گزارش و تحلیل

تعیین قیمت برای پناهندگان در اتحادیه اروپا

© AP Photo / Francesco MalavoltaМигранты в порту Лампедуза
Мигранты в порту Лампедуза - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمیسیون اروپا جزییات برنامه برای حل مشکل هجوم پناهندگان از آفریقای شمالی و خاورمیانه را مشخص کرد.

در مدت دو سال حدود 40 هزار پناهنده از کشور آفریقایی اریتره و همچنین سوریه تا ایتالیا و یونان رسیدند و حال این افراد نیازمند حمایت جامعه جهانی هستند. بروکسل به کشورهایی که پناهندگان را بپذیرند، کمک مالی خواهد کرد. برای هر پناهنده در حدود 6هزار یورو بودجه اختصاص داده شده است. مبلغ کل در حدود 240 میلیون یورو می باشد. این هزینه ها در بودجه اتحادیه اروپا در سال 2016 گنجانده شده است و شب گذشته توسط کمیسیون اروپا اعلام شد. به طور کل، برای حل مشکل مهاجران در سال آینده، تخصیص مبلغ 833 میلیون دلار پیشنهاد شده است.

طبق برنامه های بروکسل، 22% پناهندگان راهی آلمان می شوند، 17% راهی فرانسه، 11% به اسپانیا و نهایتا 7% به لهستان و 5% به هلند می روند. سهمیه هر کشور طبق فرمول خاصی تعیین شده است و میزان جمعیت کشور، تولید ناخالص داخلی و سطح بیکاری را در نظر گرفته اند. علاوه بر این، میزان فعال بودن کشور در جذب پناهندگان نیز مد نظر قرار گرفته است.

برنامه های کمیسیون اروپا در برخی کشورهای اروپا تایید نشده. خوزه مانوئل گارسیا مارگالو وزیر خارجه اسپانیا یادآور شده است که سطح بیکاری در کل کشور تقریبا 24% است، به عبارتی کار برای شهروندان خودشان هم کافی نیست. ترزا مِی وزیر خارجه بریتانیا پیشنهاد داد که این سیستم بازیچه دست کسانی است که پناهندگان را به طور غیرقانونی به سوی اروپا می فرستند. ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان ایده بروکسل را تصمیم جنون آمیز و غیرعادلانه نامید. کشورهای فرانسه، لهستان، چک، اسلوونی و کشورهای بالتیک هم با این تصمیم مخالفت کردند. اما مقامات آلمان که سال گذشته یک سوم پناهندگان ثبت شده را پذیرفته بودند، از این پیشنهاد حمایت کردند. برنامه کمیسیون اروپا در یکی از جلسات شورای اتحادیه اروپا بررسی می شود.

پیشنهاد کمیسیون اروپا بعید است که واقعا به حل مشکل کمک کند. تعداد کل افرادی که سال گذشته برای پناهندگی درخواست داده بودند، 627 هزار تن است و الان حل مشکل 40 تن کمک چندانی به این مساله نمی کند. اگر به پیش بینی های یونان توجه کنیم، می بینیم که وسعت مشکل بیش از اینهاست. در آتن می گویند که طی سال های آینده نزدیک به 2،5 میلیون مهاجر از کشورهای خاور میانه و آفریقای شمالی سعی می کنند به طور غیرقانونی و از طریق دریای مدیترانه وارد اتحادیه اروپا شوند.

صحبت فقط از گام اول نیست. واضح است که کنفوانسیون دوبلین کار نمی کند. طبق این کنفوانسیون که توسط اتحادیه اروپا در سال 1990 امضا شد، مسئولیت پناهندگان را کشورهایی به عهده می گیرند که اول از همه بهشان مراجعه شده است. بنابراین کمیسیون اروپا استارت حرکت در مسیر درست را زده است. سوزان فراتسک کارشناس انستیتوی بین المللی سیاست مهاجرت به روزنامه «کامرسانت» توضیح می دهد که در چشم انداز بلند مدت این قانون به نفع تمام کشورهای اروپا است. برخی دول نه فقط در جنوب اتحادیه اروپا، که حتی در شرق نیز متوجه شده اند که آنها از این سیستم بعدها استفاده خواهند کرد. اگر نیاز پدید آید، از آن استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر شرایط در اوکراین به شدت وخیم شود، می توانند از آن استفاده کنند.

شب گذشته از دیمیتریس آوراموپولوس عضو کمیساریای اروپا سوال کردند که آیا بروکسل قصد دارد تعداد انبوه پناهندگان از شوروی سابق را نیز در نظر بگیرد. وی در پاسخ گفت: «امروز ما درباره مشکل مهاجران از مدیترانه صحبت می کنیم. شاید دفعه بعد مشکل دریای سیاه را حل کنیم. بلغارستان و رومانی هم ممکن است با این مشکل روبرو شوند. در صورت لزوم، مکانیزم طراحی شده برای این بخش اروپا هم مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала