میلیونرهای تاجیکستان

© Sputnik / Alexey Kudenkoدختران تاجیک در شهر دوشنبه
دختران تاجیک در شهر دوشنبه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات تاجیکستان از میلیونرها خواستند در مدرنیزه کردن اقتصاد ملی کمک کنند.

تاجیکستان بطور غیر منتظره ای به  تاجیک های ثروتمند ساکن خارجه توجه نشان داده است.  معلوم شد فقط در روسیه  بیش از 100  میلیونر دلاری  ساکن هستند.  مقامات تاجیکستان از آنها خواستند در مدرنیزه کردن  اقتصاد ملی کمک کنند.  حتی خوشبینان  از پاسخ به این سوال که آیا آنها از وطن تاریخی  حمایت خواهند کرد خودداری ورزیدند.

عالم فصح الدینوف خبرنگار « سپوتنیک» در این باره  گزارش می دهد.

هم اکنون  بیش از یک میلیون تاجیک در خارج از کشور  تاجیکستان زندگی می کنند  که بزرگترین گروه مهاجران تاجیک در روسیه ساکن هستند.  به غیر از مهاجران کاری که بطور موقت کار می کنند،  حدود 400 هزار نفر  مقیم روسیه هستند  و از شهروندی روسیه  برخوردارند.  آنها در سالهای  مختلف تاجیکستان را ترک کردند.  بعضی اوایل دهه 1990 میلادی و  تعدادی قبل از آن.  بخش اعظم آنها توانستند  ملک و دارایی برای خود دست و پا کنند.  وزارت امور خارجه تاجیکستان  بیش از 100 میلیونر دلاری تاجیک را در شهرهای روسیه به ثبت رسانده است.  آنها را حتی به سفارت دعوت کردند.  موضوع صحبت با میلیونرهای تاجیک مقیم روسیه در  سفارت تاجیکستان در مسکو  امکان  شرکت تاجران  در پروژه های سرمایه گذاری  در تاجیکستان بود.  امام الدین  ساتوروف سفیر تاجیکستان در روسیه گفت که کشور  به  سرمایه گذاری  نیاز دارد. وی از سرمایه داران خواست برای بهبود وضع اقتصادی  وطن سابق خود سرمایه گذاری کنند. فعلا  واکنش مشخصی از طرف میلیونرها  مشاهده نشده است و  جامعه کارشناسی  شک دارد که میلیونرهای تاجیک که  سرمایه های خود را در روسیه  اندوخته اند مایل باشند در  پروژه های  سرمایه گذاری  متوسط و بزرگ تاجیکستان  شرکت کنند.

آندری زاخواتوف کارشناس انستیتوی  پژوهش های خزر  که قبلا ساکن تاجیکستان و اینک  کارشناس سیاسی روسیه است در این خصوص گفت:  به عقیده من سطح وطن پرستی  در  بین میلیونرهای  تاجیک بالاست.  آنها کمک های خیریه زیادی برای ساخت مساجد و خانواده های  فقیر خرج می کنند.  اما وقتی  میلیونر تاجیک  فراخوان های سرمایه گذاری در  تاجیکستان را می شنود، در این جا  نه قلب بلکه عقل با ماشین حساب در دست  وارد عمل می شود. زیرا این یک کار خیریه نیست بلکه سرمایه گذاری که باید سود ببار آورد. من از موردی با خبر هستیم که  میلیونر ساکن روسیه  سرمایه تعمیر  قطعه 100 کیلومتری  جاده ای به قشلاقی را  تأمین کرد که مادرش در آنجا ساکن بود.  افراد انگشت شماری حاضرند در ساخت مدارس  و جاده  و  تأسیسات اجتماعی سرمایه گذاری کنند.  پول و آدمها به جایی می روند که برخورد نسبت به آنها خوب باشد. این یک قانون بلاتغییر است.  از اینرو قبل از سرمایه گذاری، هر میلیونری بخوبی  وضعیت را سبک و سنگین خواهد کرد.

تاجیک های موفق  در روسیه در بخش تجاری،  لجستیکی  و  ساخت و ساز خصوصی  و  کشاورزی فعال هستند.  اصولا آنها در  تجارت متوسط  سرمایه گذاری می کنند و  گردش سالانه  آنها تا 5 میلیون  دلار است. کارفرمایان میلیاردر  در  بین تاجیک های مقیم روسیه وجود ندارد. الکساندر بدنوف بنیان گذار  شرکت «  روس اینوست»  و نماینده دومای کشور و  ویاچسلاو سینِلنیکوف مدیر کل  کارخانه تولید نورد فویل آلمینیومی « آرمِنال»  از جمله  تاجران موفقی هستند که متولد تاجیسکتان  ولی تاجیک نیستند.

اما آنها سالهاست که هیچگونه ارتباطی با  وطن سابق ندارند.  در تاجیکستان هم تاجران موفق زیاد هستند.  دوسال پیش  شرکت  بین المللی  « Wealth-X»  فهرست 40  میلیونر  ساکن تاجیکستان را منتشر کرد.  دارایی کل آنها در آن زمان 6  میلیارد دلار  ارزیابی شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала