زبان روسی

© Fotolia / Christian Schwierدانشجویان زبان روسی
دانشجویان زبان روسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یادگیری زبان روسی طی 3 ماه واقعیت دارد.

مهاجران کاری  تاجیک  می توانند  امتحان زبان روسی را در  کشور خود بدهند.  در دانشگاه اسلاوی در دوشنبه  مرکز آموزشی برای بزرگسالان گشایش یافت.  مهاجران کاری می توانند با رجوع به این مرکز  دوره فشرده  یادگیری زبان روسی را گذرانده و امتحانات مربوطه را بدهند.  کسانی  که امتحانات را  با نمرات خوب  داده باشند  گواهی  مربوطه را بلافاصله پس از اعلام نتایج دریافت می کنند.  عالم فصیح الدینوف، خبرنگار رادیو « سپوتنیک»  در کلاس درس  حضور داشت.وی چنین گزارش می دهد.

یادگیری  زبان روسی طی 3 ماه واقعیت دارد. در  دوشنبه،   کلاس های   اکسپرس  زبان روسی برای  شهروندان خارجی  گشایش یافت.  بزرگسالان اکثر شاگردان این کلاس ها را تشکیل می دهند. آنها مهاجران آتی کاری هستند.  آنها  حداقل  مجموعه لغوی را می آموزند  تا بتوانند امتحان زبان روسی را بدهند.  گواهی صادره به آنها حق کار در روسیه را می دهد. 

المیرا  صمدووا  هماهنگ کننده  پروژه  مرکز آموزشی برای مهاجران  و رئیس کرسی زبان روسی  دانشگاه  اسلاوی روسیه — تاجیکستان در این خصوص گفت:  کلاس ها روزانه هستند.  شاگردان بر طبق برنامه  آموزشی  خاصی درس می خوانند.  کلاس ها ویژه  شاگردانی که اصلا زبان روسی بلد نیستد در اینجا  دایر است. حتی گاهی  با یعضی از آنها بطور  خصوصی کار می شود.  گروه ها کوچک هستند. به این دلیل  آموزش  نتیجه خوبی دارد.  حداقل مجموعه لغات — 800  کلمه است.  درس های فشرده و حضور روزانه سر کلاس، می توان به نتیجه  معینی رسید.

بختوار  سعیدوف  ساکن منطقه « حصار» تاجیکستان  فقط چند کلمه روسی بلد بود.  او گفت در مدرسه آنها معلم زبان روسی نبود.  او از قشلاقی در  دوشنبه به  این کلاس ها می آید. هر چند راه دور است، اما او  با علاقه زیاد در این کلاس ها شرکت می کند  تا با یادگرفتن زبان کبیر روسی بتواند  برای کار به روسیه برود.  هنوز نمی تواند بخوبی به زبان روسی صحبت کند.

 

در هفته جاری  در دانشگاه اسلاوی  درس ها برای  اولین گروه  آغاز شد.  پس از سه ماه آنها امتحان خواهند داد.  امتحان زبانی برای مهاجران  از 5 بخش جداگانه تشکیل شده است:  مکالمه و گرامر ، قرائت  و درک  مطلب،  نوشتن. امتحان دو ساعت و نیم  طول می کشد.  نمره  بر طبق سیستم 100 امتیازی داده می شود.  60 امتیاز قبول  حساب می شود.  گواهی قبولی  برای 5 سال صادر می شود.

در دوشنبه بر اساس  دانشگاه اسلاوی  می توان  درس تاریخ  روسیه و  موازین حقوقی را  آموخت. چندی پیش، اولین کتاب تاریخ  روسیه برای  مهاجران  منتشر شد.  ظفر سعیدوف  سخنگوی سابق مطبوعاتی  رئیس جمهور تاجیکستان  نویسنده این کتاب است. 

رحمان اولماسوف در باره این کتاب گفت: به نظر من، این کتاب به مهاجران تاجیک کمک خواهد کرد  با تاریخ  و سنن روسیه آشنا شوند.  آگاهی  با تاریخ  ملت دیگر  همیشه در بین  ساکنان محلی   مورد تحسین قرار می گیرد.  اگر یک نفر تاجیک  در باره تاریخ  یکاترینای دوم و یا پطر اول  صحبت کند،  روس ها  خوششان خواهد آمد.  ما هم وقتی می بینیم که خارجیان با  عمر خیام، فردوسی و سعدی آشنا هستند خوشحال می شویم.  به عقیده من چاپ این کتاب برگ اول است.  در آینده کتب دیگری  به چاپ خواهند رسید.

تحلیلگران  می گویند  که یادگیری زبان روسی  در کلاس های این مرکز  و  دادن امتحانات در کشور خود،  مهاجران آینده را  از مسائل زیادی خلاص می کند.  در وهله اول با دادن امتحانات در کشور خود، در وقت صرفه جویی می شود.  زیرا در روسیه مهاجران  از صبح تا شب مشغول  کار هستند و وقتی برای یادگیری زبان باقی نمی ماند.  کارشناسان  متذکر شدند تاجیکستان   منتها سعی خود را می کند تا شهروندان  کشور  با آمادگی بهتری برای کار به  روسیه بروند.  در دوشنبه  از سال آینده  محدودیت سنی برای  مهاجرت معین خواهد شد.  اگر قانون  مربوطه به تصویب برسد،  تاجیک ها فقط پس از 18 سالگی می توانند  برای کار به مناطق روسیه بروند.  بدین ترتیب آنها  مدرسه را تمام کرده  و می توانند در  مراکز آموزش بزرگسالان شرکت کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала