشی می باشد که سازمان ملل و مجامع بین المللی باید از خود واکنش نشان دهند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که این مقامات و سازمان ها با رفتار دوگانه خود هیچ گونه عکس العملی در قبال این خونریزی ها انجام نمی دهند. یعنی به زبان خود سازمان مللی ها یک فاجعه انسانی.
بدیهی است که فشار های ایالات متحده و کشورهای غربی و دلارهای نفتی عربستان منجر به آن شده که سازمان ملل هیچ واکنشی در این زمینه نشان ندهد. چرا که اگر مشابه همین اتفاق در سوریه یا عراق یا اکراین و یا جای دیگر جهان که منافع کشورهای غربی در آن لطمه می دید پیش می آمد شورای امنیت و کل تشکیلات سازمان ملل صدها بار قیام و قعود می کردند که بیایید ببینید از دماغ فلانی خون آمده و باید کل تشکیلات سازمان ملل بسیج شوند تا گواهی کنند که این خود بر اثر آفتاب زدگی نبوده.
جای تاسف دارد که مقامات سازمان ملل که باید آخرین پناهگاه مردمان بی گناه باشند وجدان خود را تا این حد به غرب وکشورهای ثروتمند فروخته اند که دیگر برای خون مردمان فقیر و بیچاره یمن و دیگر کشورهای جهان هیچ ارزشی قایل نیستند.
با ادامه این رفتار دوگانه سازمان ملل شاید ملت های جهان باید به فکر باشند که تشکیلات دیگری که تحت سلطه ایالات متحده و کشورهای غربی نباشد راه اندازی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала