گزارش و تحلیل

کاهش ظرفیت اتمی: فقط اقدامی دوسویه

© AFP 2023 / Kirill Kudryavtsevاستارت
استارت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
احتمال دارد که روسیه وارد گفتگوهای بعدی کاهش ظرفیت اتمی شود، اما با شرایط مشخص.

در ماه مه جون کری وزیر خارجه امریکا از مسکو خواست که تسلیحات خود را در چارچوب پیمان استارت کاهش دهد. جون کری خاطر نشان ساخت که پیشتر باراک اوباما پیشنهاد کاهش تعداد کلاهک های عملیاتی را داده بود.

بسیاری از کارشناسان با تحلیل این دست پیشنهادات از سوی رییس جمهور امریکا قبل از هر چیز به بحث مالی نگاه می کنند. تمایل به کاهش بودجه نظامی باعث می شود که باراک اوباما این دست سخنان را طرح کند. با این حال در شرایط کنونی این وضعیت دلخواه روسیه است.

از یک طرف روسیه فعلا حامل هایی که در آینده لازم دارد را انتخاب نکرده و از طرف دیگر نباید فراموش کرد که مسایل حل نشده زیادی باقی مانده اند. مسکو ضرورت دستیابی به توافق در خصوص هژمونی امریکا در موشک های بالدار و پهپادهای جنگی را مطرح می کند. به عبارت دیگر، صحبت از برتری امریکا در تسلیحات غیراتمی است. مسایل دیگری نیز وجود دارند که مسکو خواستار حل و فصل آنها در آینده نزدیک می باشد. یوگنی میاسنیکوف مدیر مرکز مطالعات مشکل کنترل بر تسلیحات، انرژی و اکولوژی در این رابطه می گوید: «امریکا و روسیه پیمان استارت را امضا کردند که در آن موضوع کاهش تعداد کلاهک های هسته ای استراتژیک تا 1750 واحد برای هر دو طرف طرح شده بود. علاوه بر این، باید موشک های حامل مستقر نیز تا 700 واحد کم می شدند. این پیمان با موفقیت بسته شد و هر دو طرف در کنفرانس اخیر عدم گسترش سلاح های جمعی این موضوع را بیان کردند. اما هنوز معلوم نیست که در آینده به چه صورت خواهد بود. زیرا پیمان حاضر باید تا سال 2018 به اجرا درآید. زمان پیمان تا سال 2021 است. فعلا طرفین مذاکراتی در خصوص گام های بعدی نمی کنند. اگرچه امریکا تمایل زیادی دارد که این رایزنی ها شروع شوند، اما روسیه فعلا تمایلی نشان نمی دهد. موضع روسیه و خواسته های این کشور متفاوت از موضع امریکاست. برای روسیه مهم این است که مشکلات مربوط به کاهش سلاح های هسته ای کم شوند. این مساله پیش از هر چیز به دفاع ضد موشکی و تسلیحات استراتژیکی است که غیراتمی هستند. اما امریکایی ها برای گفتگو در این باره و محدود ساختن تسلیحات غیراتمی خود حاضر نیستند.

بسیاری از کارشناسان می گویند که گام های بعدی برای کم کردن ظرفیت اتمی فقط بعد از اجرای شرایط از سوی امریکا و متحدینش امکان پذیر است. یکی از این خواسته ها، خارج ساختن سلاح تاکیتیکی هسته ای امریکا از اروپا و ارسال آن به خاک امریکاست. فعلا امریکایی ها احساس خوبی در اروپا دارند. ولادیمیر یوسییف مدیر مرکز مطالعات اجتماعی و سیاسی با اشاره به این موضوع می گوید: «از آنجایی که در اروپا شرایط به خاطر بحران اوکراین پیچیده است، روسیه نمی تواند برنامه های کاهش سلاح های هسته ای را اجرا کند. علاوه بر این، روسیه می بیند که امریکا برنامه های خود را برای استقرار سیستم جهانی دفاع ضد موشکی ادامه می دهد. باید به این مساله توجه کرد که امریکا علاوه بر پایگاه های خود در رومانی و لهستان، موشک های بالستیک قاره پیمای خود را از آلاسکا تا استرالیا نیز مستقر ساخته است. به غیر از این، سیستم دفاع ضدموشکی در خلیج فارس نیز می سازد. البته این بر بهره وری استفاده از نیروهای هسته ای استراتژیک تاثیر ندارد، اما به هر صورت اینطور به نظر می رسد که اطراف روسیه یک دیوار دفاعی ضد موشکی ساخته می شود.

یوسییف می گوید که حوزه نفوذ امریکا بسیار بیشتر شده و از کره زمین نیز فراتر رفته. وی توضیح می دهد:

«در منطقه خلیج فارس از سیستم های جدید سپرهای موشکی امریکا استفاده می شود که قادرند اهداف بالستیک را در ارتفاع 150 کیلومتری هدف بگیرند. علاوه بر این، هیچ کس نمی تواند این مساله را نادیده بگیرد که در صورت بدتر شدن اوضاع، امریکا دست به ساخت پایگاه فضایی موشک های بالستیک قاره پیما نزند. روسیه هم نمی تواند این مساله را ندیده بگیرد.

نباید فراموش کرد که امریکا در قالب ناتو متحدینی دارد و آنها همزمان عضو کلوپ هسته ای هستند. این کشورها فرانسه و بریتانیا هستند. به همین خاطر مسکو پیشنهاد مذاکره بر سر استارت را می دهد و ظرفیت بالای سه کشور متحد با سیاست مشترک هسته ای را در نظر می گیرد. نباید سیستم سپر دفاع ضدموشکی را نیز فراموش کرد. به عبارتی، در مذاکرات استارت باید دایما امکانات امریکا در عرصه دفاع ضدموشکی را در نظر داشت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала