گزارش و تحلیل

اتم صلح آمیز

© Sputnik / Pavel Lisitsynنیروگاه « بلویارسک» در روسیه
نیروگاه «  بلویارسک» در روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در آینده نزدیک، انرژی اتمی رقیبی نخواهد داشت.

سالهاست جهانیان در جستجوی جایگزین انرژی اتمی هستند.  گزینه ها زیادند  اما حتی یکی از آنها  نیمی از مطالباتی که در رابطه با نیروگاه های اتمی عنوان می شوند را برنمی آورند.  بعضی از گزینه ها زیاد از حد کثیف و دیگر گزینه ها از  عهده  مقیاس  کار برنمی آیند و  گروه سوم نیاز به  شرایط خاص طبیعی دارند.

کشورهای پیشرفته اقتصادی  بطور منظم  نقشه های  گذار به  منابع  قابل احیای  انرژی را  مطرح می کنند. در حالی که روسیه، آمریکا،  کره جنوبی ، شیلی و دیگر کشور نه تنها نمی خواهند  مقیاس  کاربرد  انرژی اتمی را کاهش بدهند  بلکه قصد دارند آن را توسعه بخشند ، آلمان سناریوی  انرژتیک  را برای خود پیشنهاد کرده است  که مطابق با آن  در سال 2050 فقط  به حساب  انواع قابل احیای  انرژی  زندگی خواهد کرد.  این نقشه زیباست اما  اجرای  آن حتی برای  کشور بزرگ  اقتصادی  دشوار خواهد بود.

آنتون خلوپکوف رئیس مرکز  انرژتیک  و  امنیت روسیه در این خصوص گفت:  به نظر من،  در زمان حاضر، گزینه انرژی اتمی وجود ندارد، زیرا کشورهای  بزرگ  که در آنجا  مقدار زیادی  برق توسط ساکنان  و یا  کارخانه های صنعتی استفاده می شود  به  منابع نیرومند  و  مطمئن و با ثبات انرژی نیاز دارند.  با وجود  رشد سریع  منابع جایگزین  و  کاهش قابل توجه  قیمت  برق  که  با استفاده از منابع جایگزین تولید می شود — خورشید و باد —  آنها از نظر  قابلیت اطمینان  نمی توانند با انرژی اتمی رقابت کنند. به عنوان مثال،  کارخانه  بزرگ صنعتی نمی تواند  وابسته به آفتابی بودن یا نبودن هوا باشد.

البته امروزه  طرح های استفاده از  انرژی سبز در جهان  رونق گرفته است، اما آنها به شرایط طبیعی  وابسته اند و یا قیمت تولید برق از این طریق زیاده از حد گران است.

الکساندر  گوسییف  رئیس  انستیتو  برنامه ریزی  استراتژیکی  و  پیش بینی در این خصوص گفت:تا کنون جایگزین  جدی  انرژی اتمی  وجود ندارد. سایر منابع جایگزین  بخودی خود انرژی  زیادی مصرف می کنند  و یا  استفاده از آنها بحد کافی دشوار است.  به عنوان مثال باتری های خورشیدی.  اگردر باره انرژی  باد صحبت شود، نیروگاه های بادی که در  اروپای غربی  رواج گسترده ای دارند  و در  جزایر اقیانوسی — در جاهایی  که وزش باد  قوی است- مناسب و سودآور هستند. اما در جاهای دیگر نمی توان از آنها استفاده کرد.  زیرا استفاده از آنها بستگی به  نقاط جغرافیایی ویژه دارد.  آنچه به  نیروگاه های جزر و مد مربوط می شود ، آنها نیز بحد کافی خودویژه هستند.  تولید باتری های خورشیدی  که رواج زیادی در جهان یافته اند آسان اما استفاده از آنها  دشوار است.  از اینرو  فعلا جایگزین انرژی اتمی یافت نشده است.

 البته دیر یا زود تمام  این  مسائل حل و فصل خواهند شد.  به ویژه که  تمام متخصصان جهان پس از  سانحه نیروگاه « فوکوشیما»  با شدت بیشتری در فکر یافتن جایگزین انرژی اتمی هستند. بهرحال در آینده نزدیک، انرژی اتمی رقیبی نخواهد داشت.

آنتون خلوپکوف  در این خصوص گفت: آشکار است که در سالهای نزدیک  رشد و توسعه  منابع جایگزین  انرژی  ادامه خواهد یافت و احتمالا  آنها هر چه بیشتر در خانه های شخصی  و هنگام  ایجاد زیر ساخت شهر ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.  اما در مقیاس صنعتی  نمی توانند جای انرژی اتمی را بگیرند حداقل در آینده نزدیک.  سانحه در نیروگاه « فوکوشیما»  بهانه  جدی برای  جستجوی  جایگزین های احتمالی انواع موجود  منابع انرژی شد. اما کارها در مراحل اولیه قرار دارند.  در  میان مدت نمی توان جایگزینی برای انرژی اتمی یافت.

نباید فراموش کرد که کشورهای پیشرفته قصد ندارند سهم  انرژی اتمی را  کاهش بدهند.

الکساندر گوسییف در این باره گفت: بر طبق  طرح استراتژیکی که  آمریکا تا سال  2025 میلادی در رابطه با  تکامل انرژی اتمی طراحی کرده است،  حجم کلی  تولید برق  در نیروگاه های اتمی  تا 25 درصد افزایش خواهد یافت.  هم اکنون  18 درصد  حجم برق تولیدی سهم نیروگاه های اتمی است.  در روسیه طرح  توسعه انرژی اتمی  تا سال 2030 طراحی شده است که مطابق آن باید 10  رآکتور  جدید دیگر ساخته شود.

 کارشناسانی که با رادیو « سپوتنیک» به گفتگو نشستند  متذکر شدند فقدان علنیت آن چیزی است که  انرژی اتمی  با آن مواجه شده است.  زیرا کمبود اطلاعات  در باره تأسیسات اتمی و  بطور کلی انرژی اتمی  در سراسر جهان  بر ضد  کشورهای بزرگ اتمی عمل می کند.  اطلاعات در این باره باید بطور منظم  منتشر شوند:  هم در لحظات بحرانی و وقوع حوادث  و  هم زمانی که  بازرسی سیستم امنیت در نیروگاه اتمی  انجام می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала