گزارش و تحلیل

ایده های مجمع پارلمانی

© Sputnik / Alexei Druzhininپوتین: باید از پتانسیل بریکس برای اقتصادهای روسیه و آفریقای جنوبی استفاده شود
پوتین: باید از پتانسیل بریکس برای اقتصادهای روسیه و آفریقای جنوبی استفاده شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخورد « بریکس» به حل و فصل مسائل بر همکاری و تفاهم متقابل استوار شده است.

کشورهای عضو « بریکس» برای تحکیم  همکاری در عالی ترین سطح ابراز آمادگی می کنند.   در این زمینه اگر  کارها در جهت اقتصادی  قبل از هر چیز به  آینده کشورهای  عضو سازمان بستگی دارد، مسائل  جهانی  هم اکنون در سطح جهانی  نتایجی ببار خواهند آورد.  مبارزه با تروریسم جهانی و تحکیم  امنیت اطلاعاتی و  عدم گسترش  سلاح کشتار جمعی از جمله مسائلی هستند  که می توانند نتایج  قابل توجهی ببار آورند.

برخورد « بریکس»  به حل و فصل  هر مسأله ای  بر  همکاری و  تفاهم متقابل در داخل گروه « بریکس» استوار شده است. کشورهای عضو « بریکس»  در وهله اول از جهت اقتصادی  پیروی می کنند  و هدف  تبدیل به  اتحادیه  نظامی — سیاسی را در مقابل خود قرار نمی دهند.  کارشناسان یادآور می شوند که نباید  این موضوع فراموش شود  که روسیه و چین، دو عضو « بریکس»  اعضای دائمی  شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.  امروزه فقط این دو کشور نیستند  که از قدرت بالقوه  عظیم سیاسی و  و امکانات دیگر برخوردارند. زیرا برزیل و هند نیز خواهان دریافت مقام  عضو دائمی در شورای امنیت سازمان ملل هستند. این امر نشانگر آن است  کشورهایی  که نیمی از  ساکنان جهان در آنجا بسر می برند  از نظر سیاسی بحد کافی  « جان گرفته اند» و قوی شده اند. کشورهای عضو « بریکس» مسائل امنیت بین المللی  را  بطور سنتی با  توجه به اعتبار  سازمان ملل حل و فصل می کنند.

نیکلای دیملِویچ،  مشاور در امور امنیت و ضد اطلاعات بنیاد روسی  فناوری عالی  در این خصوص گفت: کشورهای عضو « بریکس» در  نوبت اول  از تصمیمات  سازمان ملل در رابطه با  عدم گسترش  سلاح کشتار جمعی: هسته ای، شیمیایی و  باکتری — حمایت می کنند. آنها  فعالیت خود در باره عدم گسترش و مقابله با  تروریسم بین المللی با سازمان هماهنگ می کنند.  این موضوع به  افراط گرایی اسلامی  مربوط می شود که در  خاور میانه  رواج یافته است و خطر پیشروی «داعش»  تا افغانستان ، پاکستان  و  سراسر  جنوب — شرق  آسیا در بردارد.

بدین ترتیب  حل و فصل  مسائل  امنیت بین المللی  نمی تواند اعضای « بریکس» را  نگران نسازد.  شایان ذکر است که کشورهای  « بریکس» از  تجربه جدی  مقابله با تروریسم  برخوردارند.

دمیتری  آبزالوف  رئیس مرکز  ارتباطات  استراتژیک  در این باره گفت: کشورهای عضو « بریکس»  نمایندگان مناطق گوناگون هستند و وضعیت  بعضی از کشورها از نقطه نظر  رشد  تروریسم در آن مناطق  متشنج است.  به عنوان مثال، خاور نزدیک.  هر یک از کشورهای « بریکس»  از مسأله خاص خود برخوردار است. هند —  مسأله جامو و کشمیر، چین —  اویغور ، روسیه — دسته های  قفقاز شمالی.  هر یک از این کشورها به نوعی با اشکال افراط گرایی  مانند تروریسم  منطقه ای  و مسائلی در مقیاس  بین المللی روبرو می شوند.

هم اکنون کشورهای عضو « بریکس» تعامل در  انواع  اشکال  را آموخته اند. البته آجر اول  — مذاکرات — است ، اما در  مبارزه با تروریسم باید  مکانیزم های دیگر را نیز به یاد آورد.

کشورهای بریکس یکسری توافق نامه ها در باره  مقابله با  شستشوی پول های ناپاک به امضا رساندند. این پولها صرف تروریسم می شوند. موافقتنامه های دیگری در باره تأسیس  سازمان ها و نهادهای  بین المللی مربوطه و در آینده  برگزاری رزمایش های  مشترک در خشکی و دریا به امضا رسید.  یکی از رزمایش های اخیر — رزمایش روسیه و چین در  دریای مدیترانه  بود.  بدون شک این  تعامل در  سطح نظامی — فنی است.

در اجلاس « اوفا» مقررات  تعامل و رفتار در سطح  فضای اطلاعاتی جهانی بررسی خواهد شد.  برخورد کشورهای عضو « بریکس»  در این جهت  بر اصول احترام  به حاکمیت  و استقلال کشورها  استوار است.  یک نکته مهم دیگر —  عدم دخالت در امور  داخلی کشورهاست.  در چارچوب  اجلاس قریب الوقوع  « بریکس»  هیأت  نمایندگی روسیه سفری به چین داشت.  نیکلای  نیکیفوروف رئیس  وزارت ارتباطات روسیه  با  نمایندگان  اداره کل دولتی  چین در امور  مطبوعات ، انتشارات، سخن پراکنی  و  سینما و  تلویزیون دیداری داشت که نتیجه آن  اتخاذ تصمیم در باره  برگزاری نشست  در  موضوع  رشد و توسعه  فناوری  اطلاعاتی — ارتباطاتی در چارچوب اجلاس « بریکس»  بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала