گزارش و تحلیل

هر جا که آیساف است مواد مخدر هم هست

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaهر جا که آیساف است مواد مخدر هم هست
هر جا که آیساف است مواد مخدر هم هست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هر کسی در افغانستان می داند که قاچاق مواد مخدر به مقیاس بی سابقه ای در تاریخ این کشور تبدیل شده است.

جالب است که برای اولین بار در تاریخ کشور تعداد زیادی از زنان به مواد مخدر معتاد شده اند. بر اساس آمار رسمی در افغانستان بیش از یک میلیون نفر معتاد وجود دارد و در بین آنها از 120 تا 150 هزار نفر را زنان تشکیل می دهند. برای یک کشور سی میلیونی این تعداد کمی نیست.

علی رغم آمار وحشتناک ، نیروهای بین المللی کمک به امنیت (آیساف)  در این جهت عملا غیر فعالند.

خداداد عُرفانی ، نماینده پارلمان افغانستان معتقد است که برخی از کشورها از تولید مواد مخدر افغانستان ، سود هنگفتی می برند و برای همین قصد ندارد با این پلیدی مبارزه کنند. آقای عُرفانی در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک می گوید:

بر همگان واضح و مبرهن است که روسیه هم از  مواد مخدر افغانی رنج می برد. به همین دلیل ویکتور ایوانوف رئیس سازمان فدرال مربوط به کنترل قاچاق مواد مخدر روسیه، به روسیه و اتحادیه اروپا پیشنهاد داد که تلاش هایشان را برای ایجاد آژانس مربوط به تضمین سیستم امنیت مبارزه با مواد مخدر اوراسیایی و اروپایی متحد سازند.

ویکتور ایوانوف طرح پنج ساله ای را پیشنهاد داد که ایجاد ستاد هماهنگی بین المللی و بنیاد حرفه ای مربوط به مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان را مد نظر دارد.

خداداد عُرفانی نماینده پارلمان افغانستان می گوید که طرح خوبی است اما برای عملی شدن آن سرمایه گذاری های مالی هنگفتی لازم است:

اگر مشکل قاچاق مواد مخدر افغانی تنها به ساکنین ساده افغانستان مرتبط بود ، از مدت ها پیش حل شده و لازم نبود که سازمان دهی های بین المللی و عملیات های مشترک صورت گیرد. کارشناسان خاطر نشان می کنند که طی سال های اخیر افغانستان روند مشخصی را در مبارزه با مواد مخدر انجام داده است. اما فعلا این کشور چندین سال است که جایگاه اول را در تولید مواد مخدر دارد.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала