گزارش و تحلیل

آمریکا از انصراف از موتور های موشکی روسیه متاسف است

© AP Photo / John RaouxРакета Atlas 5 стартует с мыса Канаверал
Ракета Atlas 5 стартует с мыса Канаверал - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کنگره آمریکا پس از پیوستن مجدد کریمه به روسیه قانونی به تصویب رساند که بر وزارت دفاع خرید موتور های موشکی روسی را منع کرده که ارتش آمریکا از 2000 از آنها برای مقاصد نظامی و اکتشافی استفاده می کرد.

به نوشته نیو یورک تایمز "ولی ظاهرا مقامات با این "مجازات"عجله کردند. در حال حاضر در آمریکا موشک جایگزین "ار دی- 180" ساخت روسیه وجود ندارد.

این نشریه در ادامه نوشت: "پنتاگون با گذشت فقط 5 ماه از موقع پذیرفتن این قانون به کنگره با قصد تضعیف این قانون فشار وارد می کند".

ولی این گونه ابتکار ها اصلا باب طبع بسیاری اعضای کنگره بریاست سناتور جان مک کین نیست که مایل نیست پول بودجه آمریکا را به یک شرکت روسی بدهد.

برخی منتقد ها از یک اصل ساده پیروی می کنند و می پرسند که "آیا شما می توانید مسابقه تسلیحاتی را با استفاده از موشک های روسی تصور کنید؟" ظاهرا در ماه های نزدیکی قانونگذاران آمریکایی بحث های زیادی در این باره خواهند داشت.

در میان سازمان ها و چهره های خواستار نرم کردن ممنوعیت اسامی بسیار با نفوذی به چشم می خورند: آنها شرکت  United Launch Alliance  که مشغول پرتاب موشک ها در آمریکا است و اشتون کارتر وزیر دفاع و جیمز کلپر رییس جاسوسی ملی آمریکا هستند. کلپر گفت که انصراف از موتور های روسی به معنای "بروز دشواری های چشمگیر" برای پیاده کردن برنامه های دفاعی و جاسوسی" است. نیو یورک تایمز نوشت: عجالتا مقام ها در حال جستجوی سازش می باشند.

به نوشته نیو یورک تایمز این اقدام تغییر "زلزه حیز" در روابط میان آمریکا و روسیه را نشان می دهد. راستش قرارداد در باره استفاده از موشک های روسی "ار دی — 180" یک "درآمد صلح آمیز" جنگ سرد بود. آمریکا می خواست در طرحریزی های فضایی با روسیه همکاری کند و هدفش "جلوگیری از گسترش فناوری های موشکی در کشور هایی بود که آمریکا آنها را غیر دوست تلقی می کرد."

ولی الان هنگامی که واشنگتن می خواهد روسیه را مجازات کند و آنرا به شرکت در عملیات جنگی در اوکراین متهم می کند، این "تلاش های مصنوعی" ،  برای ارتش آمریکا دشواری های زیادی ببار می آورد زیرا موتور  جایگزین موتور روسیه نیست. مسلما پنتاگون و United Launch Alliance  می گویند که آمریکا باید موتور های موشکی خود را تولید کند.

ولی خانم دبورا لی جیمز فرمانده نیروی هوایی آمریکا بر آن است که نبود موتور های روسی "ار دی — 180"  در آمریکا موشک های "اتلس" را تا 2018 بیکار خواهد گذاشت. خبرگان آمریکایی می گویند که به علت "تامین پولی ناکافی و عدم دید چشم انداز روشن و بوروکراسی خفه کننده" ساخت  یک موتور جایگزین آسان نخواهد بود.

اگر از کاربرد موتور های روسی پرهیز شود که شرکت  United Launch Alliance   آنها را پرتاب می کرد وضع شرکت SpaceX  دارای موشک های  ارزان Falcon-9  انحصاری خواهد شد. این شرکت به موتور های روسی نیاز ندارد. پنتاگون همواره بخاطر انحصارزدایی مبازه می کرده و در راه ایجاد رقابت های سالم سعی و کوشش می کرد.

الان وضعیت از این قرار است که شرکت United Launch Alliance  قادر نیست بدون موتور های روسی موشک پرتاب کند و موتور های آمریکایی تنها تا 2019  آماده خواهد بود. ولی شرکت SpaceX  می تواند بدون موتور های روسی موشک پرتاب کند. لیکن اگر پنتاگون آنرا انتخاب کند یگانه شرکتی پرتاب کننده موشک های آمریکایی به فضا خواهد گردید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала