گزارش و تحلیل

ارز جدید جهانی

© Sputnik / Mikhail Kutuzovدلار - روبل
دلار  - روبل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرض می شود که از « رآلیس» بشکل غیر نقدی استفاده شود.

متخصصان  دانشگاه « پِلِخانوف» روسیه معتقدند که استفاده از یک ارز جدید جهانی  امکان خلاصی از سلطه  دلار آمریکا  در تجارت  جهانی را فراهم خواهد ساخت و کارایی  سیستم ارزی  ملی و جهانی را بشدت افزایش خواهد داد.

منطق نظری برای معرفی  ارز مستقل  فراملی  تحت  نام شرطی « رآلیس»  از طرف آندری بیستروف رئیس کرسی  اقتصاد صنعتی دانشگاه « پلخانوف»  در کنفرانس  بین المللی « نقش  همکاری بین بانکی در  تأمین  رشد پایدار  اقتصادی  در فضای سازمان همکاری شانگهای ، بریکس و اتحادیه اقتصادی اورآسیا » عنوان شد.

وی گفت: « عیوب  سیستم ارزی جهان  رشد اقتصادی اکثر کشورها را کند می کند و عامل مهم  نابرابری سیاسی آنهاست. امروزه کشورهای صادرکننده ارز جهانی از امتیازات ناموجه برخوردار می شوند  و تفاوت  در ارزیابی قدرت خرید  ارز در  بورس به 300 درصد می رسد.  این امر  باعث سلب کارایی   سیستم بازار می شود. در اینصورت  هدف واقعی ایجاد ارز فراملی با مقدار ثابت  ارزش خرید در مقابل کشورها سربلند می کند».

به گفته کارشناس دانشگاه « پلخانوف» ، « امکان  ایجاد استاندارد ملی مشروط به آن است که امروزه  در  تمام  کشورهای  پیشرفته  سیستم ارزیابی  تورم و تقلیل قیمت ها  وجود دارد».

بیستروف در پاسخ به سوال مربوط به  ورود « رآلیس» به گردش پولی  متذکر شد که محققان  چنین امکانی   را بررسی نمی کنند   و فرض می شود که از  « رآلیس» بشکل غیر نقدی استفاده شود.

 به گفته بیستروف، هم اکنون کشورهای زیادی  نگران سلطه  دلار  در  بازار جهانی ارز هستند  و یکسری از کشورها  بدنبال  مکانیزم های  محاسبات متقابل  بدون استفاده از  دلارند. « تمام کشورهای  سازمان همکاری شانگهای  و بریکس نگران تأثیر  منفی  رواج همه جانبه دلار  آمریکا هستند و  در فکر جستجوی روش های محتمل  خلاصی از آن هستند.  اما  رها شدن سریع از  سیستم  معمول که برای مدت طولانی  یک سیستم ارزی « قوی» بوده است، آسان نخواهد بود.  گذار به یک سیستم کاملا نوین  همیشه دشوار است. در عین حال خودداری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و بریکس  در استفاده از دلار  آمریکا  می توانست باعث ظاهر شدن ارز رقیب شود.  وجود رقیب همیشه برای اقتصاد خوب است.  در ابتدا ارز می تواند مجازی باشد. بدین ترتیب « رآلیس» می تواند امکانی برای تمام کشورها ایجاد کند تا با استفاده از آن  از یکسو  مصونیت سیستم ارز ملی را حفظ کنند و از سوی دیگر از امتیازات  ارز فراملی بهره ببرند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала