ورود به فضای سه بعدی ، دست زدن به تابلوی « اِل گرِکو، خلق اثر هنری از وسایل دم دست… همه این کارها در فستیوال بین المللی « اینترموزه» ممکن است. این فستیوال برای 17- مین بار است که در مسکو برگزار می شود و 232 پروژه موزه ای از روسیه و کشورهای خارجی را معرفی می کند.
پروژه « اینتر موزه» در سال 1999 میلادی به عنوان یگانه صحنه ای که متخصصان این فن بتوانند با یکدیگر معاشرت کنند تأسیس شد. امروزه نیز یک پروژه بی نظیر است که از چند کنکور در موضوعات مختلف ، به عنوان مثال بهترین پروژه معماری و یا بهترین پروژه در همکاری موزه با بخش گردشگری است. فستویال محلی برای بحث و سمینار های کارشناسان موزه های معتبر روسیه و خارجی است. فستیوال « اینتر موزه» یک نمایشگاه بزرگ دسته جمعی است که در سال جاری تحت عنوان « تکامل موزه — توسعه سرزمین» برگزار شد.
ولادیمیر مدینسکی وزیر فرهنگ روسیه معتقد است که این ارتباط کاملا منطقی است:
موضوع « اینتر موزه —2015» بطور تصادفی انتخاب نشده است. از طریق موزه سیمای فرهنگی شهر ها و مناطق روسیه بطور کل شکل می گیرد. موزه جایی برای روشنگری است، موزه قوه جاذبه برای گردشگران خارجی است. در سال جاری فستیوال تا حد زیادی نو شد. به عنوان مثال، اصول جا گیری وسایل نمایشی تغییر کرد: موزه بشکل موضوع دسته بندی شده است — موزه تاریخ، ادبیات، موسیقی، هنر و علمی — فنی.
برای نخستین بار موزه های خصوصی شرکت فعالی داشتند. فستیوال برنامه های فرهنگی توجه زیادی بخود جلب کرد. شایان ذکر است که راهنمای صوتی انفرادی مورد توجه زیادی قرار گرفت که نه تنها در موزه در باره کلکسیون ها توضیح می دهد بلکه از خانه نیز میت وان از طریق اینترنت دوباره به نمایشگاه برگشت و دوباره از کلکسیون مورد علاقه خود دیدن کرد. بدین منظور باید بلیط الکترونی ویژه ای خریداری شود. این بلیط کلیدی است که در به فضای موزه را به روی بازدیدکننده می گشاید.
هر آنچه به فناوری جدید مربوط می شود در طرح ویژه فستیوال — « تخنو موزه» — متمرکز شده بود. این بخش بیشتر برای کارمندان موزه بود. در آنجا اغلب سیستم امنیتی ، تازه ترین وسایل اطفای حریق در موزه ها بدون آسیب رساندن به کلکسیون ها معرفی می شود. در سال جاری تنوع تکنیک آلات مولتی مدیا زیاد بود. به عنوان مثال، ویترین های «هوشمند»: آنها در زیر شیشه های شفاف ویژه ای قرار دارند که بطو رهمزمان هم اکران هستند و هم می توان روی آنها اطلاعاتی را نشان داد. روی این شیشه قطعاتی از وسایل زیر شیشه بطور متحرک نشان داده می شود. یک طرح مفید دیگر از آلمان است: قاب های آهنربایی. این قاب ها برای وسایل مسطح به ضخامت تا 10 میلیمتر ساخته می شوند و می توانند دمای مناسب و رطوبت را طی سه ماه حفظ کنند. این نکته مهمی است، زیرا مرکز نمایشگاهی اغلب در سالن های مرطوب صنعتی جا می گیرند. فضایی بزرگ که بدشواری می توان آن را مجهز به سیستم های دقیق حفط سطح رطوبت کرد. قاب های آهنربایی امکان نمایش اثر هنری در هر ارزشی و در هر شرایطی را ممکن می سازند.
میخائیل پیوتروفسکی مدیر موزه ارمیتاژ گفت: نوآوری ها باید برای حفاظت از موزه و توسعه و تکامل آن در هر موزه مورد استفاده قرار بگیرند. دو چیزی که در سال جاری مورد تأکید قرار می گیرد — « موزه و سرزمین» حائز اهمیت زیادی هستند. ما از « مناطق» و « سرزمین ها» صحبت می کنیم ، در حالی که منظور ما کل کشور است. درک معنوی ملی بسوی دو نقطه — معبد و موزه- کشیده می شود. اقتصاد و مردم می توانند تغییر کنند، اما معابد و موزه ها در معنای معینی باید بلاتغییر حفظ شوند. همانا آنها پایه و ستون کشور هستند…