کمالوندی: موضوع مصاحبه با دانشمندان در پروتکل الحاقی نیامده است

© AP Photo / Vahid Salemiکمالوندی: موضوع مصاحبه با دانشمندان در پروتکل الحاقی نیامده است
کمالوندی: موضوع مصاحبه با دانشمندان در پروتکل الحاقی نیامده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بهروز کمالوندی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با شبکه خبری العلام با اشاره به این که موضوع مصاحبه با دانشمندان در هیچ فسمتی از پروتکل الحاقی مطرح نشده است، گفت "بهترین راه برای تفسیر بروتکل الحاقی مراجعه به گذشته است".

کمالوندی تصریح کرد: "با توجه به اینکه پروتکل الحاقی ادبیاتی دارد که تفسیر خود را می خواهد، ممکن است هر کسی تفسیر خود را داشته باشد، اما به نظرم کاری خیلی سخت نیست و می شود به گذشته مراجعه کرد و دید که این پروتکل درگذشته چطور اجرا شده و این ادبیات حقوقی چه می خواهد".
معاون سازمان انرژی اتمی با بیان این که اینطور نیست پروتکل یک مجوز عام داده است، اظهار داشت: "به نظر می رسد برخی در خارج از کشور تعمدا تلاش می کنند به گونه ای وانمود کنند که پروتکل الحاقی مفهموش اینست که دست آنان باز می شود و می توانند به هر جایی که بخواهند، مراجعه کنند، در حالی که ادبیات پروتکل الحاقی چنین چیزی را نشان نمی دهد".
وی خاطر نشان کرد که این تلاش ها با هدف ایجاد اختلال در مذاکرات هسته ای به کار می رود، و گفت: "به طور مسلم هیچ کشوری حاضر نیست که حاکمیت خود را در معرض مذاکره بگذارد، بنابراین از یک طرف ما باید به سوالاتی که می تواند در ارتباط با فعالیت های کشور ما به عنوان یک عضو آژانس مطرح شود، پاسخ دهیم، و از طرف دیگر توجه به حساسیت های موجود در کشور در رابطه با موضوعات حاکمیتی مطرح هست".
کمالوندی با یادآور این که پروتکل الحاقی علاوه بر سایت های هسته ای می تواند شامل بازدید از سایت های غیر هسته ای باشد و بر اساس ان ممکن است بازرسی های روتین، دوره ای و حتی سرزده انجام شود، افزود: "با این حال پروتکل مجوز عام ندارد و ما هم پروتکل را با مجوز دسترسی عام نمی پذیریم".
معاون سازمان انرژی اتمی ایران در باره موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته ‌ای گفت: "ما چیزی به نام بازجویی و مصاحبه با دانشمندان و چیزهایی از این قبیل نه در پادمان و نه در پروتکل نداریم".
وی تاکید کرد: "اگر اطلاعاتی درباره وجود فعالیت هسته ای اعلام نشده در منطقه ای به دست آژانس برسد و آژانس بخواهد در خصوص صحت و سقم این اطلاعات بررسی کند ، فقط می تواند دسترسی به آن منطقه داشته باشد و این تصور که آژانس یک یک دانشمندان را روی صندلی بنشاند و از آنها بازجویی و مصاحبه کند، تصور اشتباهی است".

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала