گزارش و تحلیل

احتمال مداخله ی اسرائیل در درگیری سوریه

© AFP 2023 / GIL COHEN MAGENاحتمال مداخله ی اسرائیل در درگیری سوریه
احتمال مداخله ی اسرائیل در درگیری سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در درگیری سوریه ممکن است یک قدرت دیگر یعنی اسرائیل مداخله نماید.

تهدید در حال رشد امنیت دُروزهای سوریه ای (اقلیت ملی و مذهبی) ممکن است مقامات اسرائیل را مجبور سازد که از اصول عدم مداخله امتناع نمایند. بسیاری از این دروزها ارتباط تنگاتنگی با دروزهای اسرائیلی دارند. ورود اسلام گراها به مرزهای مناطق دولت یهود سوریه جایی که دروزها زندگی می کنند ، رهبریت اسرائیل را در مقابل انتخاب دشواری قرار داد: کناره گیری از درگیری سوریه و یا ارائه کمک نظامی به دروزها که خطر تبدیل اسرائیل به هدف داعش را به دنبال دارد.

سیاست سوریه ای دولت بنیامین نتانیاهو که ترجیح می داد از هیچ یک از طرفین در کشور همسایه عربی پشتیبانی نکند ، در آینده ای نزدیک مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. اشغال موضع فعال توسط اسرائیلیان ممکن است توسعه  و پیشرفت جغرافیایی جنگ سوریه را به دنبال داشته باشد  که روزبه روز به مرزهای دولت یهود نزدیک تر می گردد.

از پایان هفته ی گذشته جنگ های خشونت باری در نزدیکی بلندی های جولان که از سال 1967 به اشغال اسرائیل در آمده ، آغاز شده است ، در مرکز درگیری بیشتر دروزهای شهر خدرا ی سوریه قرار دارند. گروهک سنی افراطی " جبهه النصره" وابسته به القاعده به خدرا نزدیک شده و تیراندازی گسترده ای را از توپخانه ها و تانک ها ترتیب داد.

در مرحله ی اول درگیر دروزها یعنی اقلیت ملی و مذهبی که در سوریه به سر می برند، از رئیس جمهور بشار اسد حمایت کرده و نظامیان خود را به ارتش منظم فرستادند. اما اکنون حمایت دمشق وجود ندارد: دروزها بیشتر نگران مشکل زندگی شخصی خود هستند. گروهک اسلام گرای افراطی " داعش" و " جبهه النصره" با دروزها دشمنی دارند ، مذهب آنها در خود عناصر اسلامی ، مسیحیت و یهودیت و همچنین بودایی و آیین هندو را به همراه دارد. تهدید کشتار و مرگ از جانب جهادیون برای دروزها به مانند دیگر " کفار" وجود دارد.

فرماندهان گروه های دروزی ، که از خدرا دفاع می کنند با کمبود اسلحه ، کمک های پزشکی ، مایحتاج اولیه و ضروری روبرو هستند. آنها به کشور همسایه یعنی اسرائیل چشم دوخته اند جایی که جامعه ی  170 هزار نفری از قبایل آنها زندگی می کنند. بسیاری از دروزهای اسرائیلی آماده اند که برای کمک به همدینان خود راهی شوند و منتظر تصمیم نتانیاهو نمی مانند. در اسرائیل سناریوهای مختلف توسعه ی حوادث در آن طرف مرزها را بررسی می کنند. انتظار می رود که به طور مثال در صورت اشغال خدرا توسط اسلام گرایان ممکن است هزاران مهاجر دروز به محدوده ی اسرائیل وارد شوند.

نتانیاهو ضمن اظهار نظر در خصوص تشدید اوضاع حول دروزهای سوریه ای اعلام کرد: " ما با دقت نظاره گریم که در مرزهایمان چه اتفاقاتی در حال وقوع است. "  گادی آیزنکوت رئیس جدید ستاد ارتش اسرائیل از آمادگی برای دفاع از دروزهای سوریه ای گفت و بیان داشت که از عملیات های زمینی صحبتی در میان نیست.

رهبریت اسرائیل فعلا قصد ندارد از سیاست عدم مداخله در درگیری سوریه امتناع نماید ، ضمن آنکه نگران است که در غیر این صورت دولت یهود ممکن است به هدف اسلام گراهای افراطی تبدیل شود. ضمنا تغییر اوضاع ممکن است دولت را مجبور سازد که موضع خود را اصلاح نماید. اگرچه در خصوص اعمال ارتش در محدوده ی سوریه فعلا سخنی درمیان نیست و یکی از گزینه ها ممکن است ارسال کمک های نظامی به دروزهای سوریه ای باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала