گزارش و تحلیل

یکی از نیروهای ارتش تاجیکستان در داعش می جنگد

© AP Photo / Fileگروه تروریستی "دولت اسلامی" موسوم به داعش
گروه تروریستی دولت اسلامی موسوم به داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تاجیکستان دسترسی به سایت های اینترنتی خبرگزاری مهم محدود شده است.

در میان گروه کارشناسان این مساله به دلیل ظهور اخباری راجع به یک فرمانده تاجیک به نام گلمراد حلیموف و پیوستن او به جبهه داعش می باشد. روز پنج شنبه رسانه های اصلی تاجیکستان خبر دادند که فرمانده نیروهای ویژه وزارت کشور در خاورمیانه و در صفوف نیروهای داعش مشغول به جنگ است و ویدئویی را برای اثبات این حقیقت تهیه کرده است. حلیم فسخوالدینوف خبرنگار اسپوتنیک در تاجیکستان می گوید:

از شب گذشته در تاجیکستان دسترسی به آژانس خبری «آسیا-پلوس» و کانال رادیوی آزادی به زبان تاجیکی محدود شده است. مردم کشور نمی توانند وارد یوتیوب شوند و حتی ورود به شبکه های اجتماعی «آدناکلاسنیک» و «وکانتاکت» هم بسته شده است. مقامات فعلا هیچ توضیحی راجع به این مساله نمی دهند. اما کارشناسان می گویند که ممکن است پرووایدرها به دستور دولت این کار را کرده باشند. این دستور احتمالا پس از ظهور یک دعوت ویدئویی توسط گلمراد حلیموف فرمانده نیروهای ضربت تاجیکستان صورت گرفته است. این فرمانده پیام داده که به جبهه جهادگران پیوسته است. در فیلم فرمانده تاجیک توضیح می دهد که چرا می خواستند او را به سیبری بفرستند و اینکه چرا او به صف جهادگران داعش پیوسته است. احتمالا مقامات تاجیکستان سایت ها را بسته اند تا ماجرای این فرمانده به گوش مردم نرسد. اما آنها این روش را چندان موثر نمی دانند. یک کارشناس تاجیک در حوزه فناوری اطلاعات و مدیر اتحادیه پرووایدرهای اینترنتی در تاجیکستان می گوید: «بستن سایت «آدناکلاسنیک» یا هر سایت دیگری، مشکل را حل نمی کند. شاید این مساله را بتوانند مدتی از چشم تاجیک های داخل کشور دور نگه دارند. اما 15 درصد مردم ما الان خارج از کشور هستند. و آنها دسترسی راحت به این سایت ها دارند».

فیلتر کردن اطلاعات در تاجیکستان قبلا هم انجام می شده است.این مساله پس از انتشار انتقادات نسبت به کارمندان دولتی صورت گرفت. سال 2010 برخی پورتال های آسیای مرکزی فیلتر شدند و سال 2013، صفحات برخی سایت های خبری روسیه را بستند. حتی تلاش شد تا در شبکه های اجتماعی فیس بوک و آدناکلاسنیک هم مردم را بترسانند. اما این اقدامات تاثیر معکوس داشت و شهروندان کشور به سادگی از عهده این مسایل برآمده و از سرورهای پروکسی استفاده کردند. علاوه بر این آمار بازدید از وب ها افزایش یافت. کارشناس تاجیک در ادامه می گوید: «لازم نیست دسترسی به این مطالب را ببندند. باید آنها را جمع کرده و روی آنها مطالعه کرد. با این کار اطلاعات زیادی به دست می آوریم، می فهمیم که چطور افراد به این مسایل راه پیدا می کنند و چه مشکلاتی باعث می شود که به چنین مسایلی روی بیاورند».

امروز دومین روز است که دولت و مقامات در خصوص پیوستن این فرمانده به صف جهادگران سکوت می کنند. اما فعلا مقامات ارتش سکوت کرده اند. به هر حال، برخی رسانه های تاجیکستان گفته اند که فرمانده مذکور تنها نبوده، بلکه چند تن دیگر را همراه خود برده است.

در دوشنبه اطمینان دارند که دسترسی به سایت های خبری در تاجیکستان دوباره برقرار شود. البته این کار پس از خوابیدن سر و صداها انجام می گیرد. سال های پیش هم به همین صورت بود. زمانی که انتقادات مردم از کار دولت و ارگان های دولتی را با بستن سایت ها جواب دادند، وضع به همین صورت بود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала