گزارش و تحلیل

پیشرفت همکاری ایران با اقلیم کردستان عراق

© AFP 2023 / Delil Souleimanپیشرفت همکاری ایران با اقلیم کردستان عراق
پیشرفت همکاری ایران با اقلیم کردستان عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هیاتی به ریاست حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه ی ایران در یک سفر رسمی به اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق شمالی رفت

روز سه شنبه خبرگزاری ایسنا اعلام کرد ، هیاتی به ریاست حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه ی ایران برای بحث و بررسی راه های توسعه ی ارتباطات دو جانبه در یک سفر رسمی به اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق شمالی رفت. این نماینده ی ایرانی با کریم سنجاری وزیر امور داخله اقلیم کردستان و نیچروان بارزانی نخست وزیر دیدار داشت.   یکی از موضوعات مهم دیدار مسئله ی تقویت همکاری با اقلیم کردستان عراق در زمینه ی مبارزه با گروهک تروریستی " داعش" بود.

نیروهای کرد یک شهر استراتژیک سوریه در مرز ترکیه را از داعش پس گرفتند - اسپوتنیک ایران
نیروهای کرد یک شهر استراتژیک سوریه در مرز ترکیه را از داعش پس گرفتند

نیچروان بارزانی به نوبه خود از دولت ایران برای حمایت دائم و همکاری با کردستان در مبارزه با تروریسم بسیار تشکر نمود. وی همچنین بر نقش دسته های کرد مبارز " پیشمرگ" در شکست داعش تاکید نموده و بیان داشت که این گروهک تروریستی تهدیدی جدی برای امنیت نه تنها کردستان بلکه ایران است.حسن قشقاوی بیان داشت که در چهارچوب همکاری تنگاتنگ با بغداد آماده اند هرگونه کمکی را به دولت کردستان برای مبارزه با تروریسم ارائه دهند ، برای آنکه ایران در مورد امنیت عراق و کردستان بسیار نگران است و مبارزه با تروریسم ، وظیفه ی همه ی کشورهاست.

ایران چه نظری در خصوص موفقیت نظامیان کرد در مبارزه با داعش دارد؟ آیا ایران قصد دارد کمک و حمایت فعال به اقلیم کردستان ارائه دهد؟  سید هادی افقهی ، تحلیل گر سیاسی ایرانی ، دیپلمات و کارمند سابق سفارت ایران در لبنان در این زمینه می گوید:

لازم به یادآوری است که در دیدار حسن قشقاوی ، معاون وزیر امور خارجه ایران با مسئولین اقلیم کردستان با هدف توسعه ی ارتباطات متقابل بین تهران ، بغداد و اربیل ، مسائل مهم همکاری در زمینه ی کنترل حمل و نقل مسافرین ، مبارزه با قاچاق مواد مخدر ، قاچاق کالا و همچنین تقویت و ایجاد امنیت در مناطق مرزی بحث و بررسی شدند.      

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала