گزارش و تحلیل

یک روزنامه نگار دو پایگاه سری آمریکا در سومالی را کشف کرده

© Flickr / US Air Forceیک روزنامه نگار دو پایگاه سری آمریکا در سومالی را کشف کرده
یک روزنامه نگار دو پایگاه سری آمریکا در سومالی را کشف کرده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش سایت روسی انگلیسی زبان " آر تی" با استناد به مطلب "تای ماک کورمیک" منتشره در مجله Foreign Policy پنتاگون در خاک سومالی از دو پایگاه پهپاد ها استفاده می کند و این در حالی است که واشنگتن هنوز هم مجوز کاربرد پهپاد ها در آن سامان را دریافت نکرده است.

فرماندهی آمریکایی هر دفعه در این باره قصه تعریف می کند که پهپاد ها از پایگاه های نظامی آمریکا موجود در اراضی جیبوتی همسایه و پاسگاه ها در کنیا و اتیوپی به پرواز در میایند. بعلاوه امریکا دارای یک پایگاه هوایی در جزایر سیشل واقع در 1/3 هزار کیلومتیری از سواحل سومالی می باشد.

"چاک پریچارد" نماینده فرماندهی آمریکا در یگان AMISOM در آفریقا از صحبت کردن در باره تعداد پرسنل و محل های استقرار واحد های خود در سومالی خودداری کرده متذکر شد که در این منطقه تعداد محدود نیرو های ویژه مستقر شده که تا کنون فرمان انجام عملیات نظامی را دریافت نکردند. "چاک پریچارد" در پاسخ به سئوالات روزنامه نگار Foreign Policy. در نامه الکترونیکی خود نوشت: خصلت مشخص این عملیات، نحوه و تعداد نفرات، قابل افشا نیست زیرا این کار همپیوستگی عملیات و امنیت پرسنل در منطقه را به مخاطره می اندازد.

از آغاز عملیات در سال 2007 تا کنون پهپاد های آمریکایی ضربات هوایی بی شمار را به خاک سومالی وارد کرده و در نتیجه یکی از بمباران ها در 2014 توانستند "احمد عبدی گودان" سرکرده گروه مسلح اسلام گرا "الشباب" را نابود کنند.

مطابق داده های "ماک کورمیک" آمریکا در طول این زمان فقط دو دفعه برای حملات خود از پایگاه های مستقر در کنیا و اوگاندا استفاده کرد.

نیروهای مسلح  ایالات متحده آمریکا - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا

به گفته یک نماینده AMISOM که نخواست نامش افشا شود " آنها زیاد به پایگاه های ضربتی ما می آیند و گاهی اوقات در عملیات ما شرکت می کنند. آنها اغلب به ما توجه نمی کنند و به ما اعتماد نمی کنند و ما هم به آنها اعتماد نمی کنیم".

ولی به عقیده ناظران، بنا به داده های "دفتر تحقیقات روزنامه نگاران"، در اراضی سومالی بر اثر ضربات هوایی پهپاد های آمریکایی جمعا 105 نفر کشته شده که اکثرشان اهالی غیر نظامی بودند.

از 2007 تا کنون پنتاگون برای تامین پولی AMISOM حدود 1 میلیارد دلار مصرف کرد و بنا به اسناد رسمی، هدف اصلی این واحد ها مبارزه با تروریست های "الشباب" بود. آنها در نتیجه عملیات دراز مدت موفق شدند کاری کنند تا حضور رادیکال ها در سومالی از 60 درصد قبلی تا 6 درصد کنونی کاهش یابد.

ولی به عقیده ناظران و کارشناسان در امور آفریقا، "الشباب" به جایی نرفته و شبه نظامیان آن فقط تاکتیک خود را عوض کردند و حالا هم خطر دایم بوده و حاضر برای اعمال تروریستی در کشور های جنوب آفریقا هستند.

لازم به یادآوری است که در ژانویه 2007 آمریکا به مواضع احتمالی تروریست ها در سومالی ضربه کرد. واشنگتن این سوء ظن داشته که آنها در حملات به سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا که بر اثر آنها بیش از 200 نفر کشته شدند دست داشتند. ضربات هوایی آمریکا با حمایت کامل رییس جمهور سومالی انجام می شد. "جنگ با تروریسم" در ناحیه شاخ آفریقا توجه زیاد محافل اجتماعی جهان را بخود جلب نکرده بود. در این میان جهادیونی از "الشباب" کشته شدن سرکرده خود را در نتیجه ضربه هوایی آمریکا اعلام کرده و وعده رسیدن به کیفر این قتل را دادند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала