مقام ایرانی: مصادره هواپیماهای ما از سوی آمریکا مغایر قوانین بین المللی خواهد بود

© AFP 2023 / MOHAMMED HUWAISمقام ایرانی: مصادره هواپیماهای ما از سوی آمریکا مغایر قوانین بین المللی خواهد بود
مقام ایرانی: مصادره هواپیماهای ما از سوی آمریکا مغایر قوانین بین المللی خواهد بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علیرضا جهانگیریان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرد بیانات طرف آمریکایی درباره امکان مصادره هواپیما های خریداری شده از سوی شرکت ایرانی ماهان مغایر قوانین بین المللی است.

علیرضا جهانگیریان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرد بیانات طرف آمریکایی درباره امکان مصادره هواپیما های خریداری شده از سوی شرکت ایرانی ماهان مغایر قوانین بین المللی است.

به گزارش خبرگزاری"ایسنا"، هرچند ایران بارها اعلام کرده که به‌ دلیل نیاز به طی شدن مراحل متعدد برای دریافت مجوزهای نهایی پرواز هواپیماهای تازه وارد، هنوز چندماهی تا پرواز 9 ایرباس جدید باقی مانده، اما در صحبت‌های مقام‌های آمریکایی بارها نسبت به مصادره و یا ممنوع کردن پرواز آن‌ها تاکید شده است.

در این راستا آمریکا حتی دو ایرلاین خارجی را که در زمینه‌ی خرید این هواپیماها به ایران کمک کرده‌اند نیز در فهرست تحریم‌های خود قرار داده و اعلام کرده است با توجه به این‌که ورود این هواپیماها نقض تحریم‌ها علیه ایران به حساب می‌آید، اجازه پرواز را از آنها دریغ خواهد کرد.

باوجودی که هنوز پروازی اتفاق نیفتاده که بخواهد برای آن مشکل به وجود بیاید، اما مقام‌های ایرانی از هم‌اکنون خود را برای هرگونه واکنشی آماده کرده‌اند.
علیرضا جهانگیریان در پاسخ به این سوال که تا چه حد تهدید‌های آمریکا مبنی بر مصادره هواپیماهای جدید ایران امکان عملیاتی‌شدن دارد؟ اظهار کرد: برمبنای حقوق بین‌الملل چنین امکانی وجود ندارد، اما باید به این موضوع توجه کنیم که تا چه حد حقوق بین‌الملل در صنعت هوایی جهان اجرا می‌شود و کدام کشور‌ها تلاش دارند زور خود را به دیگران نشان دهند.

جهانگیریان درباره‌ی واکنش احتمالی ایران نسبت به اقدامات یک جانبه و غیرقانونی آمریکا نیز تصریح کرد: تا زمانی که مجوز پرواز‌ها صادر نشده و در این زمینه کارشکنی صورت نگرفته است، نمی‌توان اظهار‌نظر قطعی کرد، ولی در صورت پیش‌ آمدن چنین شرایطی ایران از طریق قوانین بین‌المللی اقدام خواهد کرد.

با وجود این‌که در طول روزهای گذشته مقام‌های ایرانی بارها بر غیرقانونی بودن تهدید‌های این‌چنینی بر ناوگان یک کشور تاکید کردند و البته بر این موضوع صحه گذاشتند که وقتی هواپیمایی به نام ناوگان یک کشور سند می‌خورد امکان جلوگیری از پرواز آن وجود ندارد، اما همچنان تهدید‌ها بر سر راه استفاده از ایرباس‌های جدید وجود دارد.
یادآور می شود آمریکا در اکتبر سال 2011 علیه شرکت هواپیمایی ماهان و همچنین دو شرکت دیگر ایرانی و اماراتی که احتمالا به ایران هواپیماهای مسافربری "ایرباس" فروختند، تحریماتی برقرار کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала